Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Dobré vzťahy a skrytý potenciál školy

Dátum: Rubrika: Editoriál Zo seriálu: Editorial

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

„Najdôležitejšou rovinou, ktorá výrazne ovplyvňuje kvalitu škôl, je úroveň vzťahov. Identifikovanie vnútorných vzťahov medzi jednotlivými aktérmi, príčiny a následná otvorená, konštruktívna komunikácia a diskusia je najväčším skrytým potenciálom školy, je nevyhnutným a kľúčovým predpokladom pre jej rozvoj.“ píše sa v Správe Štátnej školskej inšpekcie o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach SR za školský rok 2016/2017. Je dôležité klásť dôraz na zdravé vzťahy v školskom prostredí. Riaditeľ školy túto možnosť má.

Ak vychádzame z členenia osobnosti podľa D. C. Mc Clellanda a upravíme ho do podoby vhodnej pre školské prostredie, možno konštatovať, že je nešťastím pre klímu školy, ak vedúci pedagogický zamestnanec je na úrovni receptívnej osobnosti, ktorá sa riadi vlastnými pohnútkami, je povýšenecká, nepripúšťa iný ako vlastný názor, nie je schopná vidieť alternatívne riešenia. Nie je vhodné ani to, ak riaditeľom školy je autonómna osobnosť, ktorá má silný pocit nenahraditeľnosti. Autonómna osobnosť nevie delegovať úlohy, takej osobnosti nechýba spolupráca. Problémy v tíme môže mať aj osobnosť, ktorá má súťaživý postoj ku kolegom, má potrebu sa neustále s niekým porovnávať, dokazovať si, že je lepšia ako ostatní.

Ak je v našom záujem chrániť deti, poskytnúť im kvalitné vzdelávanie a výchovu, potrebujeme mať zdravé vzťahy aj v tíme dospelých. Najlepšie ich dokáže zvládať integrovaná osobnosť. Pre ňu je dôležitá kooperácia a prosociálne správanie. Taký líder školy si uvedomuje, že spolupráca má vyššiu hodnotu ako súťaženie. Vie, že pre udržanie si nadhľadu je dôležitá harmónia a vyváženosť. Pripúšťa, že vzájomná odlišnosť ľudí v tíme môže byť jeho obohatením. Integrovaná osobnosť pociťuje rešpekt k názorom iných, je schopná aktívneho počúvania a dokáže nadväzovať rovnocenné vzťahy.

V jednej z diskusných skupín si školskí psychológovia, sociálni pedagógovia, špeciálni pedagógovia položili otázku „Aký má byť riaditeľ školy?“ Odpovede reflektovali potreby, ktoré vnímajú odborní zamestnanci škôl a školských zariadení zo svojho uhla pohľadu. Identifikovali niekoľko kľúčových vlastností dobrých riaditeľov škôl. Podľa nich riaditeľ školy musí  byť spravodlivý. Spravodlivosť je cnosť, ktorá nás vedie k rešpektovaniu práv druhých bez ohľadu na vek, spoločenské postavenie, funkciu. Riaditeľ školy musí byť empatický. Musí byť schopný empatie nielen na úrovni predikcie, teda predvídania správania iných, ale aj na úrovni primeraného reagovania na emócie druhých. Riaditeľ školy musí mať nadhľad a riešiť problémy s chladnou hlavou. Musí svojich  žiakov, kolegov, školu dobre poznať. Riaditeľ školy musí vedieť rozhodnúť. Ak mu rozhodovanie robí problémy, alebo sa obáva reakcií, túto jeho neistotu pociťujú aj jeho kolegovia. Neschopnosť rozhodnúť môže viesť medzi pedagógmi k intrigám zo strany silnejších, ale manipulatívnejších autorít v tíme. Riaditeľ školy musí byť vo svojich rozhodnutiach konzistentný a zásadový. Ide o postoje, v ktorých neexistuje diskusia, napr. nulová tolerancia šikanovania. Dnešná doba prináša príležitosti aj riziká. Nie každé rozhodnutie prichádza po zrelej úvahe. Riaditeľ sa často rozhoduje pod vplyvom situácie a okolností a často na zhodnotenie všetkých dôsledkov nemá dosť času. Ak však príde k zlyhaniu, aj riaditeľ školy si musí vedieť priznať chybu, mal by vedieť povedať „neviem“, „tomu nerozumiem“, „na toto odpoveď nemám, zistím ju“.

 „Veci, ktoré robíme, sú veci, na ktorých záleží,“ táto veta zaznela vo filme „Obyčajná tvár“ na námet knihy R. J. Palaciovej a reflektuje na ďalšiu významnú vlastnosť riaditeľa školy ‒ jeho autentickosť. Riaditeľ školy musí byť schopný čeliť skupinovému mysleniu v tíme, otvárať komunikačné kanály, vzbudzovať rešpekt k iným názorom, povzbudzovať k názorovej slobode. „Aký je váš názor? Súhlasíte s týmto riešením? Má niekto iný návrh? Vieme nájsť iné vhodné riešenia?“ To sú vety, ktoré musia byť súčasťou slovníka každého riaditeľa školy. Z riaditeľa školy musí vyžarovať istota, pokoj a bezpečie. Poslednou zásadou, ktorú by odborní zamestnanci škôl chceli na riaditeľovi školy vidieť, je, aby bol ľudský a vyrovnaný. Vyrovnaný človek prenáša svoj tím cez náročné výzvy a eliminuje deštruktívne účinky silných negatívnych emócií. Vnáša aj do konfliktných situácií pokoj, rozvahu a nadhľad.

V akomkoľvek riadení platí princíp jedného zodpovedného. V školách a školských zariadeniach je zodpovednou osobou riaditeľ. Ak má vlastnosti integrovanej osobnosti, škola má potenciál v zdravej klíme formovať aj zdravé vzťahy.

Dušana Bieleszová



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály