Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Atraktívne či menej atraktívne skupiny hmyzu ako objekty pozorovania v školskom prostredí

Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania Zo seriálu: Biológia, prírodoveda

Posledné zistenia výskumov naznačujú, že hmyz patrí u laickej verejnosti k menej obľúbeným skupinám živočíchov. Otázka atraktivity hmyzu v školských podmienkach bola skúmaná viacerými autormi vo svete ako aj u nás na Slovensku. V príspevku ponúkame metodicky spracovanú inovatívnu formu zážitkovej výučby, kde vlastná skúsenosť žiaka pri pozorovaní a jednoduchá manipulácia s biologickým objektom v školských podmienkach prináša v oblasti formovania žiackych postojov, vedomostí a predstav ku hmyzu požadovaný edukačný efekt. 

"Posledné zistenia z výskumov (Kvasničák – Korecová, 2012) odporúčajú pre prax pedagógom v rámci praktických cvičení využívať manipuláciu s atraktívnym biologickým objektom (napr. pestro sfarbené lienky, dravé larvy podeniek, pohyblivé mravce a i.) čo pozitívne ovplyvňuje formovanie postojov, vedomosti a predstáv u žiakov voči pozorovanej skupine hmyzu."

Charakteristika modelových druhov hmyzu

Lienka sedembodková a ucholak obyčajný sú vhodným objektom na pozorovanie v školskom prostredí a to pre ich častý výskyt a jednoduchý zber v prírodných podmienkach. Zo systematického hľadiska ich zaraďujeme do triedy hmyz (Insecta) vyznačujúci sa článkovaným telom a dokonalými zmyslovými orgánmi (Obr. č. 1).

Lienka sedembodková (Coccinella septempunctata) patrí medzi najrozšírenejších zástupcov chrobákov z čeľade lienkovité na Slovensku, ale aj vo svete. Dospelá lienka meria 5-8 mm. Telo je okrúhle a vypuklé, a štít často prekrýva hlavu. Článkované tykadlá majú krátke kyjačikovité zakončenia. Blanité krídla prekrývajú krovky, ktoré sú lesklé a niekedy ochlpené. Vyskytuje sa v rozličných biotopoch od nížin až po horské oblasti. Žije na rozličných rastlinách, na ktorých larvy aj imága prenasledujú vošky. Dospelé imága lienky sa prebúdzajú v prvých teplých jarných dňoch. Spočiatku sa živí peľom a nektárom, a keď sa objavia prvé vošky, postupne sa stávajú jej hlavnou potravou. Denne zožerie až 50 vošiek. Lienky, ktoré zimujú v budovách môžu byť aktívne aj počas zimy.

Ucholak obyčajný (Forficula auricularia) sa vyskytuje vo vlhkej pôde alebo pod kameňmi. Je všežravec, živí sa organickými zvyškami, drobným hmyzom (napr. vošky), rastlinami a ovocím. Aktívny je v noci. Dospelé jedince sa vyskytujú od apríla do októbra. Klieštikovité prívesky bruška mu slúžia na obranu (nie na prehryzovanie ušných bubienkov!) a na vytiahnutie vejárovito zložených krídel pred letom. U samíc sú tieto prívesky rovné a hladké, zatiaľ čo u samcov sú prehnuté so zúbkami na vnútornej strane. Na jar a v jeseni kladie samička v pôde, v dutinách dreva alebo v ryhách kôry 20– 40 vajíčok. Larvy zostávajú 5–6 týždňov po vyliahnutí v hniezde a opúšťajú ho po druhom zvliekaní. Ešte aj istý čas po opustení hniezda samička stráži potomstvo, čo je v skupine hmyzu skôr ojedinelý úkaz.

Priebeh a realizácia experimentálnych úloh

Výhodou prezentovaných úloh je ich etapovitá realizácia v prírodnom a školskom prostredí. Motivujúcou činnosťou pre žiakov v prírodnom prostredí je zber biologického materiálu, jeho determinácia pomocou odbornej literatúry a príprava na transport do školského prostredia. Školské podmienky sú vhodné pre žiakov na samostatnú prácu v skupinách zameranú na jednoduché pozorovanie lienky a ucholaka, ich aktivitu, pohyb a správanie v umelom prostredí. Dospelé jedince lienky zbierame najčastejšie v prírodnom prostredí ručným zberom alebo použitím exhaustora na kvetoch rastlín. Exhaustor ako pomôcka funguje pod tlakom, pričom jemné vdýchnutie vzduchu umožňuje uväznenie jedinca v zbernej nádobe. Možno ho zhotoviť podľa návodu zverejnenom v odbornom časopise Biológia, ekológia, chémia (Kvasničák - Held, 2011). Naopak dospelé jedince ucholakov žijúcich na povrchu pôdy môžeme úspešne odchytiť použitím zemných pascí s návnadou (syr), a následne determinovať pomocou odbornej literatúry (Brtek et al. 1997, Garms et al. 1997).Pri pozorovaní hmyzu v školskom prostredí sa osvedčili aj sklené misky (napr. Petriho misky) s vekom a priemerom do 15 centimetrov, pričom dno misky a pozorované jedince sú v kontraste s bielym papierom. Alternatívne možno na transport použiť aj plastový obal z nanukovej torty, ktorý je ľahko dostupný, avšak nezabezpečuje dostatočnú cirkuláciu vzduchu. Vlhkosť a potravu v zbernej nádobe možno zabezpečiť aj vložením vaty navlhčenej v cukrovom roztoku. Pri pozorovaní stavby tela hmyzu môžeme použiť školskú lupu napr. s trojnásobným zväčšením. Vhodne sa osvedčil aj stereomikroskop, ktorý umožňuje podsvietenie pozorovaného objektu a tým aj sledovanie správania jedincov pri nadmernom osvetlení (fototaxia). Zaujímavou aktivitou pre žiakov je určenie jedincov (vajíčka, larva, kukla a dospelý jedinec) na základe obrázkov a jednotlivých charakteristík, ktoré poukazujú na vývinové štádium hmyzu a na ich stavbutela. Pozitívnym faktorom, ktorý vzbudzuje u žiakov zvedavosť je aj manipulácia s biologickým objektom, kde úlohou žiakov je zistiť reakciu lienky alebo ucholaka na prítomnosť iného hmyzu. Alternatívne možno použiť ako predátora pavúka a vošky ako druh koristi (Obr. č. 2).

  

 

Obr. č. 2: Zber modelových druhov hmyzu a ich determinácia pomocou odbornej literatúry

Spracovaný didaktický model je tematicky rozdelený do troch úloh, ktoré charakterizujú každý druh samostatne, pričom majú obdobnú metodicko-didaktickú štruktúru:

Téma: Poznávanie a pozorovanie lienky

1) Zo života lienky
2) Pozorovanie stavby tela lienky
3) Reakcia na dotyk a na svetlo

Téma: Poznávanie a pozorovanie ucholaka

1) Zo života ucholaka
2) Pozorovanie stavby tela ucholaka
3) Reakcia na prítomnosť predátora a koristi

Súčasťou každej úlohy je súbor problémových otázok a úloh, ktoré charakterizujú vedomosti žiakov získané pri pozorovaní biologického materiálu v školských podmienkach. V každej časti navrhujeme postup pri riešení experimentálnych úloh, ktoré žiaci riešia v školskom prostredí zvlášť pre modelový druh lienky a ucholaka.

Téma 1: Lienka – atraktívny či menej atraktívny zástupca hmyzu

Úloha č. 1: Zo života lienky

Problém: Urči vývinové štádiá u lienky sedembodkovej

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk