Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Facilitatívne princípy vedenia tímu

Dátum: Rubrika: Zručnosti a štýly

V školskom prostredí sa diskusii v pedagogickom tíme nevyhneme. V príspevku sa venujeme histórii komunikácie a rôznym formám komunikácie v priebehu vývoja dejín. Rozoberieme kvalitu diskusie v skupine z pohľadu cieľa, miesta, času aj rozdelenia úloh. Opíšeme osobu facilitátora diskusie a ponúkneme dôležité pokyny pre dobre vedenú facilitáciu skupinovej diskusie, ktorú môže realizovať vedúci predmetovej komisie, vedúci metodického združenia. V závere pomenujeme osoby nevhodné k facilitovaniu diskusie.

Ako byť úspešný v diskusii? Ako si pripraviť ciele a agendu diskusie na skupinové stretnutie? Potrebujete zvládnuť kolegov, ktorí sa na stretnutí správajú rušivo? Aké facilitatívne princípy treba využívať pri vedení ľudí?

História komunikácie

Komunikácia ako pojem nemá jednotnú a ustálenú definíciu. Pojem pochádza z latinského slova communicare, čo v preklade znamená zverovať sa. V bežnom živote vnímame komunikáciu ako rozhovor dvoch alebo viacerých osôb, ktoré si prostredníctvom verbálnych a neverbálnych aspektov komunikácie vymieňajú informácie.

Od pradávna ľudia komunikujú alebo vedú rozhovor formou diskusie. Už neandertálci využívali komunikáciu pri love zvieraťa. Prvé známe formy prenosu informácií využívali aj osoby na to určené, tzv. poslovia, ktorí zabezpečovali prenos listov, dokumentov a pod., prípadne k tomu využívali poštové holuby. Keďže dané typy prenosu informácií boli zdĺhavé a často nenašli adresátov, ľudia sa snažili vymyslieť rýchlejší a efektívnejší spôsob prenosu informácií. Prenos informácií využívali aj Indiáni, ktorí prostredníctvom dymových signálov alebo signálov ohňa dokázali informovať kmeň o prípadnej hrozbe alebo o potrebe pomoci iného kmeňa. Gréci približne 200 rokov pred Kristom vynikali tým, že ku komunikácii využívali prenos signálov tak, že z pridelenej tabule vyberali písmena a skladali slová. Forma komunikácie bola veľmi vágna a nepresná, pretože obsluhu tabule tvorili zväčša vojaci, príp. ľudia zo strednej vrstvy, ktorí boli negramotní. Tieto formy komunikácie vnímame ako prvotné typy prenosu verbálnych a neverbálnych informácií. Prinútili ľudí zamyslieť sa nad tým, ako komunikáciu zrýchliť a zefektívniť.

V dnešnej kybernetickej dobe nám mobilný telefón umožňuje komunikovať alebo viesť diskusiu kdekoľvek na svete. Ak sa chceme spojiť s človekom, ktorý je niekoľko tisíc kilometrov vzdialený od nás, nie je to žiaden problém. Prostredníctvom internetu, sociálnych sietí, emailu, prostredníctvom televízie dokážeme komunikovať s kýmkoľvek a ktokoľvek dokáže komunikovať s nami. Francúzsky vynálezca Claude Chappe d´ Auteroche v roku 1792 demonštroval systém optického prenosu informácií známeho ako telegraf. Išlo o jednoduché zariadenie, ktoré slúžilo na prenos veľkého množstva údajov a informácií prostredníctvom impulzov, ktoré sa presúvali zo spínača cez cievku až po pohyblivú magnetku na druhej strane. Telegraf si získaval popularitu po celom svete. Prvou krajinou, ktorá mala sieť prijímačov signálov od seba vzdialenú 10 až 25 kilometrov, bolo Francúzsko. Tento spôsob komunikácie umožňoval najmä Napoleonovi kontrolovať celú krajinu. Clauda Chappe d´ Auteroche možno považovať za prvého podnikateľa v oblasti telekomunikácie.

Objavom prvého optického prenosu a neskôr vynájdením elektrického prúdu bolo zrejmé, že vývoj prenosu nových poznatkov sa nezastaví. Samuel Morse, Thomas Edison, ale aj slovenský rodák Jozef Murgaš využili diery v prenose informácií. Jozef Murgaša napríklad uskutočnil rádiový prenos hovoreného slova. V roku 1904 mu bol pridelený patent známy ako zariadenie na bezdrôtovú telegrafiu a spôsob prenášania správ bezdrôtovou telegrafiou.  roku 1905 uskuVtočnil prvý rozhovor medzi dvoma obcami v Amerike, ktoré boli od seba vzdialené približne 30 kilometrov, a tak sa zapísal nielen do histórie slovenského povedomia, ale aj do sveta komunikácie ako významná osobnosť.

Kvalita diskusie

Kvalita diskusie závisí od

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk