Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Bádaj, hľadaj, skúmaj a vysvetli mi, k čomu si dospel

Dátum: Rubrika: Rozhovor Zo seriálu: Rozhovory

PaedDr. Viera Grohová, riaditeľka Spojenej školy, Letná v Poprade - je riaditeľkou Spojenej školy na Letnej ulici v Poprade, ktorá v sebe spája materskú školu, základnú školu, školský klub detí, a základnú umeleckú školu. Škola experimentálne overuje inovačný vzdelávací program s celodennou starostlivosťou s názvom Škola pre každého žiaka – škola na každý deň, v ktorej sa žiaci učia pre úspešný a napĺňajúci život. Pridanou hodnotou školy je učiteľ, jeho odborná a metodická práca a zdravé, šťastné deti, ktoré sa budú môcť v rodine i v škole rozvíjať podľa svojich možností a potrieb. Škola pestuje u žiakov potrebné pracovné návyky a sociálne zručnosti tak, aby dokázali prijímať vo svojom živote správne rozhodnutia.

„Umenie je nástrojom prípravy srdca na vládu rozumu.“ Platón

Ste školou, ktorá experimentálne overuje inovačný vzdelávací program Škola pre každého žiaka – škola na každý deň. Čo si treba predstaviť pod týmto názvom?

Pri tvorbe vízie projektu sme si uvedomovali najzákladnejšiu chybu v našom školstve, že síce zákon hovorí o potrebách a možnostiach dieťaťa, ale málo sa tieto možnosti a potreby detí skúmajú. Ja si nemyslím, že tých 20 minút pri zápise je zázračným kľúčom k poznaniu dieťaťa. Preto prvým krokom, ktorý v rámci programu robíme, je, že dieťa spoznávame už v jeho predškolskom veku počas jeho dochádzky do materskej školy. Podobný program ako model spojenia materskej školy, základnej školy a základnej umeleckej školy v Európe neexistuje. Projekt realizujeme od roku 2010 a tento rok je pre nás finálnym rokom. Výstupom bude pedagogická dokumentácia, ktorá bude postavená na inom princípe, ako ju poznáme z bežnej praxe.

Ako je možné získať profil žiaka už v jeho ranom veku a ktoré nové prvky vo vzdelávaní je možné objaviť už v materskej škole?

V materskej škole sme si vymysleli projekt IVKO, v ktorom využívame dlhodobé pozorovanie a diagnostiku a následne vytvárame profil a portfólio o dieťati. Prvé písmeno z názvu projektu „I“ značí spoznávanie inteligencie dieťaťa. Písmeno „V“ odkazuje našu pozornosť na vlastnosti dieťaťa, ktoré si so sebou do školského prostredia prináša. Nemôžeme predsa chcieť napríklad od dieťaťa s flegmatickou povahou, aby sa stále na hodinách hlásilo. „K“ predstavuje kooperáciu, teda schopnosť dieťaťa spolupracovať, byť súčasťou tímu a „O“ nám dáva pokyn, aby sme poskytli rodičovi odporúčanie na prípadnú pomoc, ktorú môžeme deťom poskytnúť tak, aby sme ho úspešne pripravili na vstup do základnej školy.

Spolupráca pedagógov všetkých zložiek Spojenej školy s rodičmi začína už tu, v materskej škole. Rodičia majú možnosť využívať konzultačné hodiny s učiteľmi, psychológom. Učiteľ 1. stupňa základnej školy navštevuje deti v materskej škole a venuje pozornosť ich predčitateľskej gramotnosti. Deti si už v tomto veku potrebujú predstavovať slová v kontexte. Naše dieťa napríklad už v materskej škole navštevuje odbor základnej umeleckej školy podľa nadania, ktoré v ňom objavíme. Deti chodia do základnej umeleckej školy nie preto, aby sme z nich vychovali nových Mozartov. Tým, že sa dieťa pripravuje na koncert, zúčastňuje sa výtvarných súťaží, vystupuje na predstavení v rámci literárno-dramatického odboru, tancuje, učí sa vlastnej zodpovednosti, disciplíne. Realizuje skutočný výkon. V t

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály