Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Obsah výchovy mimo vyučovania z hľadiska tematických oblastí výchovy

Dátum: Rubrika: Vychovávateľ Zo seriálu: Obsah výchovy mimo vyučovania z hľadiska tematických oblastí výchovy

SPOLOČNOSŤ A PRÍRODA (2. ČASŤ) 

Odporúčané efektívne stratégie a metódy výchovy a vzdelávania v tematickej oblasti „Spoločnosť a príroda“ poskytujú vychovávateľom a pedagógom komplexné nástroje na rozvoj osobnostných charakteristík detí a žiakov. Výučba je založená na vekovo primeraných aktivitách a metódach. Dôraz je kladený na systematizáciu skúseností, chápanie základných časových a priestorových vzťahov a rozvoj základných sociálnych zručností. 

(Dokončenie z predchádzajúceho čísla.)

Odporúčané efektívne stratégie a metódy výchovy a vzdelávania v TOV SP

Vychovávateľ alebo vychovávateľka (ďalej len „vychovávateľ“) využíva špecifické možnosti detí, ako sú ich prirodzená zvedavosť, zmyslové vnímanie a schopnosť klásť otázky. Rozvíjaním schopností a zručností poskytuje nástroje na orientáciu v nových poznávacích situáciách, pomáha systematizovať skúsenosti a vytvárať zmysluplné poznanie o fungovaní sveta.

Do tejto kategórie zaraďujeme:

  • pozorovanie,
  • kategorizovanie a
  • počiatočnú vedeckú komunikáciu (vyjadrenú argumentáciou a vlastnou skúsenosťou).

Vychovávateľ podporuje deti v skúmaní predmetov, javov a situácií pokusom a omylom či jednoduchým pozorovaním. Žiak sa učí chápať základné časové vzťahy, rozvíja spoznávanie okolia cez významné geografické a historické prvky. Dôležité je rozvíjať vnímavosť a všímavosť deti v súlade s tým, čo sa v aktuálnom čase a priestore deje, pričom o vnímaných skutočnostiach vychovávateľ s deťmi diskutuje v časových (spomienky, zážitky, plány) a priestorových vzťahoch (blízke a vzdialené reálie, cestovanie, orientácia v prostredí).

Za základnú metódu výchovy a vzdelávania v TOV SP možno považovať DISKUSIU. Rozvíjanie žiaducich osobnostných charakteristík je zacielené na komponenty personalizácia a socializácia osobnosti žiaka. Žiak poznáva svoju identitu na základe rodinných väzieb. Získava základné sociálne zručnosti. Úlohou vychovávateľa je pomáhať žiakovi rozpoznávať emócie a vlastnosti u iných, rozvíjať sebareflexiu, chápať svoje emócie a správanie, posilňovať sebaobraz a sebadôveru a zvládať manažovanie času počas dňa.

Hlavné metódy TOV SP:

  • didaktická hra,
  • pozorovanie,
  • zážitkové učenie,
  • riadený rozhovor opierajúci sa o skúsenosti detí/žiakov,
  • napodobňovanie modelov pozitívneho správania,
  • rolové hry,
  • bádanie,  
  • experiment  a pod. 

Za najdôležitejšiu  pedagogickú stratégiu považujeme postupnosť krokov učenia sa na základe vekových špecifikácií od najjednoduchších krokov k najzložitejším, kombinácia uvádzaných postupností neznamená zvýšenie efektu učenia sa, skôr naopak. Zručnosti žiaka treba postupne utvrdzovať.

Obr.: Logická postupnosť krokov učenia sa v TOV SP, spracovala Zábušková podľa VO Človek a príroda, Človek a spoločnosť

 

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály