Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Zisťovanie kvality ZŠ a SŠ prostredníctvom ich samohodnotenia (2.)

Dátum: Rubrika: Hodnotenie Zo seriálu: Zisťovanie kvality ZŠ a SŠ prostredníctvom ich samohodnotenia

Samohodnotenie školy (sebahodnotenie, vnútorné hodnotenie, autoevaluácia) je systematickým zbieraním, triedením a vyhodnocovaním validných a reliabilných údajov o škole, požiadaviek a potrieb jej zákazníkov za účelom ďalšieho rozhodovania. Škola sa môže rozvíjať iba vtedy, ak pozná svoje nedostatky (slabé stránky) a dokáže ich včas napraviť. Ďalší rozvoj školy je spojený s posilňovaním kladov (predností, silných stránok) školy a odstraňovaním nedostatkov.

(dokončenie z predchádzajúceho čísla)

1.2 Kritériá výsledkov

Vo výsledkoch činnosti školy sa hodnotia výstupy (vzdelaní a spokojní žiaci, ktorí si nájdu ich vzdelaniu primerané zamestnanie, spokojní rodičia, spokojní a kompetentní učitelia) a vplyv výstupov (dopad) na zainteresované strany – zákazníkov školy, na spoločnosť. Pri kritériách výsledkov sa meria aj vnímanie toho, čo si o škole myslia žiaci a rodičia, vlastní zamestnanci (predovšetkým učitelia), spoločnosť (ďalší zákazníci školy).

KRITÉRIUM 6 – ZÁKAZNÍCI/ŽIACI – VÝSLEDKY

Subkritérium 6.1 – Výsledky merania spokojnosti žiakov.

Príklady pre hodnotenie subkritéria 6.1:

6.1.1 Výsledky spokojnosti žiakov s úrovňou vzdelávania na škole.

6.1.2 Výsledky spokojnosti povesti školy (ako je škola žiakmi vnímaná).

6.1.3 Výsledky spokojnosti vzťahujúce sa na zapájanie sa žiakov do aktivít školy.

6.1.4 Výsledky spokojnosti vzťahujúce sa na dostupnosť školy a dostupnosť informácií pre súčasných i budúcich žiakov školy.

Odporúčané zdroje informácií pre hodnotenie subkritéria 6.1: dotazník pre žiakov, rozhovor so žiakmi.

Subkritérium 6.2 – Ukazovatele merania výsledkov orientovaných na žiakov.

Príklady pre hodnotenie subkritéria 6.2:

6.2.1 Počet sťažností a doba ich vybavenia.

6.2.2 Profesionalita komunikácie pri jednaní so žiakmi.

6.2.3 Ukazovatele podpory rovnosti šancí vo vzdelávaní.

6.2.4 Počet prijatých a realizovaných podnetov od žiakov a žiackej samosprávy.

6.2.5 Počet realizovaných študijných/učebných odborov v školskom roku z celkovej ponuky školy.

6.2.6 Podiel žiakov, ktorí v danom školskom roku úspešne ukončili vzdelávanie.

6.2.7 Počet prijatých žiakov z celkového počtu prihlásených záujemcov o štúdium na škole; podiel zrealizovaných podnetov/opatrení pre zlepšenie dostupnosti a komplexnosti informácií pre žiakov.

6.2.8 Úspešnosť žiakov v medzinárodných a národných meraniach výkonu žiakov, ako aj v interných didaktických testoch.

Odporúčané zdroje informácií pre hodnotenie subkritéria 6.2: didaktické testy, analýza portfólia školy (výročné správy, záznamy z pedagogických porád, zasadnutí rady školy, predmetových komisií, evidencia podnetov, sťažností, doklady o prijímacom pokračovaní a o ukončovaní štúdia), analýza správ z masmédií, internetu.

KRITÉRIUM 7 – ZAMESTNANCI – VÝSLEDKY

Kritérium je orientované na spokojnosť zamestnancov školy a tých osôb, ktoré priamo alebo nepriamo poskytujú služby žiakom.

Subkritérium 7.1 – Výsledky spokojnosti zamestnancov.

Príklady pre hodnotenie subkritéria 7.1:

  • Spokojnosť zamestnancov s povesťou (imidžom) a výkonnosťou školy.
  • Spokojnosť zamestnancov s mierou ich informovanosti o činnosti školy.
  • Spokojnosť zamestnancov s mierou ich zapojenia do procesov plánovania a rozhodovania pri napĺňaní poslania a činnosti školy.
  • Spokojnosť zamestnancov so schopnosťou vedenia riadiť školu a komunikovať s nimi.
  • Spokojnosť zamestnancov s tým, ako vedenie školy oceňuje ich individuálne a tímové úsilie.
  • Spokojnosť zamestnancov s prístupom vedenia školy k inováciám.
  • Spokojnosť zamestnancov s pracovnou atmosférou a kultúrou na škole, napr. riešenie konfliktov a sťažností.
  • Spokojnosť zamestnancov s podmienkami pre výkon práce, napr. vybavenie pracovnými pomôckami, odbornou literatúrou, IKT.
  • Spokojnosť zamestnancov so starostlivosťou vedenia školy o nich.
  • Spokojnosť zamestnancov so zabezpečením rovnosti šancí, spravodlivým zaobchádzaním a jednaním vedenia školy s nimi.
  • Spokojnosť zamestnancov so schopnosťou vedenia školy podporovať rozvoj ľudských zdrojov.
  • Spokojnosť zamestnancov s možnosťou kariérneho rastu, napr. ďalšie vzdelávanie, obsadzovanie funkcií na škole a pod.
  • Spokojnosť zamestnancov s riadením zmien na škole.

Odporúčané zdroje informácií pre hodnotenie subkritéria 7.1: dotazník pre zamestnacov, rozhovor so zamestnancami.

Subkritérium 7.2 – Hodnoty ukazovateľov výsledkov školy vzťahujúcich sa na jej zamestnancov.

Príklady pre hodnotenie subkritéria 7.2:

  • Úroveň absencií zamestnancov.
  • Úroveň chorobnosti zamestnancov.
  • Miera fluktuácia zamestnancov.
  • Počet sťažností/podnetov zamestnancov.
  • Výsledky hodnotenia kvality práce a výkonnosti zamestnancov, napr. hodnotenie učiteľov na základe hospitácií, analýz nimi vedenej dokumentácie, plnenie ďalších úloh.
  • Výsledky vzťahujúce sa na rozvoj zamestnancov, napr. účasť na ďalšom vzdelávaní pedagogických pracovníkov, efektívnosť tohto vzdelávania.
  • Výsledky vzťahujúce sa na schopnosť zamestnancov školy jednať so žiakmi, ich rodičmi a ďalšími zákazníkmi školy.
  • Výsledky vzťahujúce sa na aktívnu činnosť zamestnancov na činnosti školy, napr. riešenie projektov, účasť na súťažiach, mimoškolské aktivity.
  • Počet zistených prípadov stretu záujmov, predpojatosti a korupcie zamestnancov.

Odporúčané zdroje informácií pre hodnotenie subkritéria 7.2: dotazník pre žiakov, rodičov, zamest

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály