Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Takmer 30-tisíc štatutárov je len krok od práce s e-schránkami

Kategória: Aktuality Autor/i: Lucia Maková, hovorkyňa sekcia komunikácie NASES

Občiansky preukaz s čipom a  bezpečnostný osobný kód (BOK) – dve veci, ktoré musí mať každý, kto chce vstúpiť do svojej elektronickej schránky. Až pätina podnikateľov, ktorí už nový občiansky preukaz vlastnia, nemá aktivovaný BOK. Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) 1. júla aktivuje na doručovanie všetky elektronické schránky právnických osôb. Na prácu so schránkami odporúča vopred sa pripraviť. 

K 5. júnu 2017 malo 151 883 štatutárov vybavený elektronický občiansky preukaz s čipom. Z toho 28 567 štatutárov má občiansky preukaz s čipom, avšak nemá k nemu bezpečnostný osobný kód (BOK). Bez neho sa do svojej elektronickej schránky nedostanú.

Už len necelé štyri týždne delia podnikateľov od povinnej elektronickej komunikácie. NASES totiž 1. júla aktivuje na doručovanie všetky elektronické schránky právnických osôb zapísaných v Obchodnom registri Slovenskej republiky a so sídlom na Slovensku. Po tomto dátume už s nimi štát bude komunikovať iba elektronicky. V praxi to znamená, že im už do schránky nebudú chodiť žlté lístočky, ale budú dostávať do svojej e-schránky doručenky. Do elektronickej schránky sa občania prihlasujú cez portál slovensko.sk

„Elektronická komunikácia nemusí byť pre každého jednoduchá. Ak štatutári narazia na akékoľvek ťažkosti, môžu sa v pracovných dňoch obrátiť na operátorov nášho kontaktného centra na čísle +421 2  35 803 083,“ vysvetľuje generálny riaditeľ NASES Norbert Molnár.

Ak štatutár nebude mať prístup do svojej e-schránky, môže prísť o dôležité informácie - napríklad zo sociálnej či zdravotnej poisťovne, alebo súdne či exekučné rozhodnutia.

Bezpečnostný osobný kód si môžu štatutári s občianskym preukazom s čipom aktivovať na polícii na ktoromkoľvek oddelení dokladov alebo v klientských centrách. Celý proces zaberie iba niekoľko minút. Dá sa však predpokladať, že kvôli náporu žiadateľov budú čakacie doby v najbližších týždňoch stúpať.

Elektronická komunikácia so štátom vie ušetriť čas i financie a prináša viacero výhod:

  • Ak podanie zašlete elektronicky a autorizujete ho kvalifikovaným elektronickým podpisom, zníži sa vám poplatok o polovicu.
  • Podanie môžete zrealizovať v ktorýkoľvek deň a z ktoréhokoľvek počítača, stačí iba prístup na internet a príslušný softvér.
  • Neobmedzujú vás úradné hodiny, nemusíte čakať na pošte na vydanie úradnej zásielky.
  • Na prijaté správy vo vašej elektronickej schránke vás upozorní notifikácia na SMS alebo email, ktorú si viete nastaviť priamo vo svojej e-schránke

Tlačová správa, Bratislava, 7. júna 2017 


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov