Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Autoregulatívne učenie (2.)

Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje Zo seriálu: Autoregulatívne učenie

V druhej časti príspevku opíšeme model sebaregulujúceho učenia, poukážeme na dôležité zručnosti na ceste k sebariadeniu. Ponúkneme model nácviku autoregulácie. Objasníme, čo je to metakognícia ako kľúčová a rozhodujúca zručnosť k efektívnemu učeniu a poznávaniu. Opíšeme podmienky pre autoregulatívne učenie, ktoré sú dôležité pre učiteľa.

 dokončenie z predchádzajúceho čísla

Model sebaregulujúceho učenia

M. Boekaerts z Holandska a M. Niemivirta (2000) z Fínska rozšírili pojem učenia o sebaregulujúce učenie (Self-Regulated Learning – SRL). Ide o balansovanie medzi cieľmi učenia a ego prospešnými cieľmi. K rozporu dochádza vtedy, keď ciele učenia nie sú na popredných miestach záujmu žiaka. Výskumy ukazujú, že nezvnútornenie sa s cieľmi učenia a vzdelávania žiakov, koreluje s direktívnym prístupom učiteľov k žiakom a s nezáujmom rodičov o vzdelanie žiakov! Model sebaregulujúceho učenia predpokladá školu zameranú na žiaka, a nielen na jeho výkony alebo na požiadavky učiteľa.

Vyučovanie, ktoré podporuje sebaregulujúce komponenty učenia žiakov, sa vyznačuje tým, že učiteľ rozvíjajúci  sebariadiace učenie žiakov:

  • je menej direktívny,
  • dáva žiakom veľa otázok na postup práce, podmienky riešenia úloh, ich výber, vedie žiakov k formovaniu vlastných úloh, cieľov,
  • podporuje u žiakov ich samostatnosť v učení, získavaní informácií, pri ich prezentácii naučeného,
  • podporuje nezávislosť žiaka, jeho myslenia, postojov, správania,
  • vyzýva žiakov k tvorivosti, originalite, hľadaniu iných riešení (flexibilita), podporuje neočakávané myslenie, postoje,
  • necháva ich často rozhodovať, napr. akú náročnosť úloh chcú riešiť, čo chcú riešiť v projekte, čo sa chcú naučiť vo svojom voľnom čase,
  • vedie ich k plánovaniu svojho času, rozvrhu činností, denného režimu, týždňa,
  • vedie žiakov k tomu, aby si sami vyhodnocovali svoju prácu, robili písomné záznamy, zakladali svoje portfólia,
  • vedie žiakov k sebareflexii v myslení, prežívaní, správaní,
  • má byť pre žiakov vzorom v samostatnosti myslenia, tvorivosti, nezávislosti, tolerancii, náročnosti, empatii, flexibilite.

Dôležité zručnosti na ceste k sebariadeniu

Aby človek sám u seba alebo za pomoci rodičov, učiteľov, poradcov vybudoval svoju schopnosť sebariadenia učenia a sebazdokonaľovania, je dôležité učiť sa nasledovným zručnostiam:

  • kontrole svojej pozornosti‒ výber, selekcia, na čo sa sústrediť, na čo zamerať a koncentrovať pozornosť; zlepšovanie pozornosti, koncentrácie, vytrvalosti, sústredenosti,
  • dekódovacej kontrole ‒ výber informácií a ich význam, zmysel, čo čítať, čo sledovať v televízii, ako a čo komunikovať s počítačom, mobilom, čo prijať, čo odmietnuť (odolnosť voči manipulácii),
  • emočnej kontrole ‒ inhibícia, útlm, potlačenie nežiaduceho prežívania (strach, úzkosť, obavy) a posilnenie pozitívnych emócií pomocou zapojenia myslenia, uvažovania, rozhodovania,
  • motivačnej kontrole ‒ mať ciele, mať krátkodobé, strednodobé, dlhodobé úlohy, realizovať ich a nestrácať motivačnú silu pri neúspechoch, prehrách,
  • environmentálnej kontrole ‒ kontrolovať podnety z prostredia, eliminovať brzdiace a rušiace elementy prostredia,
  • kognitívnej kontrole ‒ kontrola toku myslenia (flow), obsahu myšlienok, o čom a ako človek rozmýšľa, či je to potrebné alebo neúčelné, či to kradne čas jednotlivcovi alebo ho to obohacuje.

Pri sebaregulujúcom učení, ale aj v širšom kontexte pri uplatňovaní sebariadenia u dospelých, zohráva významnú úlohu hospodárenie s časom.

Time management – riadenie času sa v teórii a najmä v praxi autoregulácie stáva kľúčovou charakteristikou.

Najcennejšou bankou v živote je „časobanka“ života. Čas je nenávratnou investíciou života, nemožno ho vrátiť, ani zastaviť. Aj preto záleží na tom, ako relatívne krátky pobyt vo svete prežijeme. Prežívame

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály