Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zásady podporujúce efektívnosť vyučovania
Dátum: Rubrika: Reflexie, návrhy, odporúčania
INŠPIRATÍVNY UČITEĽ
Príspevok nadväzuje na „Faktory ovplyvňujúce efektívnosť vyučovania“ uverejnený v Didaktika č. 1/2025. Vyučovacie zásady sú kľúčové pre efektívne vzdelávanie a podliehajú neustálej inovácii. Moderné prístupy zahŕňajú cieľovú orientáciu, motiváciu a personalizáciu. Adaptácia na potreby žiakov je nevyhnutná, pričom sa kladie dôraz na personalizované učenie, zmysluplné hodnotenie a využitie rôznorodých zdrojov. Inšpiratívni učitelia s flexibilitou a entuziazmom hrajú kľúčovú rolu, spájajúc vzdelávanie s reálnym svetom. Úspešná aplikácia týchto zásad vytvára inovatívne vzdelávacie prostredie.
V súčasnom vzdelávacom procese sú vyučovacie zásady kľúčové pre dosiahnutie efektívnosti. Tieto zásady, ktoré literatúra hodnotí ako základné požiadavky kladené na vyučovanie, neustále prechádzajú inováciami a špecializáciou. Zatiaľ čo niektoré zásady, ako názornosť či systematickosť, sú známe z klasickej didaktiky, moderné prístupy, ako cieľová orientácia a motivácia, sú čoraz viac uznané pre svoj strategický význam.
Zásady sú základné požiadavky kladené na vyučovanie s cieľom jeho úspešnosti. Samozrejmosťou je, že každá zásada podporuje efektívnosť, napr. názornosť, systematickosť či individuálny prístup. Avšak, tak ako sa všetko okolo nás neustále zlepšuje a zdokonaľuje, aj vyučovacie zásady sa neustále inovujú, obohacujú a niekedy aj špecializujú na konkrétne oblasti. Treba vyzdvihnúť, že vo viacerých prípadoch nejde o originálne zásady, ale skôr o zdôraznenie niečoho, čo výrazne pôsobí na efektívnosť. Patrí sem napríklad publikácia H. Glötzla (2000), ktorý vo svojej dvojzväzkovej knihe opisuje zásady efektívnosti vyučovania (500 strán). Pod týmito zásadami rozumie napríklad cieľovú orientáciu, štruktúrovanie učiva, motiváciu, aktivizáciu, zabezpečenie vyučovania a hodnotenie výkonu.
Nejde o zásady tak, ako ich poznáme zo všeobecnej didaktiky. Môžeme skôr hovoriť o určitom strategickom a komplexnom prístupe k vyučovaniu, ktorého cieľom je jeho efektívnosť. Zo širokej škály zásad, ktoré možno nájsť na internete alebo v literatúre, uvedieme napríklad: podporovať kontakt medzi žiakmi a vyučujúcimi, rozvíjať vzájomnosť a spoluprácu medzi žiakmi, podporovať aktívne učenie, poskytovať rýchlu spätnú väzbu, klásť dôraz na čas na splnenie úlohy, komunikovať vysoké očakávania, a rešpektovať rôzne talenty a spôsoby učenia.
Kľúčové zásady
Dôkladné poznanie žiakov – Vo vzťahu k efektívnosti jej význam spočíva v tom, že kladieme dôraz na personalizované vyučovanie. Je to viac ako len v minulosti opisovaný individuálny prístup k žiakovi. Ciele personalizovaného vyučovania vyjadrujú dva aspekty:
- personalizácia pre žiaka, v ktorej učiteľ prispôsobí učenie žiakovi,
- personalizácia učiaceho sa, v ktorej si žiak rozvíja zručnosti na prispôsobenie svojho vlastného učenia sa.1
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Didaktika 2/2025
