Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Využitie skupinového vyučovania pri rozvoji čitateľskej gramotnosti

Dátum: Rubrika: Výskum, prieskum, spätná väzba

Vzdelávanie v 21. storočí je pod vplyvom mnohých zmien a výziev, ktoré si vyžadujú nielen modernizáciu obsahu učenia, ale aj zmenu samotných vzdelávacích prístupov a metód. Dve z kľúčových kompetencií, ktoré nadobúdajú čoraz väčšiu podstatu v rámci modernej pedagogiky, sú čitateľská gramotnosť a kritické myslenie. Tieto dve schopnosti, ktoré sú navzájom prepojené a úzko spolu súvisia, predstavujú aj nevyhnutné predpoklady pre úspešný život v spoločnosti.

Súčasné školstvo čelí viacerým výzvam, ktoré ovplyvňujú kvalitu vzdelávania a efektívnosť vyučovacích metód. Medzi najväčšie problémy patrí nedostatočná motivácia žiakov, pasívne prijímanie informácií a obmedzená schopnosť prakticky aplikovať získané vedomosti. Tradičné vyučovacie metódy založené na frontálnej výučbe často neumožňujú dostatočný rozvoj komunikačných a kognitívnych schopností žiakov, čo sa prejavuje v nižšej úrovni jazykových zručností, najmä v oblasti slovnej zásoby a gramatiky.

V roku 2024 sme uskutočnili výskum pomocou experimentálnej metódy, v ktorom sme sa zamerali na porovnanie skupinového vyučovania s tradičnou frontálnou výučbou. Experimentálna trieda mala k dispozícii pripravené pracovné listy, ktoré sa zameriavali najmä na rozvoj čitateľskej gramotnosti v rámci práce v skupinách a zároveň rozvíjali kritické myslenie prostredníctvom otázok priložených k textom, úloh, hier a podobne.

Cieľom výskumu bolo zistiť, či žiaci, ktorí sa učia v skupinách, dosahujú lepšie výsledky v oblasti gramatiky a slovnej zásoby anglického jazyka ako tí, ktorí sa učia tradičným spôsobom.

Skupinové a frontálne vyučovanie

Rozdiel medzi tradičnou (frontálnou) a skupinovou (ko­operatívnou) výučbou predstavuje zásadné rozdiely v pedagogickom prístupe, organizácii výučby a role učiteľa i žiaka v edukačnom procese. V súčasnom diskurze didaktiky sa čoraz častejšie hovorí o potrebe prechodu od transmisívneho modelu učenia k modelu konštruktivistickému, kde dominuje aktívne učenie žiaka.

Fenyvesiová (2013) uvádza, že frontálne vyučovanie ako spôsob vzdelávania, kedy učiteľ riadi činnosť v triede počas vyučovacej hodiny stanovenej rozvrhom hodín a priamo pôsobí na celú triedu, je v súčasnosti stále v našich podmienkach najpoužívanejšou formou výučby. Tento typ vyučovania čelí čoraz častejšej kritike z rôznych dôvodov – slabá až žiadna individualizácia, zameranie na priemerného žiaka, nedostatok priestoru na aktivitu žiaka, náročné úsilie učiteľa udržať si pozornosť žiakov a pod.

Pri frontálnej výučbe existuje niekoľko najpoužívanejších metód, ktoré boli aj kľúčové pre výskum. Napr. metódu vysvetľovania opisujú J. Maňák a V. Švec (2003) ako univerzálnu a často používanú vyučovaciu metódu vhodnú pre všetky predmety a ročníky. Používa sa na osvojenie konkrétnych pojmov a vyvodenie zovšeobecňujúcich záverov. Čáp a Mareš (2001) predstavujú metódu práce s textom so zameraním na spracovávanie textových informácií s cieľom rozvíjať čitateľskú gramotnosť a čítanie s porozumením, čo zahŕňa aktivity ako vyhľadávanie, prepájanie, vysvetľovanie, transformovanie, posudzovanie, použitie a rozšírenie informácií.

Skupinové vyučovanie predstavuje pedagogickú stratégiu, v rámci ktorej žiaci aktívne spolupracujú na spoločnom riešení úloh s cieľom dosiahnuť vzdelávacie výstupy prostredníctvom vzájomnej interakcie, zdieľania poznatkov a spoločného konštruovania významov. Prístup je založený na princípoch sociálneho konštruktivizmu (Vygotskij, 1978), podľa ktorého učenie prebieha najefektívnejšie v rámci sociálneho prostredia a dialógu. Skupinová výučba rozvíja nielen kognitívne kompetencie žiakov, ale aj celý rad sociálnych a emocionálnych zručností, medzi ktoré patria schopnosti – efektívne komunikovať, prijímať zodpovednosť za vlastné učenie i výsledky tímu, vyjednávať a nachádzať kompromisy, vyjadrovať a obhajovať vlastné názory pri rešpektovaní iných, rozvíjať dôveru, empatiu a schopnosť pracovať v tíme (Johnson & Johnson, 2004).

Aj skupinové vyučovanie má množstvo metód, ktoré sa využívajú na rozvoj rôznych kognitívnych kompetencií. Uvádzame tie, ktoré najčastejšie využívame vo svojej praxi pri výučbe anglického jazyka. Kasí

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály