Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Byť učiteľom je ťažké, prestať ním byť je ešte ťažšie...

Dátum: Rubrika: Editoriál Zo seriálu: Editorial

Veľa lavíc a jedna katedra. Tridsať žiakov a jeden učiteľ – to je základné vybavenie triedy. Tridsať rôznorodých osobností, individualít, rôznych myšlienkových pochodov a sociálnych prostredí. Tridsať žiakov proti jednému, ktorý si už robí nárok na vedúce postavenie, na podriadenie a rešpekt, ale k tomu sa nedostane ľahko, či priamočiaro. Napriek tomu má svoje povolanie nesmierne rád, ako aj tých, kvôli ktorým ho vykonáva. Takto by sa dal stručne charakterizovať rozmer pedagóga – učiteľa. To je zároveň aj škola, resp. to, čo tvorí jej základ, pretože bez žiakov a pedagógov nie je školou, iba budovou bez obsahu a života.

Ako pedagóg vo výslužbe mám pocit, že je to veľmi jednoduché konštatovanie, ale napriek tomu, že ho všetci poznáme, treba ho pripomenúť práve teraz, keď sa rozbieha nový kalendárny rok v ktorom každého čaká mnoho pedagogických aj nepedagogických problémov a ťažkostí, ktoré musí zvládnuť.

Nielen v plánoch a programoch školy, ale najmä v sebe samých stanovujeme svoje ciele a programy, konfrontujeme ich a hľadáme harmóniu s tými, ktoré sú už dané. To nás núti premýšľať o tom čo sa bude diať medzi lavicami a katedrou, presnejšie medzi žiakmi a učiteľmi. Zaiste budeme skúmať aj prečo sa to má diať práve tak a čo tým chceme dosiahnuť. Stručne povedané, práve to je obsahom dialektiky lavice a katedry.

Sú to pre pedagóga na prvý pohľad bežne otázky, no zamestnávajú ho neustále, každý deň, v škole aj doma. Vtedy učiteľ nemyslí iba na svoj učiteľský plat, na postačujúce, či nepostačujúce normatívy, na kredity. V centre jeho pozornosti je žiak, mladý človek, rozvíjajúca sa osobnosť, ktorá k svojej škole a svojim učiteľom pristupuje s dôverou a očakávaním.

Výchova a vzdelávanie – spojené nádoby, tieto dve slová vystihujú podstatu práce učiteľa a školy. Dôležitá úloha, ktorej cieľom je systematický, dobre naprogramovaný rozvoj pozitívnych vlastnosti, vedomostí, schopností a zručností mladého človeka. Rozvíjať schopnosť žiaka poznávať, tvorivo myslieť, meniť poznatky na vedomosti a aplikova

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály