Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Disciplína - efektívny faktor prevencie problémového správania žiaka

Dátum: Rubrika: Vzdelávanie

Na základných a stredných školách možno v čoraz väčšej miere vnímať nárast problémového správania žiakov a pokles autority učiteľov. V príspevku sa venujeme príčinám, ktoré vyvolávajú nežiaduce vzorce správania (nepodnetné rodinné prostredie, pokles morálky spoločnosti, vplyv médií, nových technológií). Predstavujeme závery výskumov, najčastejšie výchovné problémy, tresty a opíšeme disciplínu ako jeden z efektívnych faktorov prevencie problémového správania.

Učitelia poukazujú na nárast problémového či rizikového správania u svojich žiakov a problémy s ich nedisciplinovanosťou. V školách riešia stále viac výchovných problémov. Autorita učiteľa klesá, objavuje sa široká paleta problémového správania – od drobných prehreškov až po závažné sociálno-patologické javy. Príčiny sú rôzne, nachádzajú sa najmä v lokálnom prostredí.

Nepodnetné rodinné prostredie

Sociálne prostredie a jeho negatívny vplyv spočíva predovšetkým v nepodnetnom, nevhodnom až patologickom rodinnom prostredí. V takomto prostredí si dieťa osvojuje nežiaduce vzorce správania. Môže ísť o rodiny, kde jeden alebo obidvaja rodičia sú anomálnymi osobnosťami, ktoré sú funkčné iba na formálnej úrovni. Neposkytujú dieťaťu podnety dôležité pre jeho harmonický vývoj, ktoré sú súčasťou subkultúry alebo sociálnej skupiny tolerujúcej alebo až podporujúcej správanie považované majoritnou spoločnosťou za poruchové. 

Rodina je primárnym socializačným činiteľom. Nedostatky pri zlyhávaní dominantných socializačných činiteľov sa odzrkadlia pri problémovom správaní detí a mládeže. V mnohých rodinách je výchova voľnejšia a rodičia preferujú liberálnu výchovu. Vysvetľujú si ju ako výchovu bez akýchkoľvek pravidiel a mantinelov. 

Za vážne negatívum možno pokladať aj skutočnosť, že učitelia poukazujú na nevhodné zasahovanie rodičov do života školy.

Pokles morálky spoločnosti, vplyv médií a nových technológií

K príčinám nárastu problémového správania žiakov možno zaradiť aj:

  • celkový pokles morálky v spoločnosti,
  • nárast konzumného spôsobu života,
  • preferovanie ekonomických záujmov pred sociálnymi záujmami či morálkou.

Veľmi silný je vplyv masmédií na deti a mládež, osobitne vtedy, ak sú ponechané bez adekvátneho dozoru a následného vysvetlenia informácií, ktorým nerozumejú. Mnohé riziká a ohrozenia pre deti a mládež predstavuje anonymný svet internetu. Nové technológie priniesli okrem nesporne veľkého množstva výhod aj určité riziká. Predstavujú ich veci, ktoré sú bežnou súčasťou nášho života: mobily, sms, internet, elektronická pošta, chatovanie, počítačové hry a pod.

Závažným problémom súčasnosti sú technologické závislosti, ktoré vznikajú ich nadmerným používaním alebo samotným obsahom sprostredkovaným modernými technickými prostriedkami a technológiami. K ďalším rizikám nových technológií môžeme zaradiť negatívny dopad na telesné i duševné zdravie, desenzitizáciu, vzmáhanie sa kyberšikanovania, oslabenie kontaktov s rodinou a rovesníkmi a i. Z pedagogického hľadiska nemožno hodnotiť pozitívne ani nadmerné trávenie voľného času pri počítači na úkor iných vhodnejších voľnočasových aktivít alebo školských povinností.

Závery výskumov

Súčasnú situáciu výskytu problémového a rizikového správania u detí a mládeže možno prezentovať na základe výsledkov objektívnych výskumov.

OECD TALIS

Medzinárodná štúdia OECD TALIS (2008) prináša údaje o negatívnom správaní žiakov. Situácia na Slovensku je lepšia ako medzinárodný priemer zúčastnených krajín iba pri pravidelnom stretávaní sa učiteľov s:

  • neskorými príchodmi žiakov (39,4 % je medzinárodný priemer a situácia v SR 13 %) a
  • absenciami žiakov (45,8 % medzinárodný priemer a situácia v SR 39,8 %). 

Iná je situácia v prípade správania žiakov, ktorí sa do školy dostavia:

  • vyrušovanie žiakov na vyučovaní (medzinárodný priemer 60,2 %, SR 71,6 %),
  • klamanie podvádzanie žiakov (medzinárodný priemer 20,9 %, SR 38,5 %),
  • ničenie školského majetku (medzinárodný priemer 27,1 %, SR 32,3 %).

Vo všetkých týchto ukazovateľoch je situácia na Slovensku horšia, ako je medzinárodný priemer.

Výskum dotazníkovou metódou

V mesiacoch september – október 2010 sme realizovali výskum dotazníkovou metódou u učiteľov základných a stredných škôl v stredoslovenskom regióne (vzorka je aplikovateľná na Slovenskú republiku). Výskumnú vzorku tvorilo 196 učiteľov základných a 155 učiteľov stredných škôl, spolu 351 respondentov.

Rozšírenosť problémového správania: 

  • záškoláctvo - 84,05 %,
  • agresívne správanie - 80,91 %,  
  • šikanovanie - 60,97 % a
  • užívanie legálnych drog - 50,99 %.

Agresívne správanie je najrozšírenejším správaním na(tút

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály