Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Prezentačné zručnosti a ich význam

Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje

Kvalita vzdelávania a úroveň prezentačných schopností sú v súčasnom období v centre pozornosti všetkých európskych štátov. Úzko s tým súvisí príprava študentov v teoretickej a praktickej rovine pre budúcu prax. Hlavným realizátorom získaných poznatkov sa stáva na pôde akéhokoľvek typu škôl pedagóg, ktorý odovzdáva svoje poznatky a skúsenosti tým, ktorí ich implementujú v praxi. Preto sú dôležité nielen vedomosti, ktoré jedinec získa v procese štúdia, ale aj schopnosť, akým spôsobom bude vedieť tieto poznatky realizovať v praxi.

Do výučby pre budúcich pedagógov a riadiacich pracovníkov treba zavádzať nové formy, ktoré budú rozvíjať nielen ich vedomostnú úroveň, ale treba rozširovať aj edukačné penzum o komunikačné a sociálne zručnosti, ktoré práve u našich študentov, v porovnaní s inými krajinami, najviac absentujú.

Poznatky z praxe nás upozorňujú na to, že na mnohých typoch vzdelávania chýba kvalitná psychologicko-prezentačná príprava budúcich absolventov, nevynímajúc odbory, kde sa študenti špecializujú priamo na učiteľské povolanie.

Absolventi sú spravidla pripravovaní na profesiu v prevažnej miere len odbornými poznatkami a metodikou v jednotlivých študijných odboroch. V živote sa však dostávajú do mnohých problémových situácií, kde sa od nich očakáva, že sa budú sociálno-profesionálne správať, budú na nich kladené vysoké nároky, kde sa budú od nich očakávať spôsobilosti, ktorým sa ale cielene nikdy neučili.

Ide napr. o:

  • poznanie seba samého v rovine temperamentu,
  • naučenie sa umeniu zvládania vlastných emócii,
  • porozumieť emočným prejavom iných,
  • schopnosť dokázať efektívne riešiť konflikty,
  • vyhnúť sa chybám pri posudzovaní osobnosti,
  • dokázať kultivovane verbálne a nonverbálne viesť a riadiť malé aj veľké pracovné tímy,
  • úspešne viesť odchodné rokovania,
  • riadiť ustanovizne rôznych typov,
  • vedieť analyzovať príčiny neúspechov a zlyhávania, vrátane svojich.

Dôležitým prvkom úspešnosti je suverénne kultivované vystupovanie patriace medzi základné schopnosti, ktoré postupne nadobúda každý žiak, študent, neskôr možno aj pedagóg alebo absolvent rôzneho univerzitného zamerania, prípadne riadiaci pracovník, aby mohol zdarne komunikovať. Ide o súbor verbálnych a nonverbálnych zručností, ktoré by mali korešpondovať s typom osobnosti a ktoré, vyplývajúc z osobitosti temperamentu, by mal vedieť každý jedinec regulovať.

Ďalším dôležitým prvkom v oblasti prezentačných schopností je sebadôvera, ktorá predstavuje vnútorný pocit človeka a presvedčenie, že je schopný splniť požiadavky, ktoré sú na neho kladené. Jedinec s dostatočnou sebadôverou nestráca zbytočne čas a sily problémami, ktoré nemajú opodstatnenie, ale sústredí sa na to, čo možno zmeniť k lepšiemu. Sebadôvera má veľký vplyv na úspešné zapojenie sa človeka do práce. Získava sa postupnými úspešnými skúsenosťami v práci, ako aj v osobnom živote. Dieťa, ktoré zažilo v rodine dostatok lásky a akceptácie, má všetky predpoklady, aby v sebe túto sebadôveru malo a netrpelo komplexmi menejcennosti.

Nonverbálna komunikácia mnohokrát prebieha pod prahom nášho vedomia a je zjavne čitateľnejšia pre iných, než pre nás samých. V súčasnosti predstavuje jednu z dôležitých zložiek interpersonálnej percepcie. Má autopercepčný rozmer a je ukazovateľom a prostriedkom na reguláciu nevhodných foriem prejavu, ktoré môžeme korigovať prípadne eliminovať na základe štúdia odbornej literatúry, ako aj prostredníctvom rôznych výcvikových sociálno-psychologických kurzov či tréningov. Napriek tomu, že sa to zdá nepravdepodobné, reč ľudského tela a zvuk hlasu zavážia v komunikácii viac než slová.

Termín nonverbálna komunikácia pochádza z lat. slova „non verbum“, čo znamená mimo, bez slov. Mnohí psychológovia sa zhodujú v názore, že to, čo vnímame „verbálnym kanálom“ sú tzv. holé fakty, avšak „nonverbálny kanál“ prenáša niečo viac, vytvára obraz „duše”.

Na základe výskumov sa mnohí odborníci prikláňajú k názoru, že približne:

  •   7 % informácii získavame verbálne – slovami,
  •   38 % získavame vokálne, tón hlasu, sila, intonácia,
  •   55 % nonverbálne, rečou tela, svojím výzorom a výrazom.

Reč tela je získanou a zároveň aj vrodenou schopnosťou jedinca, z čoho vyplýva, že nedostatky možno regulovať, silné stránky prejavu zdokonaľovať a chybné eliminovať. Dôležitým prvkom je o svojich kvalitách a nedostatkoch vedieť a realizovať potrebné zmeny.

Závažnosť kvality nonverbálnej komunikácie si uvedomíme, keď zistíme, že prejav jedinca, ktorý je v pozícii prezentujúceho nás oslovuje tým, že vzbudí našu pozornosť, upúta nás, cítime harmonickosť prejavu, ľahkosť interakcie a vnímam

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály