Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Podnecovanie čitateľskej gramotnosti žiakov v primárnom vzdelávaní (2.)

Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania Zo seriálu: Čitateľská gramotnosť

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Metódy rozvíjania čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní

Učiteľ primárneho vzdelávania má množstvo príležitostí k tomu, aby cielene rozvíjal čitateľskú gramotnosť svojich žiakov počas všetkých vyučovacích hodín, na ktorých žiak pracuje s textom. Môže na to využívať rôzne inovatívne metódy a stratégie a následne realizovať evalváciu čitateľskej gramotnosti žiakov prostredníctvom jej testovania (merania). Nasledovné metódy sú vhodné pre prácu s textom v ktoromkoľvek vyučovacom predmete, alebo pri tematickej integrácii obsahov viacerých predmetov.

Úvodná časť článku: Podnecovanie čitateľskej gramotnosti (1.)

Metóda V-Chv-D

Názov vychádza z troch krokov:

  • Čo vieš o téme z prečítaného textu?
  • Čo by si chcel vedieť?
  • Čo si sa dozvedel?

Žiaci zapisujú odpovede na tieto otázky, nahlas ich čítajú, porovnávajú všetky tri odpovede a komentujú ich (Gavora P., 2003).

Metóda SQ3R

  • Survey – Mapovanie (prehliadanie)
  • Questions – Otázky
  • Read – Čítanie
  • Recite – Vymenovanie skutočností
  • Review – Opakovanie, hodnotenie (dávanie spätnej väzby)

Nasledujúci postup je voľnou aplikáciou metodiky SQ3R – Reading Efficiently (efektívne čítanie) (Tomengová A., 2007). Postup sme vyskúšali so študentmi denného štúdia študijného programu „Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie“ na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici na predmete „Rozvoj čitateľskej gramotnosti“. Pracovali sme v skupinách s textom z knihy Béatrice André-Salvini a kol. „Úsvit civilizácií“.

  • Najprv si prezrite text, obrázky, grafy, zhrnutie – všetko, čo je súčasťou textu s ktorým budete pracovať.
  • Pokúste sa jednou vetou napísať váš predpoklad, o čom text bude. (o živote predhistorických ľudí.)
  • Prezrite si podnadpisy a prečítajte prvý riadok každého odstavca.
  • Zmeňte podnadpisy na otázky (Kedy žili predhistorickí ľudia? Aké lovecké nástroje a zbrane používali? Čím sa živili? Z čoho si zhotovovali svoje odevy? Čo pestovali? Čo lovili kvôli obžive? Ako sa stali poľnohospodármi? Aké nástroje používali? Z čoho si stavali obydlia? Aké zručnosti si rozvíjali?)
  • Prečítajte si pozorne text každého odstavca a odpovedzte na otázku, ktorú ste si vytvorili z podnadpisu.
  • Pripravte si otázky do diskusie k prečítanej téme.
  • Pokúste sa graficky spracovať prečítaný text.
  • Vypíšte k textu kľúčové slová.
  • Napíšte krátke zhrnutie textu v rozsahu piatich riadkov.

Metóda mentálneho mapovania

Cieľom mentálneho mapovania je vizuálne znázorniť myšlienkové postupy žiakov. Mentálna mapa je vlastne organizačným nástrojom myslenia žiaka. Pomáha usporiadať myslenie žiakov, rozvíja komunikáciu a šetrí čas. Pri mapovaní žiaci uplatniť všetky oblasti rečových zručností – rozprávanie, počúvanie, čítanie aj písanie (Kašiarová N., 2008). Mentálne mapy bývajú pojmové, tematické, kognitívne, mapy mysle... Pri tvorbe mentálnej mapy žiak používa svoju predstavivosť, tvorivosť, schopnosť asociácií.

Príklad: vytváranie lexikálnych polí na základe súhrnu slov, alebo slovných spojení, ktoré majú spoločný, alebo podobný význam (Mezeiová A., 2004).
  • školské potreby – školská taška, pero, ceruzka, guma, atrament, zošit, šlabikár, hádka – krik, škriepka, hrk, hrkanie, prekričí (L. Virgovičová – Z. Virgovičová, 2001).

Žiaci vytvárajú súhrn tých slov z textu, ktoré súvisia s motívmi, vopred formulovanými učiteľom. Opačný postup spočíva v tom, že žiaci vyvodia motív z vopred zostaveného lexikálneho poľa, ktorý pripravil učiteľ alebo žiaci (Kašiarová, 2008).

Príklad: hierarchické mapovanie - usporiadanie slov, ktoré učiteľ napíše na tabuľu od najvšeobecnejšieho po najkonkrétnejšie
  • zviera, domáce zviera, cicavec, mačka domáca, mačiatko, Miňka.

Nakreslená mentálna mapa ako výsledok mentálneho mapovania sa skladá z troch úrovní:

  1. hlavný pojem,
  2. od hlavného pojmu lúčovito vychádzajúce vetvy, ktoré symbolizujú predstavy súvisiace s hlavným pojmom,
  3. zaznamenanie asociácií vznikajúcich v súvislosti s jednotlivými vetvami (Buzan T., 2007).

Nasledujúca mentálna mapa bola vytvorená k básni Štefana Moravčíka „Bol raz jeden chamtivec“.

Metóda štruktúrovaného („skladačkového“) čítania

Cieľom tejto metódy je okrem iného naučiť žiakov kooperatívnemu správaniu. Žiakov rozdelíme do skupín (4-5 členných). Každý žiak v skupine má svoje číslo. Informačný text, alebo text pre literárny zážitok, s ktorým chceme pracovať, rozdelíme na toľko častí (odstavcov), koľko je žiakov v jednej skupine. Žiakom v skupinách pridelíme čísla. Žiakom sa rozdajú jednotlivé časti (odstavce) textu. (Jednotky majú prvú časť textu, dvojky druhú časť textu...) Žiaci, ktorí majú prvú časť textu vytvoria novú skupinu, žiaci, ktorí majú druhú časť textu vytvoria tiež svoju skupinu. Takto postupujú všetci žiaci až vzniknú nové skupiny žiakov, ktorí budú čítať a spracovávať rovnakú časť textu.

Postup:

  1. Najprv si ticho prečítajte svoj text.
  2. Porozprávajte sa o tom čo ste čítali so všetkými členmi skupiny. Zamerajte sa na tie časti textu, ktorým ste celkom neporozumeli. Pokúste sa ich navzájom vysvetliť.
  3. Urobte si poznámky z toho, čo ste sa dozvedeli, naučili.
  4. Vráťte sa do svojej kmeňovej skupiny.
  5. Prerozprávajte a vysvetlite si navzájom to, čo ste sa dozvedeli, naučili. Postupujte od jednotky.
  6. Pokúste sa vytvoriť prezentáciu toho, čo ste sa navzájom dozvedeli, naučili. Použite písomné informácie, obrázky, pojmové mapy, grafy...)
  7. Prezentujte pred celou triedou, čo ste sa spoločne naučili.

Úlohy na rozvoj literárnej, dokumentovej a numerickej gramotnosti v primárnom vzdelávaní

Nasledovné úlohy vytvorili študenti denného štúdia študijného programu Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici na predmete „Rozvoj čitateľskej gramotnosti“. Pracovali s bulletinmi, reklamnými letákmi a katalógmi obchodných spoločností a cestovných kancelárií.

Úlohy z bulletinu o Banskej Bystrici:

  • Nájdi v texte vlastné podstatné mená všetkých ulíc a štvrtí mesta.
  • Vytvor číselnú os a vyznačte na nej dátumy všetkých prezentovaných významných udalostí zo života mesta.
  • Máš rozpočet 25 eur. Vyber na ktoré podujatia môžeš ísť tak, aby ti zostali aspoň 2 eurá na vreckové.
  • Naplánuj slávnostnú večeru v niektorej z reštaurácií pre všetkých členov tvojej rodiny. Urob cenový rozpočet večere.

Úlohy z ponukového katalógu:

  • Predstav si, že máš usporených 120 eur. Vyber z katalógu darčeky pre celú svoju rodinu tak, aby si pre každého člena rodiny kúpil darčeky v rovnakej hodnote. Nezabudni na poštovné a balné. Zapíš údaje do tabuľky a vypíš priloženú objednávku vybratého tovaru.
  • Pozorne si prezri obrázok jedného tovaru bez opisného textu. Na papier podrobne opíš tovar tak, ako by si ho chcel ponúknuť zákazníkom. Porovnaj svoj opis s opisom tovaru v katalógu. Povedz, v čom sa opisy zhodujú.
  • Vyber z katalógu tovar, ktorý sa hodí na jesenné dekorácie. Zapamätaj si názov, cenu a vzhľad tovarov. Vytvor so spolužiakom reklamný leták na jesennú dekoráciu.
  • Reklamuješ športové topánky za 119,99 eur. Na sklade ich už nemajú a peniaze ti nevrátia. Ponúknu ti výber tovaru v rovnakej hodnote z katalógu. Hodnotu tovaru nesmieš prekročiť a môžeš si vybrať aj viac výrobkov. Čo si vyberieš?

Úloha z katalógu cestovnej kancelárie:

  • Rodičia ťa poverili, aby si naplánoval spoločnú dovolenku pre všetkých členov rodiny. Mama s otcom majú dovolenku od 15. júla do 4. augusta. Na dovolenku nasporili 1500 eur. Ktorú destináciu a v ktorom termíne zvolíš?

Tento prehľad metód a zásobník otázok a úloh môže pomôcť učiteľom primárneho vzdelávania v praxi pri zvyšovaní úrovne čitateľskej gramotnosti žiakov. Učiteľ by mal na vyučovacích hodinách slovenského jazyka a literatúry, ale aj na iných predmetoch, diagnostikovať úroveň porozumenia textu u jednotlivých žiakov. Potom vyberie také úlohy a metódy práce s textom, ktorými provokuje myslenie žiakov, systematicky rozvíja kontextuálne, procedurálne a metakognitívne zručnosti žiakov. Takto má nádej, že sa žiakom postupne podarí dosiahnuť vyššiu úroveň porozumenia textu. Či boli jeho postupy účinné, zistí pravidelným empirickým skúmaním (testovaním) čitateľskej gramotnosti svojich žiakov.

Prvá časť príspevku: https://www.direktor.sk/sk/metodika-vzdelavania/podnecovanie-citatelskej-gramotnosti-ziakov-v-primarnom-vzdelavani-1.d-1058.html

Literatúra:

  1. BUZAN, T.: Mentální mapování. Praha: Portál 2007, 165 s.
  2. GAVORA, P.: Modely a úrovne gramotnosti.- In: Gavora , P. – Zápotočná, O. a kolektív: Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003, 158 s.
  3. KAŠIAROVÁ, N. : Ako plánovať rozvoj čitateľskej gramotnosti v sekundárnom vzdelávaní. Banská Bystrica, MPC, 2008, 34 s.
  4. LADÁNYOVÁ, E.: Čitateľská gramotnosť žiakov 4. ročníka ZŠ. Národná správa zo štúdie PIRLS 2006. Dostupné na www2.statpedu.sk/buxusdocs/PIRLSwb.pdf
  5. MEZEIOVÁ, A.: Práca s literárnym textom v školskej praxi II.-  Bratislava, MPC mesta Bratislavy, 2004.
  6. RABUŠICOVÁ, M.: Školní vzdělávání a funkční gramotnost – In: Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, 936 s.
  7. SALVINI, B. A. a kol.: Úsvit civilizácií. Bratislava: GEMINI, 1992, 192 s.
  8. SIHELSKÁ, E.- SIHELSKÝ B.: Ako poznávať (skúmať) gramotnosť žiakov - In: Pedagogické rozhľady Banská Bystrica: MPC, 5/2009.
  9. TOMENGOVÁ, A.: Ako rozvíjať čitateľskú gramotnosť vo vyučovaní prírodovedných predmetov. Banská Bystrica: MPC, 2007, 39 s.
  10. VIRGOVIČOVÁ, L.-VIRGOVIČOVÁ, Z.: Čítanka pre 1. ročník základných škôl. Bratislava, Orbis Pictus Istropolitana, 2001.


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk