Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Témy 12. čísla časopisu Manažment školy v praxi

Kategória: Aktuality

V 12. čísle časopisu Manažment školy v praxi sa venujeme vybavovaniu petícií v školách a školských zariadeniach, aktuálnym problémom komunikácie v školskom prostredí, vrátane komunikácie školy s rodičmi žiakov, upozorníme na BOZP pri praktickom vyučovaní a pri príprave na povolanie. Predstavíme Vedeckú noc 2015 v Základnej škole v Klátovej Novej Vsi. Z osobností si pripomenieme jedného zo zakladateľov modernej pedagogickej vedy Juraja Čečetku, rozoberieme informačnú gramotnosť v školstve a nevynecháme dôležité termíny pre riadenie činnosti škôl a odpovede odborníkov na vaše otázky. 

Vybavovanie petícií v školách a školských zariadeniach/Ingrid Konečná Veverková

"Ktorá je najdôležitejšia zmena v novelizovanom petičnom zákone?

Najdôležitejšou zmenou je novinka vyvolaná dobou a to možnosť elektronickej podpory petície. Podľa novelizovaného § 4 petičného zákona petíciu možno podporiť aj v elektronickej podobe pričom sa namiesto podpisu pre účely potvrdenia podpory elektronickej petície uvádza: adresa elektronickej pošty, adresa elektronickej schránky, zaručený elektronický podpis. Petíciu možno podporiť: elektronickou poštou, na ktorú bude zaslaný napr. potvrdzujúci link, elektronickou schránkou, prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy – https://www.slovensko.sk, kde by už mali mať zriadenú elektronickú schránku všetky orgány verejnej moci, pripojením zaručeného elektronického podpisu, prostredníctvom informačného systému pre elektronické zhromažďovanie údajov o osobách podporujúcich petíciu, tzv. petičného systému.

Zmeny nastali aj v zásadách zhromažďovania podpisov pod petíciu. Podľa nového ustanovenia § 4a možno petíciu a podpisové hárky vystaviť na miestach prístupných verejnosti vrátane takých miest v elektronickom prostredí. Zhromažďovaním podpisov na mieste prístupnom verejnosti možno poveriť toho, kto dovŕšil 16 rokov veku. Ak petícia obsahuje podpisové hárky, musí osoba podávajúca petíciu uviesť pod jej textom počet priložených podpisových hárkov. Podpisové hárky musia byť unikátne označené."

Viac na: www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi

Komunikácia školy s rodičmi žiakov/Peter Lengyel

"Nedýchajme za deti, lebo deti nebudú vedieť dýchať samé. Pri komunikácii s rodičmi by sme nemali zabúdať, že napriek našim želaniam, napriek našim víziám, napriek plánom, sú rodičia tým najvyšším článkom, ktorý rozhoduje o smerovaní jeho dieťaťa. Zdravú školskú klímu robí určitá prerozdelená zodpovednosť. Čím viac si jej učiteľ a škola zbytočne berie na seba, tým je vyššie riziko, že zlyhá, prípadne, že sa rodičia zbavia zodpovednosti a pri problémových situáciách sa škola stáva tou „zlou“.

Môžeme si predstaviť klasické situácie, keď učiteľ iniciatívne xeroxuje poznámky, vypisuje zameškané učivo, robí advokáta pri každej nadávke, štuchnutí, keď príliš ochraňuje deti pri akomkoľvek probléme, či neprimerane motivuje deti absenciou neúspechu. Atmosféra v takejto škole a triede je síce spočiatku fajn, ale spätne môžu deti zlyhať vo svete, ktorý k nim taký hostinný nie je. Aj nepripravenosť na reálne podmienky sa dnes považuje za jeden z vážnych problémov. Hoci je jasné, že učitelia sa snažia, aby v čo najvyššej miere vyhoveli rodičom a žiakom,treba si určiť hranice lojality k nim. A ak sa prehnaná služba rodičom stane nosnou hodnotou, pri pokuse o sprísnenie prístupu, alebo o zmenu prístupu k nim, môže dôjsť k veľmi negatívnym reakciám. Prínosom následne môže byť skôr otvorená komunikácia a diskusia s rodičmi o príčinách jednotlivých krokoch školy, napr. na plenárnych združeniach a vytvorenie tak možnosti priamo a osobne reagovať na otázky všetkých rodičov. Vyvracať zákulisné domnienky je omnoho ťažšie."

Viac na:www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi

Aktuálne problémy komunikácie v školskom prostredí/Tatiana Soroková

"Pri rozvíjaní myslenia žiakov má otázka kladená pedagógom dominantnú pozíciu. Výskumy v oblasti kladenia otázok vo vyučovaní však dokazujú, že až 95 % z celkovo položených otázok v našich školách tvoria tzv. reproduktívne (faktografické) otázky. Ich nevýhodou je, že pri odpovedi na ne žiak nemusí vôbec uvažovať, iba zaloví v pamäti a jednoslovne, či krátkou vetou uspokojí učiteľovu „zvedavosť“. Ak majú žiaci uvažovať o novom poznatku a integrovať ho so svojimi vedomosťami, musia o preberanej téme diskutovať, vyjadriť k nej svoje stanovisko, či vzťah. Faktografická otázka oberá žiaka o možnosť rozdiskutovať problém z jeho hľadiska, čím sa de facto bráni dokonalému pochopeniu, a teda aj zvládnutiu učebného materiálu. Okrem iného v odpovedi žiak väčšinou používa tie isté slová, ktoré použil učiteľ pri výklade učebnej látky, čím sa nerozvíja žiakova slovná zásoba ani možnosť prejaviť svoje porozumenie preberanej témy."

Viac na: www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi

Začínajúci učiteľ a jeho očakávania/Veronika Pavlíková Klindová - editorial

"Vedenie a učitelia by mali pre seba navzájom vytvárať akúsi opornú sieť, v ktorej sa vedia podržať, a tak kompenzovať nedostatok uznania od spoločnosti. Každý jeden učiteľ je dôležitý a rovnako aj každý jeden riaditeľ a zástupca, každý svojím dielom prispieva do obrovskej mozaiky budúcnosti našej krajiny. Tento pocit dôležitosti a vážnosti si určite zaslúžime cítiť aj vo svojich radoch. Pre nového člena kolektívu je dôležité vidieť, že kolegovia veria v zmysel svojej práce a vážia si jeden druhého. Pri nástupe do novej práce v akejkoľvek oblasti je rozhodujúce nastúpiť na dobrej vlne. Malé pochvaly medzi kolegami z očí do očí, osobné rozhovory s vedením o tom, čo sa podarilo a čo bolo dobré, vedia človeka udržať v správnej motivácii. Tá mu pomôže prežiť aj ťažké časy."

Viac na: www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi

Školská integrácia žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami/výber z materiálu ŠSI

! Upozornenie - Tlačivo Návrhu na vzdelávanie dieťaťa alebo žiaka so ŠVVP v MŠ, v ZŠ, v SŠ a v špeciálnej škole 428 MŠVVaŠ SR od 1. 9. 2015 od školského roku 2015/2016 tvoria 4 strany: 1. strana je príloha E bývalého Návrhu, 2. strana je bývalá príloha F, záznam o prehodnotení návrhu na zmenu formy vzdelávania dieťaťa/žiaka, 3. stranu tvorí zoznam príloh, 4. strana sú poznámky.

Viac na: www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi

BOZP pri praktickom vyučovaní a pri príprave na povolanie

"Zamestnávateľ pri zaradení žiaka do výrobného procesu na pracoviskách zamestnávateľa je povinný dodržiavať legislatívne predpisy upravujúce režim praktického vyučovania (najmä čas praktického vyučovania, prestávky a iné organizačné podmienky praktického vyučovania) a súčasne aj legislatívne predpisy upravujúce prácu mladistvých zamestnancov (najmä Zákonník práce, Nariadenie vlády č. 286/2004 Z. z. Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje zoznam prác a pracovísk, ktoré sú zakázané mladistvým zamestnancom, a ktorým sa ustanovujú niektoré povinnosti zamestnávateľom pri zamestnávaní mladistvých zamestnancov v znení neskorších predpisov a ďalšie). Žiak zúčastňujúci sa praktického vyučovania u zamestnávateľa sa posudzuje ako mladistvý zamestnanec, alebo žiak školy vo veku od 18 rokov ako zamestnanec."

Viac na: www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov