Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Voľnočasové aktivity – prostriedok eliminácie šikanovania detí a mládeže (2.)

Dátum: Rubrika: Prevencia, tímové aktivity Zo seriálu: Prevencia šikanovania

Článok sa venuje problematike eliminácie šikanovania prostredníctvom voľnočasových aktivít detí a mládeže na základných školách. Prináša a systematizuje najnovšie poznatky z oblasti voľného času, pedagogiky voľného času, voľnočasových aktivít detí a mládeže. Podrobne rozoberá aj problematiku šikanovania, jeho zisťovanie a školskú prevenciu proti šikanovaniu na školách. Cieľom je poukázať na potrebu efektívneho využívania voľného času žiakov základných škôl pri eliminácii šikanovania, čo prispieva ku skvalitňovaniu ich života a podporuje ich individuálny rast.

Prieskum

V prieskume sa zameriavame na možnosť eliminácie šikanovania v škole formou ponúk kvalitného trávenia voľného času. Cieľom prieskumu bolo zistiť, či realizácia voľnočasových aktivít organizovaných pre žiakov základných škôl prispieva k redukcii prejavov šikanovania u danej skupiny respondentov, žiakov základných škôl.

Cieľom prieskumu bolo poukázať na význam voľnočasových aktivít detí a mládeže a na vplyv školy na žiakov vo voľnom čase, upozorniť na problematiku šikanovania na školách a zdôrazniť potrebu jej prevencie. Hlavným cieľom prieskumu bolo nájsť súvislosti medzi vhodným trávením voľného času a elimináciou šikanovania u žiakov základných škôl.

Metodika - Aj napriek tomu, že existuje ponuka dotazníkov pre zistenie šikanovania na školách, rozhodli sme sa využiť vlastný dotazník, ktorý bude lepšie vyhovovať prepojeniu uvedených tém, teda šikanovaniu a voľnému času. Dotazník obsahuje 14 otázok, z toho 13 uzavretých a 1 otvorenú, na vyjadrenie vlastného názoru žiakov.

Prieskumná vzorka - Oslovili sme žiakov prvého a druhého stupňa základných škôl  v čase od októbra do decembra 2011. Školy nás vzhľadom k citlivosti témy požiadali o anonymitu. Dotazníky nám vrátilo 210 žiakov, z toho 90 chlapcov a 120 dievčat vo veku od 9 do 16 rokov. Priemerný vek respondentov je 14,7 roka.

Prieskumné otázky - Na splnenie cieľa prieskumu sme si stanovili 3 pries­kumné otázky:

  1. Akým spôsobom trávia žiaci základnej školy svoj voľný čas?
  2. Ako vnímajú žiaci šikanovanie a aké majú s daným javom skúsenosti?
  3. Existuje súvislosť medzi spôsobom trávenia voľného času, šikanovaním a iným nežiaducim správaním žiakov?

Vyhodnotenie prieskumu

I. Spôsob trávenia voľného času detí a mládeže

Pomocou spracovania odpovedí z dotazníka analyzujeme prieskumnú otázku I.: „Akým spôsobom trávia žiaci základnej školy svoj voľný čas?“

Pri analýze nám pomohli odpovede žiakov na otázky č. 1, 2, 3, 4, 5 a 6 v dotazníku. Odpovede na otázku 1: „Koľko hodín denne máš voľný čas?“ nám ponúknu obraz o tom, koľko voľného času majú oslovení žiaci 1. a 2. stupňa základných škôl ako aj, či si uvedomujú časové možnosti, ktoré majú (tab. č. 1).

Tabuľka č. 1:

Na otázku 2: „Navštevuješ v škole záujmové krúžky? Ak áno, tak ako často?“ najviac oslovených žiakov odpovedalo, že navštevujú krúžky, ale väčšina iba raz do týždňa  (tab. č. 2).Z uvedených hodnôt vidíme, že polovica oslovených žiakov má dostatočné množstvo voľného času. Výsledky tejto otázky ukazujú, že priestor pre voľbu záujmovej činnosti respondenti majú. Preto nás v ďalšej otázke zaujímalo, či tento čas venujú záujmovým krúžkom organizovaným ich školou.

Tabuľka č. 2:

Ďalšie zistenia sa týkajú využívania voľného času žiakov mimo krúžkov, ktoré sú organizované na škole. Odpovede na otázku číslo 3: „Čo najčastejšie robíš vo svojom voľnom čase mimo krúžkov?“ nás oboznamujú s tým, ako tento voľný čas oslovení žiaci využívajú (tab. č. 3).Školy v súčasnosti ponúkajú širokú škálu záujmových krúžkov (športové, tanečné, zamerané na umenie a rôzne zručnosti: fotografický, výtvarný, dramatický, internetový a pod.). Vynára sa otázka, prečo žiaci tieto krúžky navštevujú väčšinou iba raz do týždňa a až 21 % vôbec túto pestrú ponuku nevyužíva vôbec.

Tabuľka č. 3:

Aj I. Škodová a P. Jusko (2001) zdôraznili, že konzumné spoločenské prvky ako počítač, televízia, zábavný priemysel, masmediálne vplyvy a pod. spôsobujú, že voľný čas mládeže je len obmedzene slobodný, resp. často zmarený bezcennými, až škodlivými formami jeho využívania. Je preto dôležité si uvedomiť, že voľný čas patrí medzi kľúčové prvky života mladých ľudí a preto mu treba venovať pozornosť.Ako sa dalo predpokladať, dnešní mladí ľudia väčšinu svojho voľného času trávia pri počítačoch, čo je spôsobené dnešnou dobou. Až 89 % opýtaných respondentov trávi svoj voľný čas (mimo organizovaných krúžkov) pri počítačoch, teda pasívne.

Otázka číslo 4 ponúka prehľad sociálnych kontaktov mladých ľudí mimo školy a krúžkov. Na otázku: „S kým najčastejšie tráviš svoj voľný čas mimo krúžkov?“ bola najčastejšia odpoveď, že tento čas trávia s kamarátmi alebo v partii. Až 69 % odpovedí žiakov poukazuje na trávenie voľného času v kolektíve spolužiakov, kamarátov (tab. č. 4) .

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk