Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Tvorba a riadenie disciplíny v škole

Dátum: Rubrika: Prevencia, tímové aktivity

"Minister školstva nás poslal pomôcť riešiť situáciu v jednej základnej škole. Vypočuli sme si učiteľov, riaditeľku školy, starostu obce, ktorí hovorili o problémoch v ich škole. Potom sme sa išli pozrieť na vyučovanie na 1. stupni. Žiaci pracovali, vyučovanie prebiehalo v 3. ročníku ZŠ normálne. V triede boli spolu rómski aj nerómski žiaci. Potom sme sa išli na našu žiadosť pozrieť do 7. ročníka na hodinu slovenského jazyka. V triede neboli lavice, až na jednu, kde bol počítač. Bolo tam asi 8 žiakov, väčšinou Rómov, ktorí mali byť najmenej v 9. ročníku. Spýtal som sa učiteľky, čo majú za hodinu. Odpovedala, že Slovenský jazyk, ale „žiaci sa nechcú učiť. Povedala som im, že si niečo prečítame, odmietli, nedávali pozor...“ Vedľa nej stál statný muž z bezpečnostnej služby. Dával pozor, aby sa učiteľke niečo nestalo, lebo bol december a prvú učiteľku fyzicky žiaci napadli – odišla. Druhá učiteľka odišla, lebo jej žiaci vulgárne nadávali. Táto tretia učiteľka povedala, že žiaci o desiatej hodine doobeda odídu zo školy, aby sa im zarátalo, že navštevujú školu..."

Iste, je to krajný prípad nedisciplinovanosti, anarchie, porušovania všetkých zásad a noriem školy, správania... smeruje naše školstvo týmto smerom ? Sú argumenty preto, že humanizmus, neoliberalizmus a quasisloboda vedie k zlyhaniu nielen školstva, ale človeka budúcnosti ? Kde hľadať východiská ?

Disciplína žiakov v škole a právne súvislosti

Najčastejšie porušovanie disciplíny žiakov je spôsobené poruchami aktivity a pozornosti (ADHD). Syndróm ADHD sa diagnostikuje už pred siedmym rokom života. Pri dlhodobejšom nevhodnom výchovnom pôsobení sa často ADHD mení na asociálne správanie. Pridruženou poruchou sú špecifické poruchy učenia. Vzdelávací a výchovný program pre žiakov s poruchami aktivity a pozornosti je súčasťou štátneho vzdelávacieho programu schváleného MŠ číslom CD-2008-18550/39582-1:914 z 26. mája 2009. Vo výnimočných prípadoch môže byť žiak s poruchami správania na základe lekárskeho odporúčania na určitý čas podľa § 24 zákona č. 245/2008 Z. z. oslobodený od povinnosti dochádzať do školy, pričom sa mu poskytuje individuálne vzdelávanie. Toto opatrenie sa v praxi málokedy uplatňuje. Podmienkou preradenia žiaka do niektorých z foriem riešenia problémov v správaní (individuálna integrácia) je súhlas zákonného zástupcu žiaka. Riaditeľ školy je povinný zabezpečiť ochranu a zdravie žiaka v škole, čo na jednej strane určujú povinnosti vedenia školy, pedagógov, vychovávateľov a na druhej strane sú tu práva a povinnosti každého žiaka. Určuje ich ustanovenie § 144 ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon).

V tomto paragrafe sú uvedené najmä tieto práva a povinnosti žiaka:

  • neobmedzovať svojím konaním práva ostatných osôb,
  • dodržiavať školský poriadok školy a vnútorné predpisy,
  • pravidelne sa zúčastňovať výchovy a vzdelávania,
  • konať tak, aby neohrozoval svoje zdravie a bezpečnosť, ako aj ostatných,
  • ctiť si ľudskú dôstojnosť spolužiakov a zamestnancov školy,
  • rešpektovať pokyny zamestnancov školy v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.

Rodičia pri problémoch v správaní svojho dieťaťa môžu požiadať o pomoc:

  • riaditeľa školy,
  • zriaďovateľa školy,
  • radu školy,
  • poradenské zariadenie (pedagogicko-psychologické poradne, špeciálno-pedagogické poradne),
  • požiadajú o právnu ochranu, alebo pomoc sociálnych pracovníkov.

Škola sa môže svojimi prostriedkami snažiť o zlepšenie disciplíny, alebo uplatniť postup podľa § 58 ods. 3 zákona č. 245/2008 Z. z. Priestupky sú definované v § 37 zákona č. 245/2008 Z. z., opatrenia vo výchove v § 58 sú práva a povinnosti dieťaťa a žiaka a jeho zákonného zástupcu, v paragrafe 144 a v paragrafe 152 sú formulované ustanovenia bezpečnosti a ochrany zdravia vo výchove a vzdelávaní.

Podľa zákona č. 245/2008 Z. z. škola môže napomenúť žiaka, predvolať ho k riaditeľovi školy, atď. alebo použiť ochranné opatrenie, ktorým je okamžité vylúčenie žiaka z výchovno-vzdelávacieho procesu umiestnením žiaka do samostatnej miestnosti za prítomnosti pedagogického zamestnanca a privolať zákonného zástupcu, zdravotnú pomoc a príslušníkov policajného zboru.

Škola môže požiadať o pomoc:

  • políciu,
  • zamestnancov sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnu kuratelu,
  • požiadať o pomoc sociálneho kurátora (ak rodič odmieta spoluprácu).

Riaditeľ školy pri problémoch v správaní žiaka, navrhne po písomnom súhlase orgánu miestnej štátnej správy, príslušného zariadenia výchovného poradenstva a zákonného zástupcu iný spôsob vzdelávania, napr. v diagnostickom centre, reedukačnom centre, liečebno-výchovnom sanatóriu... Ak zákonný zástupca nesúhlasí so zmenou spôsobu vzdelávania svojho dieťaťa, o jeho ďalšom vzdelávaní rozhodne súd.

Na druhej strane Slovenská republika prijala medzinárodné záv

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk