Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Nový zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch

Dátum: Rubrika: Legislatíva

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

V príspevku poskytujeme prehľad najvýznamnejších zmien z obsahu nového zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Informujeme o sprehľadnení skupín kategórií pedagogických zamestnancov, ako aj o nových kategóriách pedagogických a odborných zamestnancov. Prinášame prehľad novo koncipovaných druhov vzdelávania a uvádzame aj prechodné ustanovenia.

Dňa 10. mája 2019 Národná rada Slovenskej republiky schválila nový zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon č. 138/2019" Z. z.) nahradil zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Zákon č. 138/2009 Z. z. vychádza z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2016 – 2020 a jeho cieľom sú zmeny v systéme kontinuálneho vzdelávania, v kariérovom systéme a vo vykonávaní atestácií vo väzbe na profesijné štandardy pedagogických a odborných zamestnancov regionálneho školstva. Zámerom zákona je vytvorenie predpokladov pre zvýšenie atraktívnosti povolania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov aj vytvorením vhodného pracovného prostredia a podpory zvyšovania kvality ich práce. Zákon č. 138/2019 Z. z. prináša aj úpravu nových inštitútov a v neposlednom rade, reaguje aj na požiadavky aplikačnej praxe.

Prehľad zmien

Prehľadnejším spôsobom sa vymedzuje pôsobnosť zákona na pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov podľa druhov a typov škôl a školských zariadení, či zriaďovateľov. Zavádza sa právo na ochranu pred prejavmi sociálno-patologického správania zo strany vedúcich pedagogických zamestnancov, vedúcich odborných zamestnancov, ďalších zamestnancov školy alebo školského zariadenia, zriaďovateľa, zákonných zástupcov, iných fyzických osôb alebo právnických osôb (na ochranu pred mobbingom, bossingom, ale aj staffingom). Zavádza sa Etický kódex a povinnosť správať sa v súlade s Etickým kódexom.

Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec má povinnosť absolvovať aktualizačné vzdelávanie v rozsahu určenom riaditeľom školy v súlade s potrebami školy alebo školského zariadenia. Definuje sa pracovná činnosť podľa charakteru úloh vo väzbe na kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.

Predpoklad základného úväzku riaditeľa školy je diferencovaný podľa počtu tried školy – nad 29 tried v škole bude základný úväzok 0 hodín v záujme posilnenia manažmentu školy.Predpoklad zníženia základného úväzku vychovávateľa školského klubu detí je z 27 hodín na 25 hodín a vychovávateľa v školskom internáte z 30 hodín na 28 hodín.

Zavádza sa povinnosť ovládať jazyk národnostnej menšiny, ako predpoklad na vyučovanie predmetu v jazyku národnostnej menšiny (okrem učiteľa slovenského jazyka) v škole s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny a na výkon pracovnej činnosti v školskom zariadení s výchovným jazykom národnostnej menšiny.

Zákon prinášanový postup pri posudzovaní plnenia kvalifikačných predpokladov, posudzuje ich zamestnávateľ  a upravuje sa ďalší postup, ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec nesúhlasí s výsledkom posúdenia.

Kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov

Kategórie pedagogických zamestnancov sa sprehľadňujú do dvoch skupín, a to na pedagogických zamestnancov zodpovedných za uskutočňovanie školského vzdelávacieho programu a výchovného programu a na pedagogických zamestnancov podieľajúcich sa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu alebo výchovného programu.

Kategória školský tréner nahrádza doterajšiu kategóriu tréner športovej školy a tréner športovej triedy. Medzi pedagogických zamestnancoch sa zaraďuje aj školský špeciálny pedagóg.

Ustanovuje sa samostatná kategória pedagogického zamestnanca učiteľ profesijného rozvoja charakterizovaná najmä výchovou, vzdelávaním a poradenstvom v neformálnom vzdelávaní pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ktorá sa člení na nové podkategórie:

  • lektor vzdelávania,
  • metodik profesijného rozvoja a
  • konzultant atestačného konania.

Zavádza sa nová kategória odborného zamestnanca kariérový poradca na plnenie úloh centier pedagogicko-psychologického poradenstva v oblasti koordinácie odborného vzdelávania a prípravy pre trh práce.

Pedagogickým zamestnancom alebo odborným zamestnancom, ktorí v inom štáte vykonávali prácu podobného charakteru najmenej 5 rokov v zahraničí sa umožňuje, aby boli zaradení do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec a samostatný odborný zamestnanec; obdobne sa pristupuje aj k vysokoškolským učiteľom a výskumným pracovníkom, ktorí začínajú pôsobiť v školách a školských zariadeniach.

Na účely zvýšenia kvality pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov sa zavádza podmienka výkonu pracovnej činnosti najmenej päť rokov v kariérovom stupni samostatný pedagogický zamestnanec  alebo samostatný odborný zamestnanec pred zaradením do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou.

Rovnaká podmienka platí pre zaradenie do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou – najmenej päť rokov predtým musí byť zaradený v kariérovom stupni pedagogických zamestnancov s prvou atestáciou alebo odborných zamestnancov s prvou atestáciou.

Požiadavka na výkon špecializovaných činností po absolvovaní príslušného programu špecializačného vzdelávania je súčasťou systémovej podpory profesionalizácie výkonu špecializovaných činností. Požiadavka špecializačného vzdelávania sa nevyžaduje od učiteľov materských škôl a učiteľov prvého stupňa základných škôl.

Rozširuje sa okruh kompetencií pre kariérovú pozíciu supervízor v oblasti supervízie riadiacich činností.

Novo koncipované druhy vzdelávania

Súčasťou profesijného rozvoja sa stávajú aj atestácie. Novo koncipované druhy vzdelávania sú:

  • kvalifikačné vzdelávanie – doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium,
  • funkčné vzdelávanie,
  • špecializačné vzdelávanie,
  • adaptačné vzdelávanie,
  • predatestačné vzdelávanie,
  • inovačné vzdelávanie,
  • aktualizačné vzdelávanie.

Poskytovateľom kvalifikačného vzdelávania okrem vysokých škôl môže byť aj Metodicko-pedagogické centrum.

Z dôvodu profesionalizácie výkonu riadiacich činností sa mení systém funkčného vzdelávania, ktoré sa bude organizovať ako základný modul a rozširujúce moduly. Základný modul funkčného vzdelávania absolvuje pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec pred začiatkom výkonu funkcie riaditeľa a rozširujúce moduly funkčného vzdelávania najneskôr do piatich rokov od začiatku výkonu funkcie riaditeľa.

Špecializačné vzdelávanie sa bude poskytovať ako jednoduchý program v rozsahu 50 hodín.

Cieľom predatestačného vzdelávania  je získanie profesijných kompetencií vyššieho kariérového stupňa. Upúšťa sa od modelu schválenia každého programu inovačného vzdelávania, ale poskytovatelia budú môcť organizovať viaceré programy inovačného vzdelávania na základe a v rozsahu oprávnenia, ktoré vydá ministerstvo školstva. Zavádza sa rámcové vymedzenie kvality vzdelávania pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca.

K zmene dochádza aj pri atestáciách. Ruší sa povinnosť písania a obhajoby atestačnej práce a zavádza sa príprava a obhajoba atestačného portfólia ako súboru dokladov preukazujúcich celoživotné vzdelávanie pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca. Inštitúciami oprávnenými organizovať atestácie sú vysoké školy a Metodicko-pedagogické centrum.

Vymedzuje sa pôsobnosť zamestnávateľa v profesijnom rozvoji. Podpora profesijného rozvoja zamestnávateľom je podmienená jeho potrebami a spoločenskými potrebami.

Zjednodušuje sa a sprehľadňuje rozhodovací proces ministerstva v profesijnom rozvoji. Rušia sa akreditácie. Schaľuje sa program vzdelávania alebo modul vzdelávania, ak ide o kvalifikačné, špecializačné, funkčné a predatestačné vzdelávanie a vydávajú sa oprávnenia na poskytovanie inovačného vzdelávania.

Vymedzujú sa povinností poskytovateľa vzdelávania a atestácií, ktorých účelom je zabezpečenie kvality priebehu a ukončovania vzdelávania a atestácií.

Hodnotenie pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca zohľadňuje špecifíká škôl a školských zariadení vrátane rozpracovania zásad hodnotenia vo vnútornom predpise školy.

Zavádza sa absentujúci kontrolný mechanizmus na úseku profesijného rozvoja.

Vymedzuje sa okruh správnych deliktov pre poskytovateľov vzdelávania a atestačné organizácie vrátane sankcií.

Pracovný pomer pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca sa skončí najneskôr uplynutím školského roka, v ktorom dovŕšil 65 rokov veku; ak ide o riaditeľa, uplynutím funkčného obdobia, v ktorom dovŕšil 65 rokov veku.

Prechodné ustanovenia

  • Zníženie požiadavky vyučovania aprobačných predmetov na jednu tretinu základného úväzku – do 31. august 2024.
  • Podmienka absolvovania špecializačného vzdelávania sa nevyžaduje do 31. augusta 2025.
  • Príslušné vzdelávanie absolvované do 31. augusta 2019 sa na účely príplatku za profesijný rozvoj považuje za príslušné vzdelávanie podľa nového zákona.
  • Základný modul funkčného vzdelávania pred začiatkom výkonu funkcie riaditeľa sa nevyžaduje do 31. decembra 2022.

Výška príplatku za profesijný rozvoj podľa nového zákona

  • 6 % za rozširujúce štúdium,
  • 12 % za štátnu jazykovú skúšku,
  • 3 % za špecializačné vzdelávanie,
  • 3 % za inovačné vzdelávanie.

Príplatok za profesijný rozvoj na sedem rokov je najviac v sume 12 %, z toho najviac v sume 9 % za inovačné vzdelávanie.

Kreditový príplatok je nahradený príplatkom za profesijný rozvoj a vypláca sa do 31. augusta 2026.

Zákon prináša aj úpravy zodpovedajúce zásadám debyrokratizácie a elektronizácie štátnej správy a odvolanie riaditeľa, ak bolo postupom upraveným v pracovnom poriadku školy alebo školského zariadenia preukázané, že riaditeľ porušil právo pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca na ochranu pred sociálno-patologickými prejavmi.



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály