Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Obsah výchovy mimo vyučovania z hľadiska tematických oblastí výchovy

Dátum: Rubrika: Vychovávateľ

SPOLOČNOSŤ A PRÍRODA (1. ČASŤ)

Príspevok je pokračovaním série článkov, ktoré sú tematicky zamerané na základy plánovania výchovy a vzdelávania v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach. Články ponúkajú analýzu obsahu a cieľového zamerania TOV a prinášajú navrhované zdroje inšpirácie pre praktickú činnosť. Doteraz pokryté oblasti zahŕňali Komunikáciu a prácu s informáciami, Sebarozvoj a svet práce a Zdravie a subjektívnu pohodu. V dnešnom článku sa zameriame na tematickú oblasť Spoločnosť a príroda.

Za zásadné východiská obsahu výchovy mimo vyučovania z hľadiska tematických oblastí výchovy považujeme:

  • požiadavky na výchovu a vzdelávanie pre 21. storočie – well-being – najmä ako subjektívna pohoda, soft skills – najmä ako interpersonálne a intrapersonálne zručnosti, digital skills – najmä ako integrácia digitálnych zručností do praktického života, inklúzia – najmä ako individuálna komplexná podpora dieťaťa čo najbližšie k dieťaťu, rodine a učiteľovi,
  • vymedzenie gramotností a ich gradačnú postupnosť1 – návrh na uplatnenie základových a prierezových gramotností pre konkrétnu TOV,
  • rozvoj osobnosti detí/žiakov zameraný na – základy komplexných spôsobilostí v súlade s potrebami súčasnej spoločnosti, jej perspektívami, so zohľadnením regionálnych aj globálnych spoločenských požiadaviek a potrieb, hodnotovo-kultúrny rámec zameraný na rozvíjanie a formovanie charakteru detí/žiakov v súlade s etickými hodnotami, podporovať utváranie pozitívnych osobnostných identít každého dieťaťa/žiaka a predpokladmi pre ďalší rozvoj v kontexte poskytovať deťom/žiakom šance nájsť a rozvinúť svoj osobný poten­ciál, dobre sa zorientovať v živote, pochopiť a začať pracovať na svojich perspektívach v osobnom, občianskom a profesijnom živote2,
  • tri piliere obsahovej dimenzie výchovy mimo vyučovania – personalizácia, inklúzia a subjektívna pohoda – zdôrazňované štátnym výchovným programom3,
  • rešpektovanie princípov, zásad a požiadaviek na realizáciu výchovy a vzdelávania vo voľnom čase detí a mládeže (pozri autori Masarik 1995, Kollárová 2017, Novotná 2017), cieľavedomé pôsobenie v rámci výchovno-vzdelávacej činnosti s deťmi a mládežou, zamerané na zmysluplné hodnotové využívanie voľného času (Kratochvílová),
  • východiskovú koncepciu pri reforme obsahu výchovy a vzdelávania vo vzťahu ku školským zariadeniam a to prepájanie formálneho a neformálneho vzdelávania, prepájanie vzdelávacích oblastí a tematických oblastí výchovy.

V aktuálnej časti sa budeme venovať tematickej oblasti výchovy Spoločnosť a príroda (ďalej len „SP“), a to v kontexte rozvoja zložiek prírodovednej gramotnosti, rozvoja prírodovedných predstáv, ale aj rozvoja procesov, prostredníctvom ktorých dieťa/žiak smeruje k rozvoju počiatočných spôsobilostí vedeckej práce, s dôrazom na rozvoj environmentálneho povedomia a v kontexte rozvoja základnej orientácie dieťaťa/žiaka v blízkom spoločenskom prostredí – v jeho časových, priestorových, sociálnych, medziľudských vzťahoch, s uplatnením princípov modifikovanej etickej výchovy – vzdelávací štandard charakter a vzdelávací štandard metakognícia.

Výchova charakteru zahŕňa všetky explicitné aj implicitné výchovné aktivity, ktoré pomáhajú žiakovi rozvinúť pozitívne osobnostné silné stránky, nazývané aj cnosti. Vzdelávací štandard metakognícia uplatňuje prehlbovanie zručností, ktoré deťom umožňujú efektívne plánovať, monitorovať, hodnotiť a upravovať vlastné prístupy k učeniu.4

Ako je možné charakterizovať tematickú oblasť výchovy (TOV) Spoločnosť a príroda (SP)?

TOV SP svojím charakterom integruje výchovu k občianstvu, multikultúrnu výchovu, inkluzívnu výchovu, globálnu výchovu, výchovu dieťaťa/žiaka k hodnotám, spoločnosti, planéte, uvedomenie si práv a povinností voči svetu a iným, medziľudské vzťahy, toleranciu, akceptáciu, elimináciu neznášanlivosti a diskriminácie, uvedomenie si vplyvu ľudskej činnosti na prírodu, uvedomenie si aktuál­nych globálnych problémov ľudstva – otepľovanie, civilizačné choroby, hromadenie plastového odpadu, skleníkový efekt a podobne (E. Novotná, 2023, str. 98).

V TOV SSP je integrovaná vzdelávacia oblasť Človek a spol

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk