Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Questing vo vzdelávaní – s kráľovskými korunkami spoznávame Bratislavu

Dátum: Rubrika: Príklad z praxe Zo seriálu: Skúsenosť z praxe

V príspevku prinášame nový pohľad ako učiť o ľubovoľnom mieste tak, aby ste ho spoznávali objavovaním. Potreba efektívnych metód vyučovania založených na zvýšení motivácie študentov k získavaniu vedomostí je frekventovanou témou v poslednom desaťročí. Jednou z takýchto metód je aj questing, ktorý umožňuje sprostredkovať informácie prostredníctvo hravej formy založenej na koncepte hľadania pokladu. S podporou grantovej schémy hlavného mesta Bratislava – ARS Bratislavensis sme vytvorili v roku 2019 questing zameraný na sprístupnenie historických súvislostí s obdobím uhorských korunovácií v meste v období raného novoveku. Questing je určený návštevníkom mesta a žiakom základných, príp. stredných škôl. 

Questing vo vzdelávaní

Questing je forma cieľovo orientovanej aktivity, ktorá v rámci vyučovacieho procesu nadobúda funkciu didaktickej hry. Vychádza z konceptu hier štruktúrovaných ako honba za pokladom (ang. Trasure hunt games). Etymológia názvu questing pochádza z latinského slova questare (hľadať), avšak jeho anglický ekvivalent (quest) postupne nadobudol viaceré významy. Slovník The Oxford English Dictionary ponúka definície slova quest ako: (1) hľadanie, alebo prenasledovanie so zámerom niečo objaviť, resp. získať; alebo, vychádzajúc zo stredovekej romantickej literatúry, (2) expedícia, alebo dobrodružná výprava uskutočnená rytierom za účelom zadovážiť niečo alebo dosiahnuť nejaký zisk. Ekvivalentom slova quest môže byť napr. misia, poslanie, alebo úloha (Howard, 2008).

S pojmom quest sa možno stretnúť v oblasti virtuálnej reality a videohier. Quest je osobitá forma videohier spájajúca literárne rozprávanie (ang. narrative) a virtuálne prostredie umelo vytvorenej krajiny. Vyhraňujúcim znakom questu oproti iným honbám za pokladom je práve akcent na dej a zmysluplnosť úloh, ktoré hráč musí vykonať v snahe nájsť cieľ hľadania (Howard, 2008).  Zámerná tvorba deja so základom v historických udalostiach vyústila v snahu zapojiť i videohry do vyučovacieho procesu a využiť ich ako inovatívny nástroj sprostredkovania učiva napr. v rámci výučby dejepisu (Yilmaz, et al., 2014).

Dnes je questing vnímaný ako fyzická aktivita v reálnom prostredí zameraná na sprostredkovanie vedomostí zábavnou formou s viac či menej sofistikovanou dejovou líniou a náročnosťou úloh.

Nevyhnutným nástrojom pre vykonanie úloh je mapa znázorňujúca prostredie, v ktorom sa dej questingu odohráva. Mapa môže byť fyzická alebo digitálna so zobrazením reálneho povrchu krajiny, alebo iba s jej schematickým znázornením. Hlavný cieľ questingu je dosiahnuteľný iba prostredníctvom úspešného splnenia čiastkových cieľov, pomocou rôznych indícií. V didaktickom prostredí sú ciele spojené so sprostredkovaním konkrétnych vedomostí v kontexte učebnej témy.

Proces transformácie vedomostí do hier typu questingu spočíva v troch krokoch (Salen, et al., 2003):

  1. tvorba pravidiel hry,
  2. tvorba „umelého“ konfliktu, ktorý vychádza z nevyhnutnosti dejovej línie podmieniť motiváciu hráča, aby dosiahol cieľ hry a
  3. definovanie materiálneho výsledku.

Abstraktná forma odmeny v podobe vedomostí nemusí byť vždy z pohľadu žiaka adekvátna k vynaloženej energií na dosiahnutie cieľa. Vhodné je využiť hmotné predmety, ktorým je pridelená istá (symbolická) materiálna hodnota.  

Kompetencie, ktoré si žiaci rozvíjajú pri objavovaní záhad:

  • čítanie a porozumenie textu, čitateľská gramotnosť,
  • prepájanie udalostí s konkrétnymi miestami v skutočnosti, riešenie problémov
  • orientácia na mape,
  • spolupráca v skupine, interpersonálna kompetencia,
  • vytváranie príbehov, schopnosť učiť sa samostatne, intrapersonálna kompetencia.

Ako využiť questing pre spoznávanie Bratislavy vo vzdelávaní

V článku ukážeme len niekoľko možností. Súčasťou výletu so žiakmi do Bratislavy je aj prechádzka po Korunovačnej ceste. Žiakov zaujmú mosadzné korunky, ktoré sú zasadené v dlažbe chodníku. Forma môže byť individuálna alebo aj skupinová. Odkiaľ sa vzali korunovačné korunky, prečo sú práve tam?

Obdobie korunovačných slávností možno označiť za zlatý vek bratislavských dejín. Napriek strate významu mesta, následnému odlivu obyvateľstva a zmenám na politickej mape Európy, je kráľovská história mimoriadne významná pre identitu mesta. Každoročné bratislavské korunovačné slávnosti v letnom období sú významnou spoločenskou akciou pripomínajúcou historickú slávu mesta, avšak ponúka sa potenciál pre ďalšiu propagáciu mesta v historickom kontexte širšej Európy.

Jednou z možností takejto propagácie sú informatívne prospekty štruktúrované vo forme hry. Questing – Korunovačná cesta je návrh podobnej aktivity. V príspevku sa zameriavame na miesto questingu v kontexte didaktiky a vzdelávania. Predstavujeme možný postup prípravy questingu a dizajn Questingu – Korunovačná cesta ako praktického modelu. Pre nás sú dôležité dve veci: Bratislava v období korunovácii a forma vzdelávania questing.

Obdobie po roku 1526 sa stalo pre Bratislavu (vtedy Prešporok) z historického hľadiska veľmi dôležitým obdobím najmä v európskom kontexte. V dôsledku Tureckej okupácie územia Uhorska a obsadení miest ako Budín a Stoličný Belehrad, bola Bratislava zvolená za hlavné mesto Uhorska (1536) a tiež korunovačným mestom ríše (1543). Bratislava bola vhodnou alternatívou aj vďaka polohe neďaleko Viedne, ktorá v tej dobe bola domovským mestom rodu Habsburgovcov, ktorí po roku 1526 získali Uhorský trón. Najmä prestíž korunovačných slávností však dodala Bratislave európsky význam. Prvá korunovácia kráľa Maximiliána II. sa odohrala v Prešporku roku 1563 a posledná korunovácia kráľa Ferdinanda V. v roku 1830. Za 267 rokov tu prebehlo dovedna 10 korunovácií habsburských kráľov a 8 korunovácií kráľovských manželiek (Holčík, 2005).

Metodológia tvorby questu

Tvorba vhodného questingu pre didaktické účely si vyžaduje dbať na niekoľko aspektov. V tejto časti si jednotlivé oblasti prípravy a tvorby questingu struč

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk