Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Adaptácia začínajúceho učiteľa ako súčasť personálnej práce v škole (2.)

Dátum: Rubrika: Manažment Zo seriálu: Adaptácia začínajúceho učiteľa ako súčasť personálnej práce v škole

V prvej časti príspevku sme uviedli teoretické a legislatívne východiská adaptácie začínajúceho zamestnanca a tiež začínajúceho pedagogického zamestnanca, ktorý je v tomto článku reprezentovaný učiteľom základnej školy (ďalej „ZŠ“). V aktuálnom príspevku prinášame odporúčania z autorovho skúmania v oblasti adaptácie na ZŠ, podnety a návrhy, ktoré z tohto skúmania vyplynuli pre adaptačný proces na školách a návrh modelu priebehu adaptácie začínajúceho učiteľa. V reálnom prostredí konkrétnej školy dozná predložený model rôznych zmien a doplnení, nie je totiž možné zachytiť rozdielnosti takého množstva odlišných kultúr škôl a vzťahových rámcov medzi zamestnancami. Preto treba tento model vnímať ako inšpiráciu pre vytvorenie vlastného spôsobu vedenia adaptácie.

(dokončenie z predchádzajúceho čísla)

Priebeh adaptácie začínajúceho učiteľa na ZŠ

Medzi príklady dobrej praxe, ktoré zo skúmania vyplynuli, môžeme zaradiť tieto javy (Valent, 2016a):

  • posadenie začínajúceho učiteľa (ďalej „ZU“) spoločne s uvádzajúcim učiteľom (ďalej „UU“) do kabinetu – umožní dennodenný viacnásobný kontakt, počas ktorého možno operatívne riešiť vzniknuté situácie,
  • ak vznikne náročnejší výchovný problém – uskutočniť komunitu triedy spoločne so ZU ako účastníkom a iným mediátorom, napr. ZRŠ,
  • poskytnutie mapky školy pre začínajúceho učiteľa,
  • dať možnosť ZU vybrať si tému otvorenej hodiny.

Na základe zistení z výskumnej sondy vyplynuli tieto podnety pre školy a aktérov adaptačného procesu v školách (Valent, 2016b):

  1. spolupodieľanie sa všetkých aktérov adaptácie na tvorbe programu adaptačného vzdelávania (ďalej „APV“),
  2. vzájomné hospitácie začínajúceho a uvádzajúceho učiteľa,
  3. zabezpečiť interné alebo externé vzdelávanie pre začínajúceho učiteľa v týchto témach: diagnostika žiakov, zvládanie záťažových a konfliktných situácií so žiakmi a príprava na rolu triedneho učiteľa,
  4. zapracúvať do APV zmeny realizované počas školského roka (aby nedochádzalo k neustálemu reštartu na základe prvotného vzoru),
  5. uskutočňovať internú prípravu uvádzajúcich učiteľov, príp. umožniť im absolvovanie špecializačného vzdelávania pripravujúceho ich na túto pozíciu,
  6. systematicky viesť adaptačný proces z úrovne zástupcu riaditeľa školy (koordinovať a monitorovať priebeh APV, vrátane hodnotenia začínajúceho učiteľa),
  7. poskytovať podporu a pomoc začínajúcemu aj uvádzajúcemu učiteľovi,
  8. spracovať všetky predpísané dokumenty APV so všetkými povinnými časťami a zabezpečiť súlad cieľov a obsahu APV,
  9. spracovať témy hodnotiaceho pohovoru a orientovať ich na praktickú aplikáciu vedomostí a zručností začínajúceho učiteľa,
  10. spracovať vhodné kritériá a k nim relevantné indikátory, resp. úrovne hodnotenia.

Zo skúmania vyplynulo, že adaptácia začínajúceho učiteľa je v bežnej prevádzke školy náročným procesom, najmä preto, že každý z aktérov adaptačného procesu má svoje vlastné predstavy o jeho priebehu, ktoré sa nezapracúvajú do APV nielen na začiatku adaptácie, ale ani v jej priebehu. Tento dokument je na školách vnímaný skôr ako administratívna záťaž. Za základný problém, možno považovať stratu poznatkov a skúseností z adaptačného procesu začínajúceho učiteľa, ktoré sa adekvátne písomne nezaznamenávajú do APV a následne sa nesprostredkúvajú kolegom v škole, či už ide o uvádzajúcich učiteľov alebo nových začínajúcich učiteľov. Cenné informácie a skúsenosti tak zanikajú ukončením procesu adaptácie konkrétneho začínajúceho učiteľa a škola z nich ďalej nečerpá, či už pri adaptácii ďalšieho začínajúceho učiteľa, alebo pri internom rozvoji učiteľov na pozíciu uvádzajúceho učiteľa.

Návrh modelu adaptačného procesu začínajúceho učiteľa

Model pozostáva z týchto častí:

  1. Činnosti pred nástupom do zamestnania vrátane úvodnej orientácie a prípravy APV
  2. Orientácia – prvý mesiac v práci
  3. Adaptácia – podľa navrhnutého APV a vzniknutých situácií počas výkonu učiteľskej práce
  4. Činnosti pri ukončovaní APV a adaptácie
  5. Činnosti po adaptácii a návrh korekcií pre ďalšieho začínajúceho zamestnanca 

1. Činnosti pred nástupom do zamestnania

Mnohé z výberových konaní na miesto nového učiteľa sa dejú v máji či júni predchádzajúceho školského roka, v niektorých prípadoch sú posunuté na obdobie letných prázdnin. V tomto modely pracujeme s prípadom, keď učiteľ bol vybraný v júni. Po rozhodnutí o prijatí konkrétneho uchádzača na miesto (vždy hovoríme o absolventovi VŠ, ktorý sa zamestnáva na svoje prvé učiteľské miesto, ide teda o začínajúceho učiteľa), by mali nasledovať stretnutia, najmä s vedením školy, kde bude uchádzač oboznámený so základnými bodmi, potrebnými pre začatie výkonu jeho profesie.

1. stretnutie (trvanie – max. 2 hodiny, posledný júnový týždeň alebo 2. augustový týždeň)

Prítomní: začínajúci učiteľ, riaditeľ školy a zástupca, riaditeľa školy

Obsah:

  • základná orientácia v škole, jej štruktúre, špecifikách (najmä tých, ktoré majú dopad do školského vzdelávacieho programu), príp. požiadavkách, ktoré z nich vyplývajú pre začínajúceho učiteľa,
  • základná orientácia v jeho pracovnom mieste, orientačná predstava o prvom úväzku, otvorená debata o plate, pracovnej zmluve, priebehu prvého roka,
  • získavanie ďalších informácií a podnetov od začínajúceho učiteľa, príp. ho požiadať o to, aby si pripravil otázky a podnety na ďalšie stretnutie.

2. stretnutie (trvanie – max. 2 hodiny, dva/tri dni po prvom stretnutí, v rovnakom týždni)

Prítomní: začínajúci učiteľ, riaditeľ školy a zástupca riaditeľa školy

Obsah:

  • očakávania a požiadavky zo strany začínajúceho učiteľa a tiež zo strany školy (vedenia),
  • bližšie zoznámenie s prácou, pracovným miestom, možnosťami ďalšieho rozvoja v 1. roku, vrátane spôsobu hodnotenia,
  • oboznámenie so základnými právnymi predpismi – školský zákon, vyhláška o ZŠ, zákon o PZ a OZ (dať ich k dispozícii na prečítanie a otázky, ktoré vzniknú prediskutovať na ďalšom stretnutí),
  • prediskutovanie návrhu pracovnej zmluvy, v prípade potreby jej návrh dáme začínajúcemu učiteľovi k dispozícii na domáce preštudovanie; ak nie je potrebné, podpísanie pracovnej zmluvy.

3. stretnutie (trvanie – max. 2 hodiny, týždeň po 2. stretnutí, t. j. 1. júlový alebo 3. augustový týždeň)

Prítomní: začínajúci učiteľ, riaditeľ školy (len prvá časť) a zástupca riaditeľa školy, v druhej časti aj uvádzajúci učiteľ

Obsah:

  • ak si začínajúci učiteľ zob
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály