Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Využitie obrázkov na hodinách anglického jazyka - 2. stupeň ZŠ

Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania Zo seriálu: Cudzí jazyk

Väčšina učiteľov v snahe upútať pozornosť žiakov pri výučbe cudzích jazykov sa snaží využívať moderné a komunikatívne orientované metódy výučby, vrátane používania vizualizácií a názorných pomôcok. Vizualizácie pomáhajú rozvíjať detskú predstavivosť a kreativitu, prispievajú k obohacovaniu slovnej zásoby, hodiny sú vďaka nim zaujímavejšie a vyučovanie efektívnejšie. Treba používať vizualizácie tak často, ako je len možné. Vyše 70 % učiteľov súhlasí s tvrdením, že vizualizácia uľahčuje porozumenie a predlžuje zapamätanie novej slovnej zásoby a gramatických pravidiel.

"Maximálne množstvo nových slovíčok pre dvanásťročných a starších žiakov, ktoré môžu byť prebraté počas jednej vyučovacej hodiny, je 12 (z toho najmenej polovicu už predtým aspoň počuli – t. j. ovládajú pasívne)."

Význam názornosti je aktuálnejší práve v dnešnej dobe, keď sa na väčšine základných škôl začína výučba anglického jazyka už od prvého ročníka, teda skôr, než sa deti naučia čítať, písať a samostatne pracovať s učebnicou a mnoho detí sa so základmi tohto najviac vyučovaného svetového jazyka zoznamuje dokonca už v materskej škole. Témou článku je využitie obrázkového materiálu a vizuálnych pomôcok pri vyučovaní jazykov. Chceme ukázať význam a didaktický potenciál používania obrázkov pri vyučovaní angličtiny.

Funkcie a výhody používania obrázkového materiálu pri výučbe cudzích jazykov

Obrázky majú vo vyučovaní cudzích jazykov viaceré funkcie. Pod pojmom „funkcia“ máme na mysli: ciele, ktoré chceme dosiahnuť použitím obrázka, aké jazykové zručnosti majú byť aktivované, ako použitie obrázka zjednoduší celkový vyučovací proces. Jeden konkrétny obrázok môže spĺňať viacero funkcií súčasne.

1. Obrázky sú médiom informovania žiakov o kultúre a aspektoch života v anglicky hovoriacich krajinách.

Kultúra a reálie sa stali dôležitou súčasťou vyučovania cudzích jazykov. Neexistuje lepší (a jednoduchšie dostupný) spôsob, ako v podmienkach bežnej vyučovacej hodiny (45 minút v uzavretom priestore učebne) zoznámiť žiakov s aspektmi života anglicky hovoriacich krajín, ako použiť vizuálne prostriedky. Vhodné sú predovšetkým fotografie pamiatok, ľudí, ulíc a domov uskutočnené priamo v niektorej z cudzích krajín, ako aj pohľadnice a videonahrávky (v dnešnej dobe ľahko dostupné aj na YouTube).

Všetky tieto vizualizácie umožnia študujúcim vidieť:

  • ako sa Angličania a Američania obliekajú (napr. školské uniformy),
  • čo jedia,
  • ako vyzerajú ich domy (izby, školy atď.),
  • ako trávia voľný čas,
  • aké športy sú populárne,
  • ako vyzerajú ich ulice,
  • najvýznamnejšie kultúrne a historické pamiatky,
  • ako aj informácie z oblasti geografie a histórie.

V dnešnej dobe sa dbá aj na to, aby sa aspekty života anglickyhovoriacich krajín nezužovali len na Veľkú Britániu (či dokonca len na Anglicko), ale aby sa brali do úvahy všetky krajiny, kde je angličtina úradným jazykom (t. j. aj USA, Kanada, Austrália či Nový Zéland). V neposlednom rade, vizualizácie môžu zvýšiť záujem žiakov osobne navštíviť niektorú z prezentovaných krajín, čo by samo osebe výrazne prospelo k jazykovému napredovaniu, lebo reč sa najrýchlejšie učí v reálnom prostredí.

2. Obrázky sú nástrojom vizualizácie. 

Obrázky robia vyučovací proces konkrétnejším a autentickejším (čo znamená bližším k reálnemu životu, zmysluplným a zameraným na problémy zo skutočného života). Vizualizácie umožňujú zobraziť, ako objekty, s ktorými žiaci prichádzajú na hodinách jazyka do styku, naozaj vyzerajú. Podporujú a prehlbujú porozumenie, a to hlavne v prípade mladších žiakov. Vizualizácie môžu byť produktívne použité aj pri vysvetľovaní gramatických štruktúr a novej slovnej zásoby.

3. Obrázky aktivujú komunikáciu žiakov. 

Obrázky aktivizujú komunikáciu žiakov, t. j. povzbudzujú ich v tom, aby začali rozprávať a pokračovali v komunikácii a aby toho povedali čo najviac.

Príklad:

Ak položíme žiakom jednoduchú otázku: „What do you do in your free time?“ (Čo robíte vo voľnom čase?) a neposkytneme im žiadne ďalšie doplňujúce otázky alebo pomocné slovíčka, priemerný žiak pravdepodobne nevyprodukuje viac ako dve jednoduché vety. Ak im však dáme súbor obrázkov zobrazujúcich rôzne voľnočasové aktivity (hranie loptových hier, bicyklovanie, kino), alebo typické dovolenkové destinácie (les, hory, more), priemerný žiak vyprodukuje aspoň toľko viet, koľko rôznych obrázkov bude pred sebou vidieť. K obrázkom je navyše neskôr možné položiť ďalšie doplňujúce otázky, napr.: „What is the weather like?“ (Aké je počasie?), „What are the people doing now?“ (Čo práve ľudia robia?) atď. 

Vizualizácie môžu byť použité aj v úvode novej lekcie alebo pri začiatku vysvetľovania novej slovnej zásoby, alebo ako zdroj myšlienok a nápadov pri brainstormingu.

4. Obrázky môžu slúžiť ako mnemotechnické pomôcky. 

Mnemotechnické pomôcky sú učebné pomôcky, ktoré žiaci používajú na zapamätanie si nejakých pravidiel alebo slov. Môžu mať formu nejakej vety (niekedy aj nevšednej, alebo rýmujúcej sa), schémy alebo vyobrazenia.

5. Obrázky môžu byť použité pri rozvíjaní čitateľskej gramotnosti. 

V moderných učebniciach je takmer každý článok alebo príbeh sprevádzaný nejakými obrázkami alebo fotografiami. Ich úlohou je názorne ilustrovať text, uľahčujú porozumenie nových alebo zložitých výrazov, môžu poskytnúť

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk