Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Aspekty komunikácie a rodové rozdiely v školskom prostredí

Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje

Enormný nárast problémov a konfliktov v školskej praxi má z psychologického hľadiska príčinu aj v nerešpektovaní poznatkov, ktoré vyplývajú z rozdielnosti medzi mužskou a ženskou psychikou. Prostredníctvom článku poskytneme čitateľovi pohľad na príčiny rozdielností v komunikácii, v riadení, v správaní, v prežívaní i v konaní, ktoré vyplývajú z rozdielnej činnosti neurotransmiterov a hormónov mužov a žien.

V súčasnosti sme často svedkami nedorozumení, nepochopení a konfliktov, ktoré sú súčasťou psychickej, fyzickej a biologickej rozdielnosti medzi mužmi a ženami. Rozdiely vyplývajúce z činnosti hormónov, fungovania neurotransmiterov sa prejavujú v myslení, konaní, prežívaní, logike a v neposlednom rade v mnohých praktických zručnostiach. Rozdielmi medzi mužským a ženským mozgom sa v zaoberajú rôzne výskumné pracoviská v mnohých krajinách. Z doterajších výskumov sa potvrdilo, že mužský mozog je počas vnútromaternicového vývinu sformovaný vysokými hladinami androgénov (mužských hormónov). Torontskí vedci merali hladinu androgénov v plodovej vode tehotných žien a zistili, že plodová voda okolo mužského plodu obsahuje päťkrát viac mužských hormónov ako v prípade ženského plodu. Dievča, ktoré je počas vnútromaternicového vývinu vystavené vysokým dávkam mužských hormónov, má niektoré výraznejšie črty mužského správania. Výskumy dokázali, že existuje menšina ľudí s obrátenou mozgovou polaritou - muži s väčším vplyvom estrogénov, t. j. ženských hormónov.

Metakomunikácia, para a extra lingvistika v školskom prostredí

Ženský mozog má kvalitnejšie a početnejšie spojenie medzi hemisférami. Žena vníma viac podnetov súbežne, často vidí a počuje to, čo muž neregistruje, ľahko a výstižne dedukuje veci z kontextu, ochotnejšie komunikuje, efektívnejšie odovzdáva informácie. Mužský mozog má silnejšie a pevnejšie spoje vo vnútri každej hemisféry. Ak muž vykonáva určitú prácu, sústreďuje sa na ňu v plnom nasadení, ostatné veci ho v daný čas nezaujímajú. Neurológ Roger Gorski z Kalifornskej univerzity v Los Angeles zistil, že ženy majú až o 30 % viac spojov medzi ľavou a pravou mozgovou hemisférou. Keďže ženy používajú obe hemisféry, robia chyby v rozlíšení napr. pravej a ľavej ruky. U mužov dominantne funguje buď pravá alebo ľavá ruka a problém s určovaním strán majú len výnimočne.

Ženy - učiteľky sú v rovine metakomunikácie vo všeobecnosti o niečo vnímavejšie ako muži. Z tempa reči, intenzity, zafarbenia hlasu vedia dedukovať reálne alebo improvizované stavy žiakov. Rýchlejšie prídu na podvody, postrehnú metakomunikáciu medzi žiakmi, sú senzitívne na žiakmi dohodnuté komunikačné kanály, predvídajú komplikácie, vnímajú atmosféru v triede, ľahšie odhalia šikanovanie, majú lepšie farebné videnie a cit pre detaily. Muži - učitelia lepšie vnímajú trojrozmernosť, podstatne flexibilnejšie sa orientujú v teréne, lepšie vedia čítať v mapách, ľahko odhadujú vzdialenosti v priestore, lepšie narábajú s číslami, viac chápu fyzikálne zákony.

Schopnosti mužov a žien v školskom prostredí

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály