Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
CHatGPT a jeho využitie pri tvorbe úloh pre sumatívne hodnotenie v chémii
Dátum: Rubrika: Umelá inteligencia Zo seriálu: ChatGPT - nástroj v práci učiteľa chémie
Tento príspevok je v poradí druhým zo série príspevkov venovaných využitiu nástroja ChatGPT v práci učiteľa chémie. Je zameraný na možnosti využitia ChatGPT pri sumatívnom hodnotení žiakov s dôrazom na tvorbu rôznych foriem úloh podľa Bloomovej taxonómie.
Charakteristika sumatívneho hodnotenia
Sumatívne hodnotenie (assessment of learning – hodnotenie učenia sa) pochádza z latinského slova suma (súčet). Hodnotenie zahŕňa výsledky žiaka, ktoré dosiahol za určité obdobie. Cieľom je získať prehľad o dosiahnutých výsledkoch žiaka, diagnostikovať jeho výkon a informovať ho o jeho dosiahnutom úspechu. Realizuje sa na konci procesu učenia sa a je zamerané na hodnotenie kvality výstupu. Učiteľ ho uskutočňuje na konci určitého obdobia, napr. po niekoľkých vyučovacích hodinách, týždňoch, na konci školského štvrťroku, polroku, celého školského roku a pod. a je vyjadrené klasifikáciou (Tomengová, 2012). Takéto hodnotenie dáva žiakom spätnú väzbu iba o tom, ako sa umiestnili v celkovom rebríčku v porovnaní s ostatnými žiakmi a je obmedzené v tom, že žiak nevidí svoj aktuálny stav, kde a v čom sa môže zlepšiť. Žiaka toto hodnotenie iba informuje o tom, či prospel, či neprospel, alebo či môže postúpiť ďalej alebo nemôže.
Sumatívne hodnotenia sa poskytujú pravidelne, aby sa v určitom čase určilo, čo žiaci vedia a čo nevedia (Garrison, Ehringhaus, 2007). Jeho vyjadrením je spravidla klasifikácia, ktorá je najčastejšie vyjadrená formou známky, či jej ekvivalentom, napr. výborný – nedostatočný; vyhovel – nevyhovel; prospel – neprospel, ako aj širšou slovnou formou, napr. „Zuzana patrila celý rok k najlepším žiakom v triede“ (Slavík, 1999).
Ako nástroje sumatívneho hodnotenia sa používajú napr. krátke písomky, testy na konci tematického celku, záverečné testy, záverečné skúšky alebo národné či medzinárodné merania. K ďalším nástrojom vhodným na posúdenie toho, do akej miery žiak dosiahol stanovené ciele, patria žiacke výstupy, napr. projektové práce, laboratórne protokoly, prezentácie a pod. (Ganajová a kol., 2022).
Sumatívne hodnotenie a ChatGPT
Z teórie aj z praxe výučby chémie vieme, že učebné úlohy, otázky, príklady, cvičenia atď., sú jednými z dôležitých súčastí každej vyučovacej hodiny. Učebné úlohy sa uplatňujú vo všetkých fázach výučby – motivačnej, osvojovania si učiva, upevňovania učiva a kontroly osvojeného učiva. Sú jedným z najdôležitejších nástrojov riadenia vyučovania a aktivizácie žiaka. Je teda zrejmé, že každý učiteľ sa ocitne skôr či neskôr v situácii, keď bude musieť učebné úlohy vyberať z učebníc, pracovných zošitov, zbierok a príkladov, alebo ich tvoriť sám (Ganajová, 2015). Pri ich tvorbe vychádzame z myšlienkových operácií, ktoré musí študent uskutočniť, aby danú činnosť úspešne vykonal.
Učitelia pravidelne hodnotia svojich žiakov pomocou testov, hlavne na konci vyučovacieho bloku alebo tematického celku. Príprava kvalitných testov si však vyžaduje značné množstvo času a úsilia. Učitelia musia venovať veľa času vytváraniu otázok, ktoré sú nielen relevantné, ale aj dostatočne náročné na to, aby odrážali skutočné vedomosti a schopnosti žiakov. Tento časový tlak môže viesť k povrchnému prístupu k tvorbe testov (Gavora, 2010).
V rámci sumatívneho hodnotenia môže ChatGPT výrazne zjednodušiť proces tvorby úloh, otázok a testov pre učiteľov chémie, pričom poskytuje širokú škálu nástrojov na generovanie presných otázok. Pomocou ChatGPT môže učiteľ vytvárať rôzne formy úloh – od krátkych odpovedí a úloh s výberom odpovede z viacerých možností až po zložitejšie konceptuálne úlohy, ktoré si vyžadujú hlbšie pochopenie nejakého konceptu, princípu alebo súvislosti. Týmto spôsobom môžu učitelia nielen šetriť čas pri tvorbe testov, ale aj obohacovať obsah úloh o rôzne kreatívne nápady.
V nasledujúcej časti článku uvádzame príklady využitia nástroja ChatGPT pri tvorbe rôznych foriem úloh a tvorbe úloh podľa Bloomovej taxonómie.
ChatGPT pri tvorbe rôznych foriem úloh
Tvorba rôznorodých úloh pre vybranú tému alebo tematický celok môže byť pre učiteľa náročná najmä z časového hľadiska. Preto sme sa rozhodli zistiť, ako dokáže ChatGPT pomôcť učiteľovi vytvoriť rôzne formy úloh pre tému Zdroje uhľovodíkov – ropa a zemný plyn. ChatGPT sme zadali prompt, ktorý zahŕňa vybrané tematické oblasti a formy úloh, ktoré má vytvoriť. Na ukážku uvádzame šesť rôznych foriem úloh, ktoré sú uvedené v tabuľke nižšie.
Prompt zadaný do ChatGPT:
„Navrhni 6 rôznych úloh na tému ,Zdroje uhľovodíkov – ropa a zemný plyn' pre žiakov druhého ročníka gymnázia. Otázky majú mať rôzne formy, aby podporili rozvoj kognitívneho porozumenia žiakov a pokryli nasledujúce poznatky:
- Ropa: zloženie, horľavosť, farba, zápach, ťažba, preprava, spracovanie (základné frakcie), využitie ako surovina na výrobu organických látok a ako zdroj energie.
- Zemný plyn: zloženie, výbušnosť, farba, zápach (odorizácia), horľavosť, ťažba, preprava, využitie ako surovina na výrobu organických látok a ako zdroj energie.
- Pojmy: fosílna surovina, frakčná destilácia ropy, benzín, oktánové číslo benzínu.
Navrhni tieto formy úloh:
- Úloha s výberom odpovede zo štyroch možností: Musí mať jednu správnu odpoveď.
- Dichotomická úloha: Žiak volí správnu odpoveď z dvoch možností (áno/nie, pravda/nepravda)*.
- Úloha na doplnenie textu: Žiak doplní chýbajúce slová do pripraveného textu.
- Úloha s doplnením do tabuľky: Žiak doplní chýbajúce údaje do tabuľky.
- Priraďovacia úloha: Žiak musí priradiť správne pojmy alebo procesy k ich definíciám.
- Zoraďovacia úloha: Žiak musí zoradiť kroky alebo fázy procesu v správnom poradí.
Každú úlohu začni slovesom, napríklad: vyberte, vysvetlite, zoraďte a pod. Ku každej úlohe napíš správnu odpoveď alebo vzorové riešenie.“
Ukážky rôznych foriem úloh: „Zdroje uhľovodíkov – ropa a zemný plyn“ vytvorené nástrojom ChatGPT
Otázka s výberom odpovede zo štyroch možností |
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Vydanie Didaktika 1/2025
