Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Dištančná forma vzdelávania, jej význam a špecifiká v podmienkach edukácie na Slovensku

Dátum: Rubrika: Teória vyučovania

Vzdelávanie je základným ľudským právom. Ak majú štáty záujem poskytnúť tomuto základnému právu dôstojné postavenie, musia zabezpečiť všetkým občanom spravodlivý prístup ku kvalitnému a inkluzívnemu vzdelávaniu spôsobom, aby žiaden žiak nebol z tohto procesu vyčlenený. V priebehu posledných rokov možno vidieť zvyšujúce sa nároky v rôznych oblastiach spoločenského života. Celosvetový vývoj vedy a techniky založený na moderných informačných a komunikačných technológiách zvyšuje nároky na kvalitu pracovnej sily. To si vyžaduje kvalitnejšiu prípravu založenú na schopnostiach a zručnostiach využiteľných v praxi. Treba neustále zvyšovať kvalitu vzdelávacieho procesu, pripravovať sa na zvládnutie zvyšujúcich sa požiadaviek v spoločnosti pedagógov aj žiakov prostredníctvom implementácie moderných praktík do výučby, medzi ktoré patrí aj dištančné vzdelávanie.

V dôsledku vyvrcholenia pandémie sa v marci 2020 na Slovensku náhle uzatvorili školy a iné vzdelávacie inštitúcie počas rozbehnutého školského roka. Vzdelávanie žiakov sa presunulo do domáceho prostredia. Žiaci, rodičia, pedagógovia a ostatní pracovníci rezortu školstva sa ocitli v novej situácii. Školy si veľmi skoro vybudovali vlastné systémy práce, aby dokázali zabezpečiť pravidelné vzdelávanie žiakov a ich napredovanie v učení. Vzniklo viacero iniciatív, ktoré pedagógom ponúkali metodickú pomoc a žiakom podnety k učeniu sa.

Formy vzdelávania

Vzdelávanie prešlo mnohými fázami vývoja, ktoré zodpovedali úrovni a prostriedkom konkrétnej doby. Jednou z dominantných charakteristík dnešnej doby je používanie informačných a komunikačných technológií, ktoré však nie sú jediným faktorom predurčujúcim historický vývoj elektronického vzdelávania. Ešte pred ich rozvojom sme boli svedkami vzniku rôznych foriem vzdelávania.

Príklad:

Komunikácia formou poštovej korešpondencie, resp. telefonického spojenia, obsah vzdelávania doručovaný aj poštou vo forme tlačených materiálov, vysielaný rôznymi masmediálnymi prostriedkami.

Charakteristickými črtami tohto typu vzdelávania bolo potlačenie jeho prezenčnej zložky, pretože si nevyžadovalo fyzickú prítomnosť na určitom mieste, nazývalo sa aj vzdelávaním na diaľku, resp. dištančným vzdelávaním. Postupne sa menil aj systém vzdelávania. Tam, kde pôvodne dominoval pedagóg, sa do centra pozornosti dostával stále viac žiak prostredníctvom metódy samoštúdia. Na Slovensku v súvislosti so zamedzením šírenia pandémie boli školy nútené k prerušeniu tradičnej prezenčnej formy výučby, čo viedlo k rapídnemu zvýšeniu využívania dištančnej formy vzdelávania.

Prezenčné štúdium - forma štúdia, pri ktorej sa vyžaduje fyzická účasť žiakov na vyučovaní. Pedagóg a žiak sú v priamom kontakte počas výučby. Dobre to vystihuje anglický termín „face to face“ štúdium.

E-vzdelávanie a dištančné vzdelávanie

V súčasnej dobe má na Slovensku prístup k internetu až 96,6 % žiakov priamo v domácnosti a zároveň až 93,6 % žiakov disponuje mobilom s prístupom na internet.

V rezorte školstva sú dostupné rôzne možnosti informovania, napr. aj stránky na podporu vzdelávania žiakov formou dištančného vzdelávania. Forma dištančného vzdelávania a jej komponenty vytvorili dobrý základ pre vznik e-vzdelávania, ktorý možno charakterizovať ako splynutie technológií dištančného vzdelávania s informačno-komunikačnými technológiami.Dištančné vzdelávanie je svojou povahou e-vzdelávaniu veľmi blízke, pretože pedagóg a žiaci sú od seba oddelení časom, geografickou vzdialenosťou alebo oboma súčasne.

Vzdelávanie je poskytované synchrónnymi alebo asynchrónnymi prostriedkami, ktoré zahŕňajú:

  • písomnú korešpondenciu,
  • telefonickú korešpondenciu,
  • výmenu textov, obrázkov, audio a video kaziet,
  • učenie sa online,
  • audio a video konferencie,
  • interaktívnu televíziu a pod.

Súčasná doba je charakteristická prudkým nárastom nových informácií, ktorých dostupnosť, spracovanie a efektívne využitie si vyžaduje moderné informačné technológie schopné v krátkom čase poskytnúť veľké množstvo informácií s príslušným užívateľským komfortom. Tento trend sa prejavuje aj v oblasti výchovy a vzdelávania s vyústením do inovácií obsahu vzdelávania, hľadania nových metód, foriem a materiálnych prostriedkov. Jednou z modernejších praktík vstupujúcich do oblasti vzdelávania je aj dištančné vzdelávanie, ktoré nahrádza priamy kontakt pedagóga so žiakom komunikáciou prostredníctvom informačných a komunikačných technológií.

Dištančné štúdium - je samostatné štúdium podporované špeciálne spracovanými študijnými pomôckami. V maximálnej možnej miere využíva pre vzdelávací proces multimediálne prostriedky a informačné technológie. Študujúci sú prevažne alebo celkom fyzicky oddelení od vzdelávacej inštitúcie, ktorá ich štúdium riadi a podporuje.

V praxi sa stretávame aj s kombináciou prezenčnej a dištančnej formy vzdelávania. Ide o kombinované štúdium obidvoch vzdelávacích systémov v približne rovnakej miere, prípadne s prevahou priameho kontaktu pedagóga so žiakom.

Kombinované štúdium - forma štúdia, ktorá vhodným spôsobom využíva a kombinuje dištančné a prezenčné prvky štúdia, veľmi často sa jedná o prechodnú fázu, kedy sa prezenčné štúdium postupne prevádza na dištančné.

Dištančné vzdelávanie patrí medzi flexibilné prístupy vzdelávania, pretože predstavuje perspektívnu formu vzdelávania, použiteľnú pre väčšinu vzdelávacích programov, od krátkych kurzov až po vysokoškolské štúdium. Výučba sa uskutočňuje využívaním moderných komunikačných prostriedkov, ktoré sú špeciálne pripravené na tento účel a vhodné aj pre samoštúdium. Dištančné vzdelávanie je forma riadeného samostatného vzdelávania pri akejkoľvek vzdialenosti, čiže komunikácia medzi pedagógom a žiakom nemusí prebiehať na rovnakom mieste. Je to forma štúdia tzv. na diaľku, ale nepredstavuje formu diaľkového štúdia. Žiaci majú k dispozícii materiály na samoštúdium a počas určitého času majú možnosť konzultácie s pedagógom, prípadne musia do určitého termínu odovzdávať vypracované dokument, napr. testy, seminárne práce

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk