Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Jazykové hry v predprimárnom vzdelávaní

Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania

Článok prezentuje zdôvodnenia a námety na tvorivé používanie jazykových hier v predprimárnom vzdelávaní v materských školách. Jazykovými hrami možno rozvíjať jazykové spôsobilosti detí vo všetkých štyroch rovinách jazyka. Jazykové hry sú zamerané na porozumenie, vysvetľovanie a tvorenie významov slov, viet a krátkych textov. Majú znaky hry a implicitné pravidlá, ktoré ich odlišujú od jazykových cvičení. Vyžadujú od detí sústredenie pozornosti, rozmýšľanie nad viacerými možnosťami, pamäťové schopnosti, aktívnu rečovú percepciu i produkciu.

Jazykové hry v kurikule

V Štátnom vzdelávacom programe pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2016, s. 21, 22, 25) vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia v podoblasti 1. 2 Artikulácia a výslovnosť je stanovený výkonový štandard „Vyslovuje správne, zreteľne a plynule všetky hlásky a hláskové skupiny“.

Prislúchajúci obsahový štandard poskytuje „námety na konkrétnu činnosť učiteľky, ktorú realizuje, aby deti dosiahli stanovený výkonový štandard“, konkrétne „Pri hlasnom čítaní deťom učiteľka dbá na zreteľnú artikuláciu. Krátke literárne útvary (básničky, riekanky, vyčítanky) si deti osvojujú spamäti, recitujú ich s dôrazom na správnu výslovnosť. Jazykové hry učiteľka spestruje využívaním špecifických riekaniek so zameraním na precvičovanie problematických spoluhlások (sykaviek, slabikotvorných spoluhlások r, ŕ, l, ĺ, a pod.)“.

Evalvačné otázky učiteľku vedú v hodnotení učenia sa a pokrokov dieťaťa, v tejto podoblasti prostredníctvom otázok: „Ako vyslovuje jednotlivé hlásky? S výslovnosťou ktorých hlások má problémy? Vyslovuje správne sykavky (s, c, z, dz, š, č, ž, dž)? Vyslovuje správne slabikotvorné spoluhlásky l/ĺ, r/ŕ?

Jazykové hry v metodike

V metodickej príručke k vzdelávacej oblasti Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách Jazyk a komunikácia jej autorky Zápotočná a Petrová (2016, s. 10) odporučili, aby učiteľky „túto schopnosť u detí rozvíjali prostredníctvom špecifických riekaniek, či jazykolamov, ktorými si cibria precíznosť vnímania kvality hlások reči, ich konkrétnu artikuláciu“. Upozornili, že „možnosti učiteľky v dosahovaní tohto štandardu sú limitované normálnym vývinom vnímania zvukov reči u dieťaťa“. Dieťa je schopné všímať si „nesprávnu výslovnosť hlások u druhých detí a u seba“ a snaží sa „vyslovovať zreteľne všetky hlásky (U1)“. Učiteľka môže sledovať, „či dieťa vyslovuje správne sykavky (s, c, z, dz, š, č, ž, dž) (U2), a neskôr, či vyslovuje správne slabikotvorné spoluhlásky (l/ĺ, r/ŕ) (U3)“. V prípade odchýlok od normy učiteľka odporúča rodičom dieťaťa návštevu logopéda.“ Autorky za hlavnú metódu učenia sa dieťaťa aj v oblasti správnej výslovnosti hlások považujú hru, konkrétne jazykové hry.

Pojem jazykové hry

Pojem jazykové hry do jazykovedy a filozofie jazyka zaviedol L. Wittgenstein (podľa Sačková, 2021). Označil ním komunikačné jednotky (individuálne výpovede) tvorené jazykovými výrazmi (sú zložené z jazykových znakov na vyjadrenie významov ľubovoľného vzťahu medzi označujúcim a označovaným) a špecifickou súvislosťou, v ktorej sa použije. V jazykových hrách ide o rôznorodosť jazykových výrazov spojených s určitou vonkajšou situáciou, činnosťou, javom, porozumením a prežívaním človeka. Wittgenstein vychádzal z názoru, že samotné učenie sa a používanie jazyka predstavuje jedinečnú ľudskú aktivitu neoddeliteľne spojenú s rozličnými aktivitami aj takými, v ktorých sa používa jazyk hravou formou.[1] Jazykovými hrami sa učíme jazykové výrazyna základe individuálneho chápania, predstáv a prežívania v rôznych kontextoch a podľa toho ich aj používame. Preto majú jazykové hry skôr implicitné pravidlá.

Pravidlá jazykových hier

Pravidlá jazykových hier nemožno presne stanoviť a 

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk