Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Čaká nás intenzívnejšie zapájanie žiakov do procesov spolurozhodovania

Dátum: Rubrika: Rozhovor Zo seriálu: Rozhovory

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Mgr. Gabriela Aláčová 

Je riaditeľkou Základnej školy M. R. Štefánika v Lučenci už druhé volebné obdobie. Vyštudovala Filozofickú fakultu Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, predmety v kombinácii nemecký jazyk a filozofia. V Základnej škole Milana Rastislava Štefánika v Lučenci pôsobí od roku 2005, z toho tri roky pôsobila vo funkcii zástupkyne riaditeľky školy a od roku 2014 je riaditeľkou školy. V súčasnosti uspela vo výberovom konaní a druhé funkčné obdobie bude napĺňať vízie zadefinované v koncepcii riadenia školy. Mottom jej koncepčného zámeru školy je „Poďme spoločne stavať mosty!“

ZŠ M. R. Štefánika je počtom žiakov najväčšou školou v meste Lučenec a záujem o ňu zo strany rodičov žiakov pretrváva. Čím si to vysvetľujete? Čo je silnou stránkou školy?

Škola má dlhodobo výborné meno a záujem o ňu je veľký. Je nastavená hodnotovo a náš záujem sa sústredí na osobnosť a potenciál každého žiaka. Snažíme sa o spoluprácu na úrovni škola – žiak – rodičia – odborná verejnosť. Neustále podnecujeme skvalitňovanie úrovne výučby. Kvalitný pedagogický zbor s citlivým prístupom k žiakom v kontexte jeho sociálneho prostredia je východiskovým bodom nášho uvažovania. Škola má kvalitne postavený inovovaný školský vzdelávací program, ktorý pravidelne evalvujeme, inovácie sa spájajú s tradíciami školy ako zameranie školy na matematiku a prírodovedné predmety, regionálnu výchovu, podporujeme aj ľadový hokej otváraním bežných tried so športovou prípravou. Silnou stránkou školy je, že sa snažíme vidieť „za horizonty“, nebáť sa inovácií, nových podnetov, ktoré škola môže očakávať a na ktoré sa kvalitatívne a včas vieme pripraviť. Snažíme sa intenzívne pracovať s talentmi, sme úspešní v predmetových súťažiach, olympiádach, podporujeme aktivity typu „žiaci žiakom“. Škola je viditeľná aj navonok. Sme súčasťou rôznych podujatí mesta, do ktorých sa radi zapájame aj v mimovyučovacom čase. Veľmi dôležitá je starostlivosť o zamestnancov školy. Škola podporuje iniciatívnosť, vzdelávacie aktivity, pedagogickí a odborní zamestnanci sú nielen tí, ktorí sa vzdelávajú, ale sami odovzdávajú svoje vedomosti kolegom v rámci interných vzdelávacích podujatí školy, sú členmi rôznych komisií a združení. Škola ponúka všetkým priestor na zmysluplnú sebarealizáciu. Pre zamestnancov organizujeme aj metodické dni, výlety, dni zdravia, kultúrne predstavenia, spoločné posedenia, oceňujeme ich prácu.

Nedávno ste opätovne vyhrali výberové konanie na pozíciu riaditeľky školy. Aké pocity má riaditeľ školy v procese výberového konania? Ako sa dá zvládať napätie?

Proces výberového konania jednoznačne ovplyvní chod školy v danom školskom roku a ovplyvní aj profesionálny a osobný život riaditeľa. Pre mňa to bolo veľmi náročné obdobie. Upriamoval sa na mňa pohľad zamestnancov školy, rodičov, verejnosti, zriaďovateľa, rady školy, protikandidátky. Bola som pod kritickým drobnohľadom hodnotení moje práce, prístupu, výsledkov. Zároveň som prechádzala aj vnútorne procesom sebahodnotenia, kládla si množstvo otázok, hľadala odpovede. Často som cítila obrovské napätie, ale mala som aj odvahu a chuť, ktoré sa miešali s pocitmi neistoty, strachu, opatrnosti, obáv. Prehodnocovala som prácu, musela si nastaviť zrkadlo. Osobne som pozitívne naladený človek a víťazí vo mne odhodlanie a chuť na sebe pracovať. Sama by som toto náročné obdobie neustála. Zvládnuť napätie mi pomáhali tí, ktorí dôverovali mojej práci, podporovali ma a motivovali. Riaditeľ školy musí dôverovať aj sám sebe, mať patričný nadhľad a zdravé sebavedomie. Svoje myšlienky a pocity som pravidelne musela triediť na podstatné a nepodstatné, mentálna psychohygiena bola a je mojou každodennou súčasťou. Spánok, rodina, priatelia, záhradka mi v tomto období veľmi pomohli.

Mottom koncepčného zámeru školy je „Poďme spoločne stavať mosty!“. Aké mosty máte na mysli?

Riaditeľ školy vie, aká je náročná každodenná realita v procese rozhodovania, riešenia konfliktov, v zodpovednosti za celkový chod školy, v dosahovaní čo najlepších výsledkov, v udržaní a v skvalitňovaní dobrého mena, v organizovaní podujatí, v spolupráci so žiakmi, zamestnancami školy, rodičmi, zriaďovateľom, školami, inštitúciami a pod. Procesy v škole ovplyvňujú aj individuálne postoje, osobné problémy ľudí, ich emocionálne nastavenie. To, čo skutočne platí, je vzájomná  otvorená komunikácia, počúvanie sa, hľadanie riešení, konsenzu, podpory a zdieľanie spoločných hodnôt. Sú to veľmi dôležité mosty, aby sme zvládli turbulencie každodenného náročného chodu školy. To nám umožní bezpečnejšie a odvážnejšie prejsť z jednej strany na druhú, dosiahnuť cieľ a tešiť sa zo spoločne dosiahnutých úspechov. Zodpovednosť musí prevziať každý z nás, a to je náročné. Ako povedal môj veľký vzor M. R. Štefánik „Nič mi nebolo nemožné, lebo som chcel.“

Od decembra 2017 funguje v škole aj inkluzívny tím. Aký je jeho význam?

Jedná sa o kvalitatívny posun školy a želám si, aby to nebolo len v rámci projektov, ale aby každá škola mala personálnu podporu inkluzívneho tímu ako automatickú súčasť života školy. Bohužiaľ, v decembri 2020 projekt končí a my už teraz máme obavy, ako zabezpečíme chod inkluzívneho tímu. Inkluzívny tím tvorí 7 asistentov učiteľa, školský špeciálny pedagóg, sociálny pedagóg a školský psychológ. Starostlivosť o žiakov so ŠVVP, široká oblasť prevencie, terapeutické intervencie, spolupráca s triednymi učiteľmi a vyučujúcimi jednotlivých predmetov sa preniesli na odborníkov, ktorí sa vedia jednotlivým oblastiam intenzívne a do hĺbky venovať. Odborní zamestnanci sú súčasťou triednických hodín, rodičovských združení, individuálnych pohovorov s rodičmi, žiakmi. Ponúkajú otvorené dvere pomoci žiakom a poradenstvo pedagógom a rodičom. Z organizačného hľadiska raz týždenne zasadá vedenie školy s odbornými zamestnancami a každý štvrťrok metodické združenie inkluzívneho tímu, prvý utorok v mesiaci sa odborní zamestnanci spolu s pedagógmi školy stretávajú na konzultáciách s odbornými zamestnancami poradenských zariadení.

Škola je dlhodobo aktívna aj v projektovej činnosti. Ktoré výzvy boli najzaujímavejšie?

Medzi najprínosnejšie projekty patrí aktuálne realizovaný projekt „Odstránenie spoločenských bariér – základ spoločného úspechu“ v rámci výzvy V základnej škole úspešnejší, prostredníctvom ktorého sa nám podarilo na tri roky pokryť personálne potreby školy. K dvom asistentom učiteľa pribudlo päť a k školskému špeciálnemu pedagógovi aj školský psychológ a sociálny pedagóg. Od decembra 2017 sme mohli v škole zadefinovať fungovanie inkluzívneho tímu. Realizujeme projekt IT akadémia, projekt Zelená škola a v rámci jazykového vzdelávania sa zapájame aj do projektov eTwinning. V školskom roku 2018/2019 sme realizovali aj vynikajúci projekt podporený Visegrad Fund, prostredníctvom ktorého sme sa mohli zamerať na spoluprácu so školami z Poľska, Čiech a B ieloruska. Medzi projekty v oblasti materiálno-technického zabezpečenia patrila výstavba detského ihriska v rámci Dotácie Úradu vlády SR 2018. Zo zdrojov EÚ v rámci Integrovaného regionálneho operačného rámca a M inisterstva pôdohospodárstva SR sme realizovali projekt „Skvalitnenie vzdelávania žiakov Základnej školy M. R. Štefánika Lučenec prostredníctvom zriadenia jazykovej učebne a dovybavenia školskej knižnice“. Vybudovali sme jazykovú učebňu, dovybavili školskú knižnicu knižným fondom a I T technikou, ale realizovali sme aj mnohé podnetné aktivity zamerané na čitateľskú gramotnosť a podporu výučby cudzích jazykov.

V spolupráci s Hockey Club v Lučenci sa venujete aj hokejovým talentom. Aké úspechy v tejto rovine dosahujete?

Od školského roka 2011/2012 otvárame bežné triedy so športovou prípravou so zameraním na ľadový hokej v spolupráci s HC Lučenec. Lučenecký klub sa venuje deťom a žiackym kategóriám, ktoré hrajú v najvyššej súťaži v I . lige. Medzi odchovancov klubu patrí napr. Miloš Kelemen, hráč HKM Zvolen a reprezentant Slovenska. Pravidelne sú mnohí hráči pozývaní do výberov najlepších. Nášho žiaka šiesteho ročníka Marka Vargu pozval Stredoslovenský zväz ľadového hokeja do projektu VÝBER U13 STRE D. Škola v podpore aktivít spolupracuje aj s UMB Hockey team Banská Bystrica a pravidelne v spolupráci s HC Lučenec realizujeme korčuliarske výcviky pre deti materských škôl a žiakov základných škôl. Spoluorganizujeme aj podujatie Deti na hokej.

 Ste pilotnou školou, ktorá realizuje Program vyučovacia šťastia. Aká bola motivácia zapojiť sa do programu?

Program vyučovania šťastia vnímame ako vynikajúci preventívny program, ktorý možno realizovať ako súčasť bežných vyučovacích hodín, ale aj ako aj základný prvok triednických hodín. Ide o metodicky prepracovaný program postavený na základoch pozitívnej psychológie a ponúka témy ako vďačnosť, odpustenie, optimizmus, telesný pohyb, stratégie zvládania ťažkostí. Sú to dôležité témy, ktorými vieme žiakom i sebe pomôcť rozvíjať emocionálnu inteligenciu, mentálne zdravie, zlepšovať vzťahy, scitlivovať, vyvažovať tlak na výkon. Program ponúka stratégie, po ktorých možno siahnuť, ak máme ťažkosti. Inak vnímame svet, ak si povieme, za čo sme dnes vďační. Náš pohľad sa vie zmeniť, ak si povieme, z koľkých maličkostí sa vieme tešiť. Niektoré témy sú náročné, veď odpustiť je pre nás mnohých celoživotná výzva. Aj tomu sa venuje tento program.

Máte pred sebou štyri roky fungovania na pozícii riaditeľky školy a za sebou skúsenosti z prvého funkčného obdobia. V čom budú Vaše kroky rovnaké a čo plánujete zmeniť?

Chcem vytvárať podmienky pre rozvoj školy ako učiacej sa komunity, priestor pre zodpovedné spolurozhodovanie v spolupráci s metodickými združeniami a predmetovými komisiami. Čaká nás intenzívnejšie zapájanie žiakov do procesov spolurozhodovania, potrebujeme vnímať osobný posun žiakov, menej sa fixovať na známky. Chcem sa intenzívne venovať personálnemu manažmentu. Uvedomujem si, že za všetkým sú ľudia. Budem podporovať spoluprácu s rodičmi a priateľmi školy v súlade s princípmi otvorenej školy. Čaká ma motivovanie kolegov pre prijatie inkluzívneho vzdelávania. Pokračovať chceme v skvalitňovaní práce triednych učiteľov, triednictvo je jednou z kľúčových oblastí rozvoja našej školy.

Ďakujeme za rozhovor. (red.)



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály