Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Podpora

Dátum: Rubrika: Editoriál

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Podpora učiteľa, ktorý verí v potenciál svojich žiakov, môže zmeniť obyčajné dieťa na nadšeného objaviteľa. Podpora kolegov, ktorí si navzájom pomáhajú zvládať výzvy, vytvára prostredie, kde rastú nielen žiaci, ale aj samotní učitelia. Ako pedagógovia často zabúdame, že podpora nie je len o povzbudivých slovách, ale aj o činoch. Je to kolegyňa, ktorá pomôže pri príprave projektového vyučovania. Je to riaditeľ, ktorý vytvorí priestor na odborný rast svojho tímu. Je to školský psychológ, ktorý načúva potrebám detí, aby ich dokázal lepšie začleniť do triedy. Podpora znamená vidieť a reagovať na jedinečné potreby každého človeka. Žiak, ktorý sa bojí prezentovať pred triedou, potrebuje trpezlivého učiteľa. Kolega, ktorý zápasí s vyhorením, potrebuje priestor na oddych a nové inšpirácie. Aj my v redakcii časopisu Didaktika sme pripravení poskytovať podporu vám. Napríklad prostredníctvom príspevkov na tieto aktuálne témy:

Čo môže byť príčinou toho, že napriek úsiliu učiteľov v praktickej výučbe nedosahujeme takú efektívnosť, ako by bolo žiaduce? Odpoveď na túto otázku prináša vo svojom príspevku Erich Petlák, ktorý ponúka aj užitočné návrhy.

Použitie umelej inteligencie v sumatívnom hodnotení prináša pre učiteľov chémie množstvo výhod. Zjednodušuje a urýchľuje proces tvorby testov a umožňuje vytvárať komplexné úlohy, ktoré vyžadujú vyššiu úroveň analytického a kritického myslenia. Petra Letošníková, Mária Ganajová a Ivana Sotáková pripravili druhý zo série príspevkov venovaných využitiu nástroja ChatGPT v práci učiteľa chémie.

Dnešná situácia ovplyvňuje zmysluplné trávenie voľného času detí v školských kluboch. Narastajúca komercializácia voľnočasových aktivít viedla k rozvoju priemyslu voľného času, kde rôzne subjekty ponúkajú aktivity s rôznym prínosom. Cieľmi štátnej politiky sa stala podpora vytvárania podmienok na využívanie voľného času, oddychu a zábavy, zabezpečenie lepších podmienok na formálne a neformálne vzdelávanie detí a mládeže. Gabriela Zábušková sa v druhej časti príspevku o obsahu výchovy mimo vyučovania venuje tematickej oblasti výchovy – Zdravie a subjektívna pohoda.

Tomáš Jablonský sa bližšie pozrel na diskusiu o efektívnosti pedagogických prístupov, ktoré často favorizujú konštruktivizmus pred tradičnými metódami, ako je napríklad učenie sa naspamäť. Článok analyzuje, či tieto metódy skutočne znižujú motiváciu, alebo sú len podceňované.

Mnoho detí zažíva dočasné oneskorenie vo vývoji reči a jazyka. Väčšina z nich to nakoniec dobehne, ale niektoré deti majú aj naďalej vážny problém s rozvojom komunikácie. Pedagóg je jednou z osôb, ktorá na profesionálnej úrovni dokáže identifikovať, kedy sú poruchy reči charakterizované ťažkosťami s rečou, tvorbou zvuku, hlasom, rezonanciou alebo plynulosťou. Téme sa vo svojom článku venuje Martina Kosturková.

Príbehy umelecky nadaných detí z rodín nútených presídlencov z Ukrajiny ukazujú ich neuveriteľnú silu vôle a vytrvalosť, s ktorou pokračujú v objavovaní svojich talentov v nových podmienkach našich škôl. O tom, ale aj o ťažkostiach vo vzťahoch s rovesníkmi a učiteľmi píše Elena Zenkovich prostredníctvom konkrétnych príbehov z praxe.

Mnohí Slováci sa presťahovali na Island, do krajiny známej svojou neskrotnou prírodou, sopkami a gejzírmi, aby hľadali prácu alebo dobrodružstvo. Slovenská škola na Islande predstavuje jedinečnú iniciatívu medzi slovenskou komunitou na Islande. K 10. výročiu založenia slovenskej školy na Islande prináša Beáta Pošteková v spolupráci s Kristínou Domáňovou niekoľko zaujímavostí.

Vzdelávacie prostredie, kde podpora stojí v centre všetkého, je miestom, kde nikto nie je sám. Podpora vytvára mosty medzi ľuďmi, spája ich ciele a premieňa výzvy na príležitosti. Bez nej by sme len ťažko našli odvahu učiť sa a rásť – ako učitelia, ako žiaci, ale predovšetkým ako ľudia.

/redakcia/


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk