Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Povinné predprimárne vzdelávanie - vzdelávanie v materskej škole

Dátum: Rubrika: Legislatíva Zo seriálu: Povinné predprimárne vzdelávanie

Vzdelávanie detí v materskej škole je uskutočňované s cieľom dosiahnuť osobnostný rozvoj každého dieťaťa. Prevádzka materskej školy je odpoveďou na miestne podmienky a požiadavky zákonných zástupcov. V príspevku sa venujeme téme zriadenia a prevádzky materskej školy, určenia finančného príspevku na predprimárne vzdelávanie v rozlíšení zriaďovateľskej pôsobnosti materskej školy, zaraďovania detí do tried, pôsobenia asistenta učiteľa i zákonného zástupcu v materskej škole, aj vzdelávacím aktivitám realizovaným mimo materskú školu.

Predprimárne vzdelávanie v Slovenskej republike je poskytované v materských školách. V minulosti bola materská škola podľa zákona č. 279/1993 Z. z. o školských zariadeniach v znení neskorších predpisov zaradená v sústave školských zariadení medzi predškolské zariadenia. Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“) s účinnosťou od 1. septembra 2008 ustanovil vzdelávanie v materskej škole tak, že posledný ročník vzdelávacieho programu poskytoval predprimárny stupeň vzdelania. Súčasná materská škola zaradená v sieti škôl a školských zariadení ministerstva školstva je súčasťou sústavy škôl a školských zariadení Slovenskej republiky.

S účinnosťou od 1. januára 2021 bude materská škola poskytovať povinné predprimárne vzdelávanie pre všetky päťročné detí v Slovenskej republike.

Vzdelávanie v materskej škole a osobnostný rozvoj

V materskej škole (ďalej len „MŠ“) sa starostlivosť o dieťa riadi princípmi bezplatnosti povinného predprimárneho vzdelávania, rovnoprávnosti prístupu so zohľadnením výchovno-vzdelávacích potrieb, spoluzodpovednosti, zákazu všetkých foriem diskriminácie, zvlášť segregácie. Vzdelávanie sa riadi princípmi rovnocennosti, neoddeliteľnosti výchovy a vzdelávania, celoživotného vzdelávania, výchovného poradenstva, slobodnej voľby vzdelávania s prihliadnutím na očakávania a predpoklady detí v súlade s možnosťami výchovno-vzdelávacej sústavy, zdokonaľovania procesu výchovy a vzdelávania podľa výsledkov dosiahnutých v oblasti vedy, výskumu a vývoja, prípravy na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia a znášanlivosti, rovnosti muža a ženy, priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami a náboženskej tolerancie, kontroly a hodnotenia kvality výchovy, vzdelávania, výchovno-vzdelávacej sústavy, integrácie do európskeho vzdelávacieho priestoru so zreteľom na vlastné skúsenosti a tradície, posilnenia výchovnej stránky zameranej na rozvoj citov, emócií, motivácie, záujmov, socializácie, komunikácie.

Dôležitý je aj princíp sebakontroly, sebariadenia, mravných hodnôt, tvorivosti, vyváženého rozvoja všetkých stránok osobnosti dieťaťa. Zakazuje sa poskytovanie, sprístupňovanie informácií, zneužívania informačných prostriedkov, ktoré by mohli viesť k narušovaniu mravnosti, podnecovaniu k národnostnej, rasovej a etnickej nenávisti a k ďalším formám intolerancie, používanie všetkých foriem trestov a sankcií vo výchove a vzdelávaní. Vzdelávanie sa riadi princípom rovnoprávnosti postavenia škôl a školských zariadení bez rozdielu zriaďovateľa, rovnocennosti vzdelania získaného v štátnych školách, v školách zriadených uznanou cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou a v školách zriadených fyzickou alebo právnickou osobou.

Osobnostne orientovanú výchovu a vzdelávanie dieťaťa charakterizuje Kosová (2007) ako „celostný produktívny proces vzostupných kvantitatívnych, ale najmä kvalitatívnych, relatívne trvalých zmien u dieťaťa smerujúcich k uvedomelému sebariadeniu ľudsky hodnotného rastu a sebarealizácie“. Realizuje sa prostredníctvom sociálneho učenia a sociálnej interakcie, ale aj sebariadiacich aktivít na základe slobodného, ale zodpovedného rozhodovania. Rozvoj osobnosti môže byť dôsledkom spontánneho vývinu a neznámych vplyvov, ale aj premysleného výchovno-vzdelávacieho pôsobenia. Podľa § 28 ods. 1 školského zákona: „Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej; rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie. Pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí“.

Zriadenie a prevádzka materskej školy

Výchova a vzdelávanie sa uskutočňuje podľa školského vzdelávacieho programu. Z hľadiska organizácie poskytuje poldennú alebo celodennú výchovu a vzdelávanie. V záujme účelného využitia verejných finančných zdrojov, ale aj z pedagogických dôvodov (zabezpečenie prostredia, ktoré umožňuje výchovu a vzdelávanie v sociálnych zručnostiach detí) školský zákon nastavil orientačnú najnižšiu hranicu počtu 10 detí, pri ktorej sa spravidla zriaďuje MŠ. Slovo spravidla dáva možnosť na zriadenie MŠ aj pri nižšom počte detí.

MŠ pre deti so zdravotným znevýhodnením

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály