Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Dôležité je chrániť deti a povýšiť všetko ostatné nad tento záujem

Dátum: Rubrika: Rozhovor

Peter Lengyel ‒ po štúdiu na Trnavskej univerzite začal pôsobiť ako jeden z prvých školských sociálnych pracovníkov v základnej škole na Slovensku, kde pôsobil desať rokov. Neskôr pracoval a publikoval v regionálnych médiách a odborných časopisoch. Externe vyučoval na Vysokej škole zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety v Bratislave a na Trnavskej univerzite. Po odchode zo školstva začal v rámci súkromného sektora realizovať cestovateľské vzdelávacie programy pre školy, neskôr aj školenia a ďalšie aktivity pre učiteľov a žiakov, ktoré realizuje dodnes. V súčasnosti tiež pracuje ako koordinátor ochrany detí pred násilím.

„Analýzy prípadov poukazujú na to, že školy váhajú často aj dva roky, kým problém začnú riešiť s príslušnými inštitúciami, a to napriek tomu, že o problémoch dieťaťa preukázateľne vedia.“

Pôsobili ste ako sociálny pracovník v škole. Potrebujú školy sociálnych pracovníkov?

Veľmi ich potrebujú! Doba sa zmenila, rozšírili sa komunikačné rámce, spôsoby komunikácie a túto komunikačnú expanziu majú dnešné deti aj dospelí problém zvládať. Sociálny pracovník mal význam aj vtedy, keď sa základné školy trápili „len“ so šikanovaním, záškoláctvom a kriminalitou. V súčasnosti týmto trom veľkým problémom kontruje kyberšikana, sebapoškodzovanie, pokusy o samovraždu, depresívne stavy detí, rizikové správania na internete, extrémizmus, prostitúcia za drogy, dopady nezvládnutej striedavej starostlivosti a ďalšie problémy. Ak príjme detské oddelenie v nemocnici v menšom meste desať detí za päť mesiacov, ktoré sa netaja tým, že už nechcú žiť, je to výrazný signál, že niečo zlyháva. Toto sú už témy, ktoré nemôže pokryť učiteľ na triednickej hodine alebo počas prestávky. Deti v dnešných školách potrebujú komunikovať s dospelými, ktorým dôverujú, ktorí sú na pomedzí ich sveta a sveta dospelých. Musia mať možnosť zdôveriť sa neutrálnemu človeku, ktorý má nadhľad. Práve títo ľudia majú možnosť u žiakov budovať postoje, ventilovať s nimi napätia v rodine, v škole aj v komunite. Možno sa niekto pýta, či toto je úloha školy, keď ju skôr vnímame z pozície vzdelávacej inštitúcie. Ja však tvrdím, že vzdelávanie nemôže byť úspešné, pokiaľ nie je dieťa zdravé, vyrovnané a šťastné.

Nedávno sme sa vracali zo školského výletu a pýtal som sa jednej žiačky, či pre ňu prídu rodičia. Povedala, že áno, ale že nevie kto, pretože sa rodičia nevedia zhodnúť, kto ju dnes „má“. Dieťa žij

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály