Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Projektové vyučovanie a eTwinning v školách

Dátum: Rubrika: Teória vyučovania Zo seriálu: Koncepcie vyučovania

V ostatných rokoch sa mnohí učitelia sťažujú na nedostatok možností spolupráce s inými školami, ale aj nedostatok možností realizovať zmysluplné projekty vo vzdelávaní žiakov. Od roku 2014 – 2020 v novej európskej platforme Erasmus+ má eTwinning, ako jediný z doterajších programov, pevnú pozíciu. Považuje sa za dôležitý fenomén v ďalšom vzdelávaní učiteľov.

V rámci eTwiningu je do spoločenstva materských, základných a stredných škôl zapojených takmer 280 000 učiteľov z celej Európy. Európska sieť škôl (ďalej „EUN“) riadi aj Centrálnu podpornú službu (ďalej „CSS“) programu eTwinning. CSS riadi národné podporné strediská (ďalej „NSS“). NSS pomáha učiteľom v ich snahe zapojiť sa do programu eTwinning a pri hľadaní partnerských škôl participujúcich na projektoch. Na Slovensku sa NSS nazýva Národná služba pre elektronickú spoluprácu škôl a je súčasťou Žilinskej univerzity v Žiline. Táto medzinárodná platforma učiteľov stavia na ich snahe zlepšiť svoj prístup k deťom, žiakom, študentom, na snahe učiť sa od svojich kolegov nielen v rámci školy, regiónu, resp. Slovenska, ale umožňuje nadviazať kontakty kdekoľvek v Európe. eTwinning tvorí komunita prihlásených európskych škôl a európskych učiteľov, ktorý využíva komunikáciu cez internet, využíva moderné informačné a komunikačné technológie za účelom vytvorenia partnerstiev škôl. eTwinning umožňuje učiteľom nájsť partnerskú školu, s ktorou si môžu navrhnúť a realizovať inovatívne školské projekty. Tieto projekty sa realizujú v rámci vyučovania v bezpečnom virtuálnom prostredí (TwinSpace).

Projektové vyučovanie a projektová metóda

Modernizácia školstva a vyučovacieho procesu na všetkých druhoch a stupňoch škôl sa týka jednotlivých organizačných foriem výučby a prístupu učiteľa a žiakov k výučbe. Dieťa, či žiak už nie je vnímaný ako subjekt edukácie, ale stáva sa aj jeho objektom. Je facilitátorom, ktorý má možnosť spolu projektovať svoje vzdelávanie.

Jednou z metód, ktoré sa v rámci eTwinningu využívajú, je práve projektové vyučovanie. Ide o koncepciu, kde hlavnou metódou vyučovania je projektová metóda. Je založená na aktivite žiaka, pričom zdrojom rozvíjania a nadobúdania vedomostí je riešenie projektu. Projektové vyučovanie sa orientuje sa na žiaka, ktorý sa učí na základe vlastného záujmu a potrieb. Centrom výučby nie je učiteľ, ale žiak, ktorý učí sám seba. Projektové vyučovanie stavia na skúsenostiach žiakov a ich implementácie do činností v rámci hier, vyučovacích hodín, či iných organizačných foriem. V rámci eTwinningu majú učitelia v partnerskej spolupráci vidieť, ako pracuje ich kolega a tým získať námet pre seba. Projektové učenie je pre žiakov veľmi efektívne. Stavia na emocionálnom prežívaní danej situácie, na možnosti sebaprezentácie nielen v rámci triedy, školy, ale aj v rámci partnerskej spolupráce v Európe. Do popredia sa tu dostáva edukačná skúsenosť. Kožuchová (2002) popisuje projektové vyučovanie ako

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk