Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Autoevalvácia školy alebo školského zariadenia

Dátum: Rubrika: Kultúra školy

Procesy autoevalvácie v pedagogických tímoch nie sú obľúbené. Vyvolávajú pocit, že sa idú hľadať chyby a bude sa trestať. Kultúra hodnotenia je spojená s hľadaním chýb, čím si tieto procesy vyslúžili zlé meno. V príspevku ukážeme, že nad autoevalváciou sa možno zamýšľať s celým tímom a proces autoevalvácie možno viesť ako teambuilding, a to od spoločného sformulovania vízie, misie a hodnôt školy cez sformulovanie problémov kultúry školy v Sheinovom modeli ľadovca kultúry, uvedomenia si nutnosti ujasniť si priority podľa Paretovho pravidla až k autoevalvačnému plánu a jeho cyklickej realizácii podľa Demingovho cyklu PDCA, resp. PDSA. 

„Korčuľujem tam, kde puk bude, nie tam, kde je.“ Wayne Gretzky

Porozumieť pojmu autoevalvácia znamená nastaviť si vlastné zrkadlo. Akí sme? Máme dobre nastavený smer, ciele školy? Vieme, čo chceme? Ak budeme plniť naše ciele, dostaneme sa k tomu, aby naša škola bola taká, akú ju chceme mať? Sen je našou víziou.

Vízia a misia školy

Vízia je predstava budúcnosti, o ktorej snívame. Slovami popisujeme stav, kde sa kolektív so školou chce vidieť v budúcnosti, stav o 10 alebo 20 rokov, ak všetko pôjde presne podľa našich predstáv. Niekedy si víziu zamieňame s misiou. Vízia sa od misie odlišuje formuláciou, ale aj podstatou. Misia definuje zmysel alebo širší cieľ organizácie. Vízia je konkrétnejšia pri určovaní cieľov a časového rámca pre ich dosiahnutie. Vízia je viazaná na nejakú formu úspechu.

Príklad:

  • J. F. Kennedy dňa 25. mája 1961: „Rozhodli sme sa letieť na Mesiac. Chceme v tomto desaťročí letieť na mesiac a dokázať ešte viac. Nie preto, že je to ľahké, ale preto, že je to obťažné.“
  • Apple v roku 1980 vyhlásil: „Urobiť prínos svetu robením nástrojov pre myseľ, ktoré prinášajú pokrok ľudstvu“. Takto formulovaný výrok je misia, chýba jedinečnosť a spôsob toho, čo sa dosiahne.
  • Apple po roku 1984: „Mac na každom stole.“ Takto formulovaný výrok je vízia, je to už kvantitatívny výrok.

Príklad:

Misia školy: "Chceme byť otvorená škola s prístupom pre všetkých. Víziou bude, že naša škola bude dosahovať v otvorenosti najlepšie výsledky v regióne a bude mať v tomto smere kladné hodnotenia verejnosti."

Riaditeľ školy je vizionárom, ktorý vidí, ako bude škola vyzerať o 20 rokov. František Hroník (2008, s. 101) vidí víziu ako strom, ktorý vyrastá z hodnôt. Vízia má podľa neho 4 funkcie integruje (zjednocuje), mobilizuje, orientuje (zacieľuje), koordinuje. Vízia má veľmi blízko k spoločnému záujmu (Hroník 2008, s. 100). Dokáže spájať ľudí a tvoriť učiacu sa organizáciu.

Prečo škola potrebuje víziu?

Pri napĺňaní vízií je kľúčové, aby sa s ňou stotožnili všetci manažéri a zamestnanci v organizácii. Poslanie alebo misia pomáha uvedomiť si, k čomu organizácia existuje.

Prečo škola existuje? Prečo učím v škole? Má to vôbec zmysel?

Ak verím, že škola bude úspešná, nebudem učiteľom len preto, že potrebujem platiť šeky. Je dobré, aby to vedeli všetci zamestnanci, manažéri a je dôležité prezentovať to aj rodičom, žiakom. Poslanie by nemalo byť formulované všeobecne, ale konkrétne. Malo by byť zrozumiteľné všetkým pracovníkom organizácie a v ideálnom prípade by sa s ním všetci pracovníci mali stotožňovať. Zdieľaná vízia je základom učiacej sa spoločnosti (Senge, 2009).

Ak je dobrá vízia, poslanie, riaditeľ školy nemá problém, aby sa jeho zamestnanci zúčastnili a organizovali akcie, ktoré ich bavia, vidia v tom zmysel v duchu flow Mihály Csikszentmihályho (Csikszentmihály, 2015). Ak ich práca baví, stáva sa súčasťou ich života.

Čo chceme v škole dosiahnuť? Čo bude konečná stanica? Aký to bude mať prínos pre spoločnosť?

Rozmýšľajme o tom, v čom sme ako škola jedineční, čo naša konkurencia nerobí, čo robia iní horšie, v čom nás nemožno predbehnúť. To je základňa jedinečnosti našej organizácie a jej existencie. Nie každá škola môže vychovávať matematických géniov. Vízia aj misia musí byť niečo, čo vie každý v našej škole sformulovať.

Prečo robíme, to, čo robíme? V čom sme jedineční?Prečo máme úspech?

Tri základné odpovede sa formujú na kľúčových hodnotách organizácie.Ak sú všetci zamestnanci organizácie oboznámení s hodnotami, menej potrebné sú detailné príručky s pokynmi. Ľudia vedia, čo majú robiť v rôznych situáciách. Hodnoty sú zásady, ktoré spoločnosť prijíma za vlastné, tvoria mantinely jej činnosti. Hodnoty pomáhajú pri rozhodovaní.

Príklad:

  • Vízia: „Vidíme našu školu, kde.....(niečo konkrétne). Ciele, ktoré k tomu musíme splniť.....“.
  • Misia: „V tomto svete máme v úmysle s našou školou ......“.
  • Stratégia: „Túto misiu splníme tak, že......“.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály