Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Témy 5. čísla časopisu Manažment školy

Kategória: Aktuality Autor/i: redakcia

V 5. čísle časopisu Manažment školy v praxi sa venujeme asistentom učiteľa. Pozreli sme sa na psychologické aspekty vplyvu inteligencie a testovania žiakov na školský výkon, ako aj na pokračovanie článku k sociálnej interakcii učiteĺov so žiakmi a rodičmi. Ponúkame odporúčanie, ako by mala vyzerať správa z diagnostického vyšetrenia. Oboznamujeme čitateĺov s osobitným spôsobom plnenia povinnej školskej dochádzky. Z hĺadiska financií riešime otázky finančného výkazníctva škôl a školských zariadení. Nezabudli sme ani na dôležité termíny pre manažment škôl a školských zariadení. 

 Michal Gabarík: Asistent učiteľa a pedagogická realita

"Pri osobnosti učiteľa vo vzťahu k práci s asistentom sa najčastejšie stretávame s dvoma problémami. Prvým je učiteľov pocit neustálej kontroly, z ktorého vyplýva snaha o perfekcionizmus a následná frustrácia. Druhým problémom je ponechanie „zodpovednosti“ za žiaka na asistenta. Prvý problém pri neriešení môže spôsobiť veľmi rýchle vyhorenie učiteľa, druhý vyhorenie asistenta."

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/asistent-ucitela-a-pedagogicka-realita.m-296.html

Ingrid Konečná Veverková: Finančné výkazníctvo škôl a školských zariadení

"Za vyhotovenie účtovných a finančných výkazov zodpovedá manažment školy/školského zariadenia. Riaditeľ ako štatutárny orgán podpisuje výkazy účtovnej závierky, a teda zodpovedá za jej zostavenie a výsledky. Zostavenie účtovnej závierky, spracovanie účtovných a finančných výkazov, vedenie účtovníctva – všetky tieto odborné práce sú dôležitou súčasťou činnosti školy a školského zariadenia, ktoré vykonávajú odborní ekonomickí pracovníci. Práve im je určený tento príspevok, ktorý by im mal priniesť prehľad v právnej úprave a v termínoch predkladania účtovných a finančných výkazov."

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/financne-vykaznictvo-skol-a-skolskych-zariadeni-v-roku-2016.m-297.html

Anna Böhmerová: Správa z diagnostického vyšetrenia

"Správa z diagnostického vyšetrenia (akéhokoľvek) sa stáva súčasťou ďalšej dokumentácie školy/školského zariadenia, iba ak ju dal škole/školskému zariadeniu k dispozícii zákonný zástupca dieťaťa. Rodič, ktorý škole správu z diagnostického vyšetrenia dieťaťa/žiaka nepredloží, však neumožňuje pri vzdelávaní dieťaťa/žiaka uplatňovať odporúčania poradenského zariadenia, ktoré vyplynuli z príslušného diagnostického vyšetrenia. Správa z diagnostického vyšetrenia sa vypracúva každému diagnostikovanému dieťaťu, nie iba dieťaťu/žiakovi so ŠVVP, ktorému sa vkladá ako príloha do Návrhu na vzdelávanie."

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/sprava-z-diagnostickeho-vysetrenia.m-298.html

Markéta Švamberk Šauerová: Sociální interakce učitelů se žáky a rodiči (2.)

"Většina rodičů vybírá školu podle dostupnosti, případně podle doporučení známých. Zásadní problém tkví v tom, že jaký program vyhovuje jednomu dítěti, nemusí vyhovovat dítěti druhému. Jednotlivé programy volí různou náročnost z hlediska rychlosti v nácviku čtení, psaní, početních dovedností, volí různé metody výuky počátečního čtení, zařazují specifické prvky, kladou důraz na zdravotní aspekty výchovy. Rodiče dost podceňují, v jakém programu se bude jejich dítě vzdělávat, přitom řada z nich má jasné představy o způsobu výchovy (autoritativním, liberálním). Velmi často se můžeme setkat s volbou specifického programu, který je určitým módním trendem, očekávání rodičů je ale odlišné. Rodiče se seznámí s konkrétním školním vzdělávacím programem jen povrchně, někdy je výběr školy skutečně limitován jen dostupností školy. Po nástupu do školy si pak stěžují na nedostatek pevného vedení, vadí jim volnost v centrech, jiná koncepce výuky, nebo naopak v programech „tradičního pojetí” jim schází podpora spolupráce, preferovali by inovativní způsoby výuky. Přitom na samém počátku stojí již zmíněné odlišné představy o působení školy na straně pedagogů a na straně rodičů."

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/socialni-interakce-ucitelu-se-zaky-a-rodici-2.m-299.html

Tatiana Soroková: Psychologické aspekty vplyvu inteligencie a testovania žiakov na školský výkon 

"Podľa Zeidnera (1998) sú študenti s testovou anxietou charakterizovaní obzvlášť nízkym prahom reakcie na úzkosť a v situáciách hodnotenia majú sklon vnímať tieto situácie ako osobne ohrozujúce. V dôsledku toho majú sklon reagovať predstavami hrozby, znižuje sa ich osobná účinnosť, narastá počet sebaznevažujúcich kognícií a atribúcií očakávaného zlyhania. Pomerne často dochádza k intenzívnejším emocionálnym reakciám a rozrušeniu pri už prvom náznaku zlyhania. Testovo úzkostné správanie býva najčastejšie vyvolávané, ak žiak verí, že jeho intelektuálne, motivačné, sociálne schopnosti a kapacity sú prevýšené požiadavkami testovej situácie. Ide o stav, pri ktorom zlyhávajú aj žiaci, ktorí sú intelektovo nadpriemerní a podať výkon v testovacom čase pre nich predstavuje frustráciu, ktorá bráni v prezentácii vedomosti, ktoré žiak v skutočnosti má, ktoré ovláda."

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/psychologicke-aspekty-vplyvu-inteligencie-a-testovania-ziakov-na-skolsky-vykon.m-300.html

V 5. čísle časopisu sme sa pozreli aj na:

Programové vyhlásenie vlády v oblasti školskej politiky,  venovali  sme sa aj otázkam osobitného plnenia povinnej školskej dochádzky. Zodpovedali na ne Anna Böhmerová, Mária Stanislavová a Zdenko Krajčír. Nechýba ani téma z histórie školstva, autora Vladimíra Michaličku - Školská tabuľa a do vašej pozornosti opäť ponúkneme prehľad dôležitých termínov. 

 


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov