Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Učebné štýly (2.)

Dátum: Rubrika: Zručnosti a štýly Zo seriálu: Učebné štýly

Problematika učebných štýlov je relatívne nová a pre väčšinu našej učiteľskej verejnosti nie je veľmi známa. Poznanie problematiky učebných štýlov učiteľmi i žiakmi a jej aplikácia vo vzdelávaní môže pritom podstatne zvýšiť kvalitu vzdelávania. Preto sa tejto problematike venuje v zahraničí od 80-tych rokov 20. storočia veľká pozornosť. Napriek intenzívnemu výskumu nie je problematika učebných štýlov doriešená, názory na ňu nie sú jednotné, ale naopak rozporné, ba niekedy až protirečivé.

Učebné štýly Memletic

Vizuálny (priestorový) učebný štýl

Človek, u ktorého dominuje vizuálny (priestorový) učebný štýl sa najradšej učí a aj najradšej komunikuje s inými ľuďmi, ak môže používať obrázky, farby, fotografie, mapy, schémy, výkresy, predstavy. Dokáže si ľahko predstaviť nakreslené, opísané objekty, scény, plány ap. Má dobrú priestorovú predstavivosť, zmysel pre farby, dobré orientačné schopnosti, dobrý vkus. Ak má k dispozícii mapu, v neznámom prostredí (meste, prírode) sa nestratí. Najlepšie sa učí, ak môže kresliť, skicovať, čmárať, vytvárať pojmové mapy, schémy, diagramy, podčiarkovať si v texte dôležité časti farebne. Uplatňuje sa najmä v povolaniach architekt, konštruktér, navigátor, sochár, maliar, fotograf, módny návrhár, vynálezca.

Žiak s týmto učebným štýlom by sa mal učiť (pripravovať na vyučovanie) tak, že učivo si bude zaznamenávať najmä graficky v podobe schém, pojmových máp, obrázkov, vývojových diagramov ap., Slová by mal nahrádzať symbolmi a rôznymi grafickými značkami, mal by jednotlivé prvky učiva odlišovať farebne, všetko čo je potrebné si zapamätať by mal ilustrovať a vizualizovať. Dôležité prvky učiva, ktoré si treba zapamätať (napr. pojmy, zákony, poučky, teórie, matematické vzťahy ap.) je vhodné písať na samostatné strany formátu A5, tzv. učebné karty a tieto ilustrovať farebne, obrázkami, symbolmi. Učebné karty, rovnako ako poznámky, z ktorých sa učí, by si mal často prezerať. Vhodné je tiež si tieto prvky učiva napísať, ilustrovať ich a odlíšiť farebne na väčšie formáty papiera a tieto umiestniť tak, aby ich mal čo najviac na očiach (napr. nad zrkadlo, pracovný stôl atď.). Pri učení sa z učebnice by si mal hlavné pojmy, kľúčové slová, značky fyzikálnych veličín, matematické vzťahy atď. písať na okraje. Jednotlivé časti učiva by mal rozlišovať farebne a podčiarkovaním. Ak sa učí postupy riešenia (napr. v matematike, fyzike, technologické postupy ap.), jednotlivé kroky riešenia je výhodné dávať do rámčekov. Hlavné pojmy v učive je vhodné vyjadrovať v podobe pojmových máp. Pri učení by mal používať počítač, pretože učivo zobrazené na obrazovke počítača si ľahšie zapamätá.

Učitelia by mali pri výklade učiva vyjsť v ústrety žiakom s vizuálnym učebným štýlom učení najmä tým, že hlavné myšlienky (kľúčové prvky) učiva napíšu na tabuľu, či priesvitku, rozlíšia ich farebne, učivo budú prezentovať aj v podobe schém, vývojových diagramov, budú používať čo najviac názorných učebných pomôcok, budú používať multimédiá.

Sluchový (aurálny, muzikálny) učebný štýl

Človek, u ktorého dominuje sluchový (aurálny, muzikálny) učebný štýl sa najradšej učí a komunikuje s inými, ak môže pri tom používať hudbu, rôzne zvuky, rytmus, rýmovačky. Spravidla hrá na nejaký hudobný nástroj, dobre a rád spieva, ľahko si zapamätá a reprodukuje rôzne melódie, vyjadruje a pohybuje sa rytmicky, dodržiava časové plány. Je vhodné, ak sa učivo pokúsi zhudobniť alebo rytmicky upraviť. Cez prestávky v učení by mal počúvať hudbu alebo tancovať. Uplatňuje sa v povolaniach hudobný skladateľ, hráč na hudobný nástroj, spevák, ladič klavírov, zabávač, akustický inžinier.

Žiak s týmto učebným štýlom by sa mal učiť (pripravovať sa na vyučovanie) tak, že učivo by si mal nahlas opakovať. Pretože si dobre pamätá rýmované texty, mal by sa učivo snažiť usporiadať tak, aby sa rýmovalo, používať akronymy, akrostiky a iné techniky pamätania si. Pri učení si môže púšťať hudbu (ale nie príliš hlasitú), aby mu tvorila muzikálne pozadie. Aj cez prestávky v učení si môže púšťať svoju obľúbenú hudbu alebo aj tancovať.

Učitelia by mali pomáhať v učení žiakom so sluchovým učebným štýlom najmä tak, že jednotlivé časti prednášky zvýraznia zmenou hlasu, pomlčkami, intonáciou.

Verbálny (jazykový) učebný štýl

Človek, u ktorého dominuje verbálny (jazykový) učebný štýl sa najradšej učí a aj najradšej komunikuje s inými ľuďmi prostredníctvom slova, a to ako hovoreného, tak písaného. Ľahko a plynule sa vyjadruje písomne aj ústne. Rád číta a píše. Má bohatú slovnú zásobu, dobre chápe význam slov, býva dobrým rečníkom. S ľahkosťou používa hovorené slovo, má veľkú slovnú zásobu, dobre vysvetľuje svoje myšlienky iným, dokáže presviedčať iných. Uplatňuje sa v povolaniach spisovateľ, právnik, novinár, tlmočník, učiteľ jazykov, hovorca, televízny a rozhlasový hlásateľ.

Žiak s týmto učebným štýlom by sa mal učiť (pripravovať na vyučovanie) tak, že všetko, čo si treba zapamätať, by si mal zapísať, a to aj viackrát. Učivo by mal vyjadriť vlastnými slovami, napísať ich a často čítať. Diagramy, grafy, tabuľky by sa mal snažiť opísať slovami, napr. trendom je.....ak sa zväčší.., potom... V poznámkach, ktoré si robí pri učení je vhodné jednotlivé logicky ucelené časti učiva oddeľovať v podobe odstavcov, ktoré sa očíslujú alebo označia písmenami abecedy. Pomáha mu farebné rozlišovanie jednotlivých častí textu. Pri učení sa matematickým vzťahom by mal tieto vzťahy vyjadriť aj slovne a zapísať si to. Jednotlivé kroky riešenia úlohy by mal detailne opísať. Podobne ako žiak s vizuálnym učebným štýlom by mal pri príprave na skúšku používať aj učebné karty, v ktorých je učivo napísané a jeho jednotlivé časti farebne odlíšené.

Učitelia by mali pri výklade učiva pomáhať žiakom s verbálnym učebným štýlom najmä tým, že hlavné myšlienky (kľúčové prvky) učiva napíšu na tabuľu, či priesvitku, žiakom rozdajú sylaby prednášky a hlavné myšlienky prednášky rozmnožené v podobe tzv. vyučovacích listov (handouts). Pre žiakov s týmto učebným štýlom treba zabezpečiť kvalitnú študijnú literatúru a umožniť im bezproblémový prístup do knižníc.

Pohybový (fyzický) učebný štýl

Človek, u ktorého dominuje pohybový (fyzický) učebný štýl sa najradšej učí a aj najradšej komunikuje s inými ľuďmi prostredníctvom reči tela – ohmatávania, dotykov, gestikulácie. Má rád činnosť, fyzickú prácu, neustály pohyb, šport, prechádzky, dotýkanie sa vecí, manipuláciu, experimentovanie s nimi. Aj premýšľ

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk