Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Heuristická metóda (metóda objavovania)

Dátum: Rubrika: Príklad z praxe Zo seriálu: Koncepcie vyučovania

Pri heuristickej metóde žiak vyrieši úlohu na základe vlastných úvah. Učiteľ stanoví úlohu a ďalšími otázkami upozorňuje na možné problémy, ktoré bude treba vyriešiť. Otázky majú rozvíjať myslenie žiaka a nemali by mu umožniť odpovedať jedným slovom. Metóda je najvhodnejšia  na hľadanie vzťahov a súvislostí medzi javmi a na hľadanie nových, kreatívnych riešení.

Námety heuristickej povahy:

  • Variačné postupy, hľadanie viacerých alternatív, od bežných k menej bežným, rôzne postupy, voľby optimálnej varianty.
  • Analýza problému, určenie kľúčového problému, stanovenie podmienok riešiteľnosti.
  • Určenie „pre“ a „proti“, negácie námetov, rozpory, hľadanie protikladov.
  • Prechod od  jednoznačných úvah k zvažovaniu a improvizácii.

Žiak v procese riešenia úlohy pracuje s vlastnou hypotézou, ktorú dokáže, alebo vylúči. V rámci hodiny prebieha diskusia medzi žiakmi a medzi žiakmi a učiteľom. Prínosom tejto metódy je, že učí žiaka pracovať s chybou. Chyba je prirodzenou súčasťou procesu učenia a jej odhalenie znamená ďalší posun vpred v myslení žiaka.

Príklad neštandardnej matematickej úlohy 

Na obrázku je časť mapy Bratislavy. Určte mierku mapy.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk