Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Témy 9. čísla časopisu Manažment školy v praxi

Kategória: Aktuality Autor/i: redakcia

V novom čísle časopisu Manažment školy v praxi sa venujeme verejnému obstarávaniu, informujeme o napĺnaní zákona o eGovernmente. Predstavujeme školy zapojené do programu UNICEF- Škola priateľská k deťom. Zhovárali sme sa s poslancom NR SR a členom Výboru pre vzdelávaie, vedu, mládež a šport Miroslavom Sopkom. Riešime otázky z oblasti pracovno-právnych vzťahov. Rozoberáme význam hodnotenia, ktoré je dôležitým determinantom ovplyvňujúcim úroveň komunikácie a kvalitu sociálnych interkacií v škole vo všeobecnosti. 

Z obsahu vyberáme

Ingrid Konečná Veverková - Verejné obstarávanie v školách a školských zariadeniach

Škola ako verejný obstarávateľ má povinnosť uverejniť v profile súhrnnú správu o zákazkách s nízkymi hodnotami s cenami vyššími ako 5 000 € bez DPH za obdobie kalendárneho štvrťroka do 30 dní po skončení kalendárneho štvrťroka, v ktorej pre každú takúto zákazku uvedie najmä hodnotu zákazky, predmet zákazky a identifikáciu dodávateľa. 

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/verejne-obstaravanie-v-skolach-a-skolskych-zariadeniach.m-330.html

Erika Kusyová, Ivana Gajdošíková - Zákon o eGovernmente

Zákon o e-Governmente pomenúva povinnosti školy ako orgánu verejnej moci, rozsah týchto povinností, termíny a spôsob, ako celý proces funguje. Elektronizácia a služby e-Governmentu vedú k postupnému zjednodušovaniu komunikácie občanov a podnikateľov s úradmi. Konečný termín povinnosti škôl odpovedať aj elektronicky je 1. 3. 2017. 

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/zakon-o-e-governmente.m-331.html

§ 107 Výchova a vzdelávanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia 

Zákon o výchove a vzdelávaní - komentár

... Nepriaznivou sociálnou situáciou možno vnímať ohrozenie fyzickej osoby sociálnym vylúčením alebo obmedzenie jej schopnosti sa spoločensky začleniť a samostatne riešiť svoje problémy. Príčinou môže byť nemožnosť uspokojovania základných životných potrieb, problémové životné návyky (spôsob života, závislosť od návykových látok), zdravotné postihnutie a nepriaznivý zdravotný stav, obeť správania iných fyzických osôb alebo zotrvávanie v priestorovo segregovanej lokalite s prítomnosťou koncentrovanej a generačne reprodukovanej chudoby.

Povinnosť zabezpečiť vzdelávanie na rovnakej úrovni deťom pochádzajúcim práve z tohto prostredia Slovenskú republiku zaväzuje aj Dohovor o právach dieťaťa, ktorý ukladá Slovenskej republike rešpektovať a zabezpečiť práva ustanovené Dohovorom bez akejkoľvek diskriminácie a štát je povinný prijať opatrenia (aj zákonné), ktoré by zabránili všetkým formám diskriminácie.

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/zakon-o-vychove-a-vzdelavani-komentar.m-337.html

Markéta Švamberk Šauerová - Význam honocení v edukačním procesu

Co sděluje známka z ústního zkoušení introvertního chlapce s logopedickými obtížemi?

V prvé řadě to, jak psychicky zvládl vystoupení před třídou a teprve až poté, jak zvládl dané učivo. Přitom hodnocení zvládnutí učiva je velmi silně ovlivněno aktuálním stavem žáka, který ve ztížených podmínkách zcela jistě podává zhoršený výkon. Je samozřejmě nutné, abychom žáky postupně „otužovali“, ale měli bychom  si být vědomi „handicapů“, které výkon ovlivnit mohou a své hodnocení tomu přizpůsobit minimálně na úrovni doplnění slovního komentáře k dané známce. Takové slovní doplnění představuje jen krátké vysvětlení uděleného ohodnocení a je žákům srozumitelné. Pak skutečně má i hodnotu informační. 

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/vyznam-hodnoceni-v-edukacnim-procesu.m-333.html

Rozhovor s Miroslavom Sopkom

Ak má škola neschopného riaditeľa, treba sa pýtať, ako sa tam dostal. Musíme sa pozrieť na kritéria, na základe ktorých vedúcich zamestnancov vyberáme. Je otázne, či to musí byť len učiteľ. Riaditeľ by mal byť nielen manažérom, ale aj tým, kto dáva škole víziu a vedie k nej celý kolektív zamestnancov. Je to aj otázka financií, aby si škola manažéra, ktorý by vedel naháňať financie, riešiť projekty, mohla dovoliť. Treba sa pozrieť aj na to, aká by mala byť silná škola, ktorá by dokázala byť strediskom vzdelávania v rámci svojho regiónu a otázne je, či by takáto škola potrebovala ako medzistupeň zriaďovateľa. Čo je to za právny subjekt, keď má zmenu v rozpočte a riaditeľ musí nabehnúť na zastupiteľstvo a čakať, či mu zmenu schvália alebo neschvália? Čo je to za právny subjekt, ak o jeho fungovaní či nefungovaní, alebo o tom, či si manažér školy zaslúži alebo nezaslúži odmenu, rozhodujú ľudia, ktorí sa do vzdelávania nerozumejú?

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/na-vadu-charakteru-este-legislativu-nevymysleli.m-334.html

Ustanovenie zástupcu riaditeľa školy (pracovno- právne vzťahy)

Zástupca riaditeľa školy sa do funkcie nevymenúva, ale do funkcie sa ustanovuje prostredníctvom druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve, buď jeho zmenou alebo pri vzniku pracovného pomeru dojednaním práce zástupcu riaditeľa v pracovnej zmluve. Zástupca riaditeľa školy sa do funkcie vymenúva len v prípade, ak vnútorný predpis z Vašej školy ustanovuje vymenovanie ako požiadavku vykonávania funkcie vedúceho zamestnanca v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu. Ale aj v tomto prípade sa pracovný pomer s týmto zamestnancom zakladá písomnou pracovnou zmluvou až po vymenovaní. 

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/analyza-pripadu-ustanovenie-zastupcu-riaditela-skoly.m-335.html


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov