Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Realizácia preventívneho programu na podporu pozitívnej klímy v triede

Dátum: Rubrika: Klíma v triede

Príspevok prezentuje autorský preventívny program, ktorý bol realizovaný v prostredí prvého stupňa základnej školy. Jeho cieľom bolo zlepšenie pozitívnej klímy triedy a predchádzanie vzniku problémového správania, tzv. primárna prevencia. V príspevku sa nachádzajú konkrétne aktivity preventívneho programu, ktoré možno využiť v pedagogickej praxi. Na záver sú zhrnuté skúsenosti so zmenami klímy triedy po aplikovaní preventívneho programu. Príspevok voľne nadväzuje na článok „Stratégie na podporu pozitívnej klímy v triede“ uverejnený v Didaktike č. 1/2022, kde sme sa venovali teoretickým východiskám autorského preventívneho programu, uviedli ciele a úlohy preventívneho programu.

Na procesy učenia sa žiakov vplývajú sociálne vzťahy, vzájomné rešpektovanie, úcta, ohľaduplnosť, otvorenosť, ústretovosť, tolerancia, pohoda, dôvera, bezpečie, istota, radosť, poriadok, rešpektovanie pravidiel. Učenie ovplyvňujú aj negatívne znaky, ktoré narušujú pozitívnu klímu triedy ako smútok, strach, nervozita, zlosť, napätie, agresia, ponižovanie, posmievanie, nevraživosti, žalovanie, zosmiešňovanie, chaos, roztržitosť, pasivita, nuda a iné.  Preventívny program, ktorý opisujeme, patrí k primárnej prevencii, ktorú Ondrejkovič (2009) definuje ako univerzálnu prevenciu. Jej úlohou je vytvoriť vhodné podmienky pre zdravý vývin detí a mládeže.

V triede, v ktorej sme realizovali aktivity preventívneho programu, vládla dobrá klíma. Príchod nového žiaka čiastočne narušil staré priateľstvá a začali vznikať nové. Žiaci sa začali skupinkovať, trieda už nefungovala ako úplne harmonický celok. Preventívny program sme zaviedli preto, aby nevznikli v triede nežiaduce prejavy správania, napr. agresia, šikanovanie, ponižovanie, vysmievanie, zbytočné napätie. Našim zámerom je utužovanie vzťahov medzi žiakmi, rozvíjanie vzájomnej tolerancie, akceptácie, spolupatričnosti.

Mareš (In: Grecmenová, 2008) hovorí o troch oblastiach, na ktoré by sme sa mali zamerať pri zlepšovaní klímy triedy:

  1. skvalitnenie interakcií medzi žiakmi,
  2. zintenzívnenie záujmu žiakov o vyučovací proces a 
  3. vytvorenie pokojného prostredia a poriadku.

Charakteristika prostredia realizácie preventívneho programu

Triedu navštevuje 21 žiakov (10 dievčat, 11 chlapcov). V triede sa nachádzajú aj žiaci s poruchami aktivity a pozornosti, žiaci s vývinovými poruchami učenia. Na niektoré hodiny prichádza asistent učiteľa a individuálne s nimi pracuje. Počas vyučovania prevláda v kolektíve dobrá sociálna klíma, a to aj napriek tomu, že došlo k zmene počtu žiakov v triede. Počas druhého polroka školského roka do triedy prišiel nový žiak. Jeho začlenenie do kolektívu prebehlo v norme. Občasné prejavy jeho správania narušujú priebeh vyučovania, prácu v skupinách, aj voľnú hru počas prestávok. Žiaci majú počas vyučovacieho procesu možnosť učiť sa vo dvojici alebo v skupine, spolupracovať, žiakom sa dostáva uznanie a ocenenie ich práce (žiak dostáva pozitívnu spätnú väzbu). Majú možnosť sebarealizácie (voľby úloh, tempa, postupu, spolužiaka pri učení, miesta), možnosť navrhovať otázky, úlohy, činnosti, ktoré ich zaujímajú. Napriek tomu, že sa jedná o kolektív s vyšším počtom žiakov, z ktorých si niektorí vyžadujú individuálny prístup, atmosféra v triede je tvorivá a žiaci majú poznatky osvojené na primeranej úrovni.

Realizácia preventívneho programu a ukážka preventívnych aktivít

Tabuľka č. 1: Ciele a úlohy preventívneho programu, zdroj: vlastné spracovanie

Ciele preventívneho programu
Úlohy preventívneho programu
Ovplyvniť postoje a hodnoty žiaka.
Rozvíjať emocionalitu a empatiu.
Rozvíjať komunikačné a sociálne zručnosti.
V triede pripraviť žiakov ako vodcov, aktivistov, ktorí by mohli byť pre svojich kamarátov vzormi nápodoby.
Rozvíjať toleranciu, akceptáciu, spolupatričnosť.
Získavať pocity jedinečnosti.
Nadobudnúť zdravé sebavedomie.
Vytvoriť podnetné prostredie na vyučovanie.
 
Vytvoriť príjemné a podnetné prostredie na vzdelávanie.
Realizovať preventívny program  s priebežným monitorovaním zmien v správaní sa žiakov a následný vplyv na klímu triedy.
K žiakom pristupovať individuálne a oceňovať ich zlepšenie.
Neporovnávať výkony a výsledky žiakov navzájom.
Porovnávať výsledky a výkony žiaka len voči sebe samému.
Uplatňovať aktivizujúce gestá a pokyny.
Upozorňovať na využívanie čarovných slov.
Rozvíjať zručnosti formovania triedneho spoločenstva a kooperatívneho riešenia konfliktov.

Preventívny program Šťasná škola

Preventívny program sme aplikovali postupne. Prvý týždeň sme do vyučovacieho procesu zaviedli aktivizujúce pokyny, individuálne skupinové hodnotenie, čarovné slová. Po zvládnutí týchto častí sme v druhom týždni prešli na tematické dni. Každý deň sme venovali jednej téme, ktorú sme zaviedli cez preventívne aktivity integrované do vyučovacieho procesu.

Tabuľka č. 2: Harmonogram zavedenia častí preventívneho programu, zdroj: vlastné spracovanie

Časti preventívneho programu Začiatok
Úvod Zavedenie konceptu Šťastná škola 1 týždeň
Aktivity konceptu Šťastná škola Aktivity na zavedenie aktivizujúcich pokynov 1 týždeň
Aktivity na zavedenie individuálneho a skupinového hodnotenia 1 týždeň
Aktivity na zavedenie čarovných slov 1 týždeň
Aktivity na zavedenie tematických dní 2 týždeň

Úvod

Cieľ: Pochopiť, že správaním a zlepšovaním si môžeme vytvoriť pocity šťastia a úspechu aj v škole.
Trvanie: 90 min.
Metódy: slovná metóda, praktická metóda, tvorivé písanie, hodnotenie, pochvala.
Pomôcky: papier C6, tmavé fixky, suchý a mastný pastel.
Popis: Posadali sme si deťmi na koberec a diskutovali o tom, čo je to šťastie. Rozprávali sme o rôznych situáciách, pri ktorých sú šťastné. Spoločne sme hľadali podstatu šťastia. To vzniká tak, že najskôr máme túžbu, a keď si ju splníme, naplní nás šťastím.

Príklad: Keď ideme na ihrisko hrať futbal, túžba je vyhrať zápas. Keď chlapci vyhrajú, sú šťastní. Keď idem do kina, moja túžba je vidieť super film. Keď nás nesklamal, naplnila sa naša túžba, sme šťastní. Keď ideme do hračkárstva, našou túžbou je dostať hračku atď.

Miesta sú niečím charakteristické, plnia nám túžby a stávame sa šťastnými. A čo škola? Prečo chodíme do školy? Žiaci poväčšine odpovedajú, že preto, aby sme sa učili. A kedy sme šťastní, keď sa učíme? Keď sa nám darí. Vysvetlili sme si, že „dariť sa“ neznamená len nosiť dobre známky, ale zlepšovať sa po krokoch.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk