Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Témy 4. čísla časopisu Manažment školy v praxi

Kategória: Aktuality

V 4. čísle časopisu Manažment školy v praxi sa venujeme školským psychológom ako odborným zamestnancom školy. Pozreli sme sa na osobnosť učiteľa a jeho vplyv na podporu zdravého sebavedomia žiaka. Oboznamujeme čitateĺov so vzorom smernice o prevencii nadváhy a obezity žiakov. Z hĺadiska financií riešime otázky súvisiace so základnou finančnou kontrolou a v príspevku na pokračovanie sa venujeme sociálnej interakcii rodičov a učiteľov.

Peter Lengyel - Profesiadays – veľtrh práce a „stratení“ študenti

"Popri testovaniach na základnej a strednej škole a vytyčovaní si čiastkových cieľov, popri písomkách, polročných hodnoteniach, záverečných testovaniach a maturite sa priebežne zabúdame pýtať: „Kým chceš byť? Čím chceš byť? Čo by si v živote chcel? Čo ťa baví? Kde sú tvoje príležitosti? Kde máš obmedzenia?“ Namiesto toho motivujeme žiaka k virtuálnym jednotkám, k zvučne dobrej strednej škole, k aspoň „nejakej“ vysokej škole. Aj keď je to zo strany rodičov a učiteľov myslené dobre, nestačí to. Medzi zamestnávateľmi vystavujúcimi na veľtrhu sa ukázalo, že chcú výnimočných ľudí, nie priemerných. A ak aj chcú priemerných, tak iba na priemerné pracovné miesta s priemerným platom pre priemerných ľudí. Na pozície, pri ktorých je úplne jedno, kto ich vykonáva, pretože dôležitý je štandard výkonu."

Viac nahttps://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/profesiadays-veltrh-prace-a-strateni-studenti.m-288.html

Marianna Kollárová: Psychológ ako odborný zamestnanec školy

"Každý školský psychológ by mal na začiatku svojej práce v škole poznať jej konkrétne podmienky, jej pozitíva, dobré stránky, rezervy, nedostatky. Preto jednou z nutných vstupných činností školského psychológa je identifikácia vyššie spomenutých podmienok. Pri nej je nevyhnutné, aby psychológ pôsobil priamo v škole, resp. v školskom zariadení, pretože len tak sa môže úspešne podieľať na vytváraní pozitívneho a podporujúceho sociálneho prostredia, ktoré je dôležité pre zdravý vývin žiakov. Spoznávať prostredie školy môže aj v priamou a pravidelnou účasťou na edukácii žiakov učiteľmi v triede, kde môže pozorovať vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi, rovesnícke vzťahy, aj vzťahy medzi učiteľmi navzájom. Môže tak pozitívne stránky života školy, ale aj problémové situácie odkomunikovať priamo so všetkými, ktorí sa na výchove a vzdelávaní žiakov podieľajú."

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/psycholog-ako-odborny-zamestnanec-skoly.m-292.html

Tatiana Soroková: Osobnosť učiteľa ako podpora zdravého vývinu sebavedomia žiaka

"Čo sa potrebuje žiak naučiť pre zvýšenie sebavedomia je jasne a primerane vyjadriť svoje pocity, požiadať o to, čo potrebuje, prijať oprávnenú kritiku a poučiť sa z nej, odmietnuť manipulačnú kritiku, uzatvárať kompromisy, prijať odmietnutie bez pocitu porážky svojho ja, spolupracovať, vedieť počúvať iného. Komunikácia učiteľov so žiakmi neraz predstavuje riziko citovej záťaže. Existuje veľa faktorov, ktoré môžu znižovať učiteľovu empatiu, zvyšovať sociálny dištanc, podporovať ironizovanie, neprimeranú kritiku, čo študentom prekáža. Učiteľov zasa trápia negatívne postoje študentov k ich práci, ťažkosti s ich motiváciou, zlé správanie a iné negatívne výrazné sociálne faktory. Pre obe strany je zdrojom príjemných pocitov a radosti z práce, ak nájdu spoločnú cestu, po ktorej budú kráčať a prekonávať prekážky."

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/osobnost-ucitela-ako-podpora-zdraveho-vyvinu-sebavedomia-ziaka.m-290.html

Danica Hanuliaková: Smernica o prevencii nadváhy a obezity žiakov

"Príčiny epidémie obezity sú komplexnou záležitosťou. Štruktúra modernej spoločnosti a sociálno-ekonomickej politiky a rozvoja ukazuje, že viac ľudí žije v mestách, cestuje autami, v práci a v škole sedí pred počítačom, nakupuje viac spracovaných potravín a nápojov. Jedálne návyky ľudí sa za posledné desaťročia zmenili, zvýšilo sa množstvo dostupného jedla za prístupné ceny. To všetko je prostredie, ktoré podporuje správanie zvyšujúce riziko obezity. Veľmi nám záleží na tom, aby deti každý deň prijímali zdravú potravu a vykonávali rôznu fyzickú aktivitu, ako je aktívna preprava, chôdza, bicyklovanie, hry, práce v domácnosti, v záhrade, tancovanie alebo chôdzu po schodoch, ako aj iné športovanie. Smernica je krátkym návodom, ako môžu školy aktívne prispieť na podporu návykov smerujúcich k eliminovaniu faktorov spôsobujúcich nadváhu a obezitu."

Viac nahttps://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/smernica-prevencie-nadvahy-a-obezity-ziakov.m-293.html

Ingrid Konečná Veverková: Základná finančná kontrola - praktický výkon v školách a školských zariadeniach

"Finančná kontrola sa podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v orgánoch verejnej správy vykonáva ako základná finančná kontrola, administratívna finančná kontrola, finančná kontrola na mieste. V článku autorka odpovedá na otázky: Čo sa zmenilo na výkone predbežnej finančnej kontroly v školách a školských zariadeniach od 1. januára 2016? Ako by mal vyzerať text na pečiatke, ktorá sa používa v škole/školskom zariadení? Je možné pri vykonávaní základnej finančnej kontroly prikladať k dokumentom (zmluvám, objednávkam, interným dokladom a pod.) ďalšie tlačivo s predtlačeným textom základnej finančnej kontroly alebo s vyobrazením pečiatky? Ako je to s dôveryhodnosťou, nezameniteľnosťou, spochybniteľnosťou takto pripojeného dokladu – papiera, kde je vyobrazená pečiatka alebo predtlačený text? Ako sa vykonáva základná finančná kontrola pri poskytnutí zálohy finančných prostriedkov v hotovosti na drobný nákup školníkovi alebo inému zamestnancovi školy/školského zariadenia? Môžete uviesť vzor, ako by mala byť vykonaná základná finančná kontrola na žiadosti o zálohu na drobný nákup v škole a školskom zariadení?"

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/zakladna-financna-kontrola-prakticky-vykon-v-skolach-a-skolskych-zariadeniach.m-289.html

Vladimír Michalička: Prvá učebnica žiaka socialistickej školy

"Prvý Šlabikár z pera J. Brťku vyšiel v roku 1957 a v rozmedzí rokov 1957 – 1990 dokonca v tridsiatich štyroch vydaniach. Ešte impozantnejší je pohľad na celkový náklad týchto šlabikárov (aj podľa neúplných podkladov), ktorý predstavuje takmer štyri milióny výtlačkov. Pre zaujímavosť: ak by boli tieto knihy uložené za sebou ako na knižnej poličke, utvorili by 56 kilometrový rad, čo je vzdialenosť medzi Bratislavou a Leopoldovom."

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/prva-ucebnica-ziaka-socialistickej-skoly.m-294.html

Markéta Švamberk Šauerová: Sociální interakce učitelů se žáky a rodiči (1.)

"Pravděpodobně se shodneme, že v současné době je úroveň komunikace školy a rodiny poněkud rozpačitá. Legislativně jsou dány rodičům relativně široké pravomoci v oblasti výběru školy a možnosti sledování výsledků jejího působení. Na druhé straně rodiče nejsou dostatečně informováni o svých rodičovských právech a na obou stranách je zaznamenáván nedostatek ve vzájemné důvěře a respektu k druhé skupině. Právě tento faktor lze považovat dnes za jeden z nejvýraznějších zdrojů konfliktů mezi učiteli a rodiči. Zároveň s touto situací souvisí další faktory. Je jím pokles společenské prestiže učitelského povolání. Dále určitá nepružnost učitelů vstupovat do interakce s výrazně rozdílnými skupinami rodičů (od sociálně nepřizpůsobivých a neochotných spolupracovat, ke skupině výrazně angažovaných rodičů, majících silnou potřebu spolupracovat, pomáhat, spolupodílet se na utváření celého edukačního procesu), či neochota učitelů respektovat kvalitativní zvyšování rodičovských kompetencí, které je způsobeno častějším vzděláním rodičů v oblasti edukace, zájmem rodičů o edukační vlivy, prostředky, programy a celkově zvýšený zájem společnosti o výchovně – vzdělávací problematiku."

Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/socialni-interakce-ucitelu-se-zaky-a-rodici-1.m-291.html


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov