Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Dánsky vzdelávací systém (1.)

Dátum: Rubrika: Školstvo v zahraničí Zo seriálu: Dánsky vzdelávací systém

 „Doba volá po osobnostiach, ale bude volať zbytočne tak dlho, pokiaľ nenecháme deti ako osobnosti žiť a učiť sa“. Ellen Keyová

Motto uvedené v záhlaví príspevku zverejnila jeho autorka Ellen Keyová, švédska spisovateľka a novinárka v roku 1900 v knihe „Storočie dieťaťa“ v silne willhelmovsky orientovanom Berlíne. Vyjadrila vtedajšie nejasné túžby učiteľov, rodičov a deti. V myšlienke vyjadrila koncepciu „novej výchovy v rodine a v škole“, založenej na odstránení výchovy vedúcej k poddanstvu, k výchove založenej na presadzovaní práv dieťaťa, na fyzické rešpektovanie a duchovnú samostatnosť, na podporu osobnej tvorivosti a za vzdelanie v súlade s prírodou (Rýdl, 2003). Sme toho názoru, že túto jej predstavu sa najlepšie podarilo naplniť v Dánsku.

Je nespochybniteľné, že Dánske kráľovstvo disponuje jedným z najvyspelejších systémov vzdelávania na svete. Zrejme preto sa čoraz viac mladých ľudí hlási na štúdium práve do tejto krajiny. Aby sme lepšie pochopili v čom tkvie sila dánskeho systému vzdelávania, treba sa trochu vrátiť do histórie krajiny. Len pred niekoľkými storočiami bolo Dánsko vplyvným impériom, vládnucim na severozápade Európy. Poldruha storočia dozadu stratilo svoju moc, utrpelo porážky v niekoľkých vojnách, a z veľkého impéria sa premenilo na skoro neviditeľnú krajinu na mape.

Dánsko je dedičná konštitučná monarchia a jedno z najstarších kráľovstiev vo svete. Dáni žijúc na križovatke škandinávskej, baltskej a európskej kultúry, potomkovia Vikingov, sú nezvyčajne otvorení ako v ponímaní hraníc, tak aj vplyvov zvonku, čo poskytuje výhody pre tých, ktorí si želajú získať kvalitné vzdelanie za hranicou.

Obr. č. 1: V Kodani žije najviac šťastných ľudí na svete.

Dnes je v Dánsku (podľa rôznych ratingov) jedna z najvyšších úrovni života na svete. V krajine je veľmi vysoký stupeň sociálnej ochrany a istôt obyvateľov. Vyspelý systém bezplatnej zdravotnej starostlivosti, materské škôlky a školy sú financované zo strany štátu, vyplácajú sa vysoké dôchodky. To všetko robí ľudí šťastnými. Výsledky štúdie OECD o krajinách s najšťastnejšími obyvateľmi jednoznačne vyznievajú v prospech Dánska, ktoré obsadilo prvé miesto. Dáni sú nielen spokojní, šťastní a bohatí, ale sú aj vysoko produktívnym národom. Hrubý domáci produkt na jedného obyvateľa tam bol v roku 2009 68 tisíc dolárov. Dánsko je vyspelou priemyselnou krajinou. Životná úroveň obyvateľstva je jednou z najvyšších na svete. Podľa úrovne HDP sa pred Dánskom nachádzajú len dve krajiny – Japonsko a Švédsko. V 20. storočí vďaka prijatiu mnohých sociálnych zákonov sa Dánsko premenilo na vzor súčasného štátu „všeobecného blahobytu“.

Malá škandinávska krajina s rozlohou 43 094 km˛ (krajina sa rozkladá na Judskom polostrove s priľahlými 406 malými aj veľkými ostrovmi, z ktorých len asi 90 je trvalo osídlených) s počtom obyvateľov 5,506 miliónov úspešne dodáva na medzinárodný trh obrovský počet poľnohospodárskych produktov. Ako rovnocenný partner konkuruje s veľkými súčasnými štátmi v oblasti vysokých technológií a podporuje vedcov celého sveta. Ťažko povedať, čo bolo príčinou, a čo dôsledkom – rozvoj vzdelania bez známkovania alebo organizácia spoločnosti a v nej zaužívaná kultúra správania sa. Obe sa rozvíjali  paralelne.

Fenomén dánskej školy a spoločnosti si niektorí ľudia všimli už dávno. R. Powell (1857-1941), anglický vedec a pedagóg, skúmal uvedenú problematiku a napísal dielo „Dánska tradícia slobodnej voľnej školy – lekcia pre nás všetkých?“. Opisujúc zvláštnosti vzdelávania v Dánsku, uvádza výrečný príklad: „tínedžeri vo všetkých krajinách sveta sa veľmi na seba podobajú a sediac vo vlaku, často kladú nohy na sedadlo oproti; avšak dánski tínedžeri sa odlišujú od ostatných tým, že si najprv vyzujú topánky“. Nesmierny záujem o inovatívne vzdelávanie v Dánsku zo strany R. Powella si všimlo aj Dánske kráľovstvo, za čo mu bolo udelené vyznamenanie -  Veľký kríž Rádu Dannebrog.

Štruktúra dánskeho vzdelávacieho systému

Dánsko je krajinou prakticky úplnej gramotnosti. Medzi dospelými podiel negramotných nepresahuje ani 1 %. Na vysokých školách študuje prakticky polovica mladých ľudí študentského veku (v roku 1995 ich bolo 155,7 tisíc – 45 %). Výdavky štátu na vzdelanie tvoria 8,3 % HDP. Zo všetkých krajín OECD Škandinávia investuje najviac prostriedkov na jedného študenta v oblasti vyššieho vzdelávania. Najnovšie údaje ukazujú, že celkové výdavky na študenta počas jeho pôsobenia na univerzite dosahujú 70 000 amerických dolárov, oproti priemeru OECD 40 000 amerických dolárov. Univerzity ponúkajú študentom 24-hodinový prístup na školu, neustále modernizované IT vybavenie, profesionálne zariadené knižnice, erudovaných a vysoko odborne pripravených pedagógov.

Systém vzdelávania v Dánsku je pod kontrolou štátu. Všeobecné princípy vzdelávania stanovujú štátne orgány. Všetky stredné a vysoké vzdelávacie inštitúcie sú štátne, podriadené Ministerstvu vzdelávania a Ministerstvu kultúry.

V Dánsku uskutočnená reforma systému školského vzdelávania sledovala dva c

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály