Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Hybridná pedagogika

Dátum: Rubrika: Teória vyučovania Zo seriálu: Koncepcie vyučovania

Hybridná pedagogika kombinuje prvky kritickej pedagogiky a digitálnej pedagogiky. Základné prvky takto chápanej teórie súvisia so vzťahom medzi žiakom a digitálnymi technológiami, ktoré žiak používa v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu. Kritická pedagogika je filozofia výchovy, ktorá spája vzdelávanie s kritickou teóriu. Súčasťou kritickej teórie je snaha o rozvoj kritického myslenia žiakov pri práci s informáciami.

Hlavným cieľom digitálnej pedagogiky je nájsť najefektívnejšie metódy výučby, ktoré budú spájať vzdelávanie žiakov prostredníctvom digitálnych technológii s prezenčnou formou štúdia.

Jednou z metód výučby v rámci hybridnej pedagogiky je tzv. prevrátená výučba. Žiaci prostredníctvom online aplikácii sa vzdelávajú aj  v neformálnom prostredí a výučba v škole prebieha vo forme interakcie medzi žiakmi a medzi žiakom a učiteľom. Domáca príprava žiakov sa realizuje pomocou: výučbového videa, elektronickej knihy, simuláciami  javov  a pod.

V školskom prostredí  vyučovacia hodina prebieha v nadväznosti na domácu prípravu  formou: praktického cvičenia, diskusie, projektových aktivít.

Metódu tzv. prevrátenej výučby (triedy) môžeme charakterizovať týmito ukazovateľmi:

  • flexibilné prostredie: učiteľ  podľa potreby kombinuje rôzne spôsoby výučby.
  • zmena princípu: výučba je výlučne orientovaná na žiaka. Digitálne technológie umožňujú jednoduchým spôsobom  individualizovať výučbu.
  • obsahový štandard: učiteľ priebežne hodnotí efektívnosť výučby a zadáva výučbové materiály na samostatné štúdium.
  • učiteľ: poskytuje spätnú väzbu žiakom. Žiakom sa venuje individuálne a všíma si aký  pokrok nastal u každého žiaka. Úloha učiteľa v prevrátenej triede je náročnejšia ako pri výučbe tradičnou formou.

Aplikácia digitálnych technológií  mení prístup k výučbe nielen zo strany učiteľa, ale aj zo strany žiaka.  Metóda prevrátenej triedy  s využitím digitálnych technológií prináša aj tieto výhody:

  • viac času na praktické cvičenia, diskusiu, projektové aktivity,
  • vzdelávanie vlastným tempom,
  • vzdelávanie v neformálnom prostredí,
  • rôznorodosť učebných materiálov,
  • p
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk