ISSN 1339-925X

Aktuality

Vysokoškolská učebnica - recenzia

Kategória: Aktuality Autor/i: doc. PaedDr. Lenka Pasternáková, PhD.

Publikácia: NOVOTNÁ, Erika. 2017. Pedagogika voľného času. Teória výchovy mimo vyučovania a vo voľnom čase.Prešov : Rukus, s.r.o., 2017, 154 s. ISBN 978-80-89510-58-0.

Autorka recenzie: doc. PaedDr. Lenka Pasternáková, PhD.

PaedDr. Erika Novotná, PhD., ktorá pôsobí na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky a psychológie, Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove sa odborne venuje oblasti pedeutológie, didaktike a pedagogike voľného času. Už v úvode svojej vysokoškolskej učebnice autorka uvádza, že jej zámerom je v predloženej publikácii prezentovať konkrétne problematiku výchovy vo voľnom čase a výchovy mimo vyučovania na pozadí aktuálne platných legislatívnych nariadení, inovácií a zmien. Poukázala na potrebu akceptácie nastupujúcich tendencií a európskych trendov vo vzťahu k mládežníckej politike a práce s deťmi a mládežou na národnej úrovni.

Problematika voľného času patrí medzi najdiskutovanejšie otázky a zvlášť u mladých ľudí je niekedy smutnou témou. Podľa názoru odborníkov je tento stav zapríčinený hlavne podceňovaním voľnočasových aktivít. Aj z uvedeného dôvodu sa rozhodla autorka venovať svoju pozornosť práve tejto oblasti vo svojej vysokoškolskej učebnici.

V intervenciách pedagogiky voľného času považujeme voľný čas za základný sociálno-pedagogický faktor, ktorý umožňuje existenciu tejto špecifickej oblasti života výchovy v čase mimo vyučovania. Pedagogika voľného času skúma uplatňovanie zákonitostí, zákonov učenia a výchovy pri utváraní osobnosti v špecifických podmienkach práce s deťmi a mládežou v ich voľnom čase. Slovné spojenie voľný čas v nás evokuje predstavu slobody s možnosťou výberu venovať sa činnostiam, ktoré máme radi. Tieto činnosti vykonávame dobrovoľne, lebo nám prinášajú pocit uspokojenia. Vo svojom voľnom čase oddychujeme, venujeme sa záujmovej činnosti, rekreujeme sa, cestujeme, robíme niečo pre seba, niečo, z čoho máme radosť. Každý človek je svojim spôsobom jedinečný, a preto činnosť, ktorá je pre jedného zábavou, pre iného môže byť povinnosťou.

Z uvedených východísk vychádza aj autorka predloženej publikácie, ktorá je koncipovaná do troch relatívne samostatných oblastí. V prvej časti: Teória výchovy autorka analyzovala terminologický aparát súvisiaci s výchovou a vzdelávaním. Podrobne charakterizovala teórie výchovy a koncepcie vzdelávania aj modernej pedagogiky, podrobne sa zaoberala činiteľmi ovplyvňujúcimi výchovný proces.

Druhá časť textu je venovaná výchove vo voľnom čase, resp. pedagogike voľného času. Autorka podrobne vymedzila ciele, podmienky a prostriedky výchovy vo voľnom čase a vhodne upozornila na perspektívy pedagogiky voľného času s dôrazom na moderné prístupy uvedenej oblasti.

V tretej časti nazvanej: Výchova mimo vyučovania je dôsledne analyzovaná aktuálna legislatíva súvisiaca s výchovou mimo vyučovania a školskými zariadeniami. Školský zákon dáva do kontextu s výchovou a poukazuje na požiadavky, princípy a funkcie vo vzťahu k realizácii výchovy mimo vyučovania výchovy vo voľnom čase. Podrobne autorka popísala inštitúcie súvisiace s výchovou vo voľnom čase a výchovou mimo vyučovania a realizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu v nich. V tejto súvislosti bola venovaná pozornosť školskému klubu detí, centru voľného času a školskému internátu. Vhodne boli autorkou charakterizované tematické oblasti výchovy. Uskutočnená bola tiež komparácia záujmových činností vo výchove mimo vyučovania a vo výchove vo voľnom čase.

Dôležitou časťou textu je posledná kapitola venovaná profesii a kompetenčnému profilu vychovávateľa. Autorka poukázala na profesijnú prípravu vychovávateľov v Slovenskej republike v súčasnosti. Konkretizovala špecifiká práce vychovávateľa a jeho profesijný a kariérny rast. Pozornosť bola tiež zameraná na kompetenčný profil vychovávateľa, ale aj kariérny rast pedagogického zamestnanca. Autorka vysokoškolskej učebnice tiež uskutočnila podrobnú komparáciu kompetenčných profilov vychovávateľa podľa jednotlivých kariérnych stupňov.

Ambíciou autorky je, aby jej vysokoškolská učebnica bola prínosným študijným a inšpiratívnym materiálom nielen pre budúcich pedagógov, vysokoškolských učiteľov, frekventantov kontinuálneho vzdelávania, ale i pre širokú odbornú verejnosť. Na základe predloženého textu konštatujem, že autorkin zámer sa podarilo splniť.

Text vysokoškolskej učebnice je písaný vedeckým štýlom, je koncepčne celistvý s logickou štruktúrou. Početné tabuľky a diagramy pomôžu čitateľom ľahšie a efektívnejšie preniknúť do voľnočasovej problematiky.

Záverom by som chcela vyjadriť presvedčenie, že predložená publikácia PaedDr. Eriky Novotnej, PhD. obohatí nie veľkú skladbu publikácií autorov venujúcich sa problematike voľného času a výchovy v nej na Slovensku.

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov