Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Model objektivizácie počtu odborných zamestnancov v škole

Kategória: Aktuality

Výber z časti Riadenie škôl

MŠVVaŠ SR pripravilo Model objektivizácie počtu odborných zamestnancov v školstve. Úspech inkluzívneho vzdelávania žiakov so zdravotným znevýhodnením v rozhodujúcej miere závisí od podporných služieb a primeraného materiálno-technického zabezpečenia. Cieľovým stavom je zabezpečiť, aby legislatíva obsiahla povinnosť pre školy garantovať týmto žiakom podporné služby prostredníctvom príslušných odborných zamestnancov a asistentov učiteľa.

Školský psychológ

Stanoviť povinnosť, aby každá ZŠ, SŠ a ŠŠ mala uzatvorený pracovný pomer alebo dohodu o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru so školským psychológom.

Finančné prostriedky sa navrhujú prideľovať v rámci nenormatívnych prostriedkov podľa počtu žiakov školy k 15.9. príslušného kalendárneho roka. ZŠ a SŠ s počtom žiakov nižším ako 50, budú využívať len služby školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie. Navrhuje sa stanoviť prechodné obdobie 5 rokov, vzhľadom na predpokladaný nedostatočný počet školských psychológov.

Školský špeciálny pedagóg

Stanoviť povinnosť, aby mala každá ZŠ a SŠ, ktorá vzdeláva viac ako 20 individuálne začlenených žiakov so ZZ, v stave zamestnancov školského špeciálneho pedagóga s úväzkom (prípadne úväzkami) stanoveným riaditeľom školy podľa reálnej potreby. Financovať z finančných prostriedkov poskytovaných na 3 individuálne začlenených žiakov, ktoré sú v porovnaním s normatívom na bežného žiaka vyššie. Pracovné miesta školských špeciálnych pedagógov budú v časovom horizonte niekoľkých rokov postupne obsadzované aj kvalifikovanými pedagogickými zamestnancami, ktorí sú v súčasnosti učiteľmi v A variantoch niektorých špeciálnych základných škôl.

Asistent učiteľa/sociálny pedagóg pre žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia

Stanoviť povinnosť, aby každá ZŠ, ktorá vzdeláva viac ako 50 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, mala v stave zamestnancov asistenta učiteľa alebo sociálneho pedagóga. Navrhované zmeny si vyžadujú úpravu § 4e, ods. 8 zákona č. 597/2003 Z. z. znížením počtu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia zo 100 na „50“ a doplnením slov „alebo sociálnych pedagógov“.

Asistent učiteľa pre žiaka so zdravotným znevýhodnením

Navýšiť objem finančných prostriedkov poskytovaných školám na základe zákona č. 597/2003 Z. z. o na mzdy a platy asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením tak, aby sa počet kladne vybavených žiadostí zriaďovateľov o pridelenie finančných prostriedkov priblížil k 100%.  Z § 4a zákona č. 597/2003 Z. z. vypustiť z ods. 6 písm. c), podľa ktorého sa v súčasnosti finančné prostriedky na mzdy a platy asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením prideľujú na základe skutočnosti, či boli zriaďovateľovi školy pridelené finančné prostriedky v predchádzajúcom kalendárnom roku. V záujme pokrytia čo najviac požiadaviek na asistentov učiteľa, v budúcom období odporúčame zvážiť prípadné zvýšenie priamej výchovnovzdelávacej činnosti asistenta učiteľa.

Finančné prostriedky potrebné na realizáciu tohto modelu

Návrhy opatrení

1. Pripraviť novely príslušných všeobecne záväzných predpisov, ktoré budú obsahovať povinnosť, aby každá:

  • a) základná škola a stredná škola, ktorá nie je špeciálnou školou a vzdeláva viac ako 20 individuálne začlenených žiakov so zdravotným znevýhodnením, mala v stave zamestnancov školského špeciálneho pedagóga s úväzkom (prípadne úväzkami) stanoveným riaditeľom školy podľa reálnej potreby,
  • b) základná škola, ktorá vzdeláva viac ako 50 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, mala v stave zamestnancov asistenta učiteľa alebo sociálneho pedagóga.

T: do 31.12.2017 Z: Sekcia regionálneho školstva v spolupráci s Odborom legislatívy a aproximácie práva

2. V rozpisoch pridelených normatívnych finančných prostriedkov základných škôl a stredných škôl uvádzať sumu finančných prostriedkov na individuálne začlenených žiakov so zdravotným znevýhodnením, resp. intelektovým nadaním v samostatnom stĺpci a v samostatnom stĺpci uvádzať aj rozdiel tejto sumy a sumy pridelenej na bežných žiakov školy.

T: do 31.12.2017 Z: Sekcia financovania a rozpočtu

3. Novelou príslušných všeobecne záväzných predpisov

  • a) zaviesť povinnosť, aby každá základná škola, stredná škola a špeciálna škola mala uzatvorený pracovný pomer alebo dohodu o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru so školským psychológom v závislosti od počtu žiakov školy tak, ako je uvedené v bode1 materiálu,
  • b) z § 4a zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov vypustiť z ods. 6 písm.

T: do 31.12.2020 Z: Sekcia regionálneho školstva v spolupráci s Odborom legislatívy a aproximácie práva

4. V rozpočte na rok 2021 zabezpečiť finančné prostriedky na financovanie miezd a platov školských psychológov, školských špeciálnych pedagógov, sociálnych pedagógov a asistentov učiteľa v súlade so zámermi uvedenými v bodoch 1, 3 a 4 tohto materiálu, minimálne vo výške finančných prostriedkov uvedených v časti Rekapitulácia.

T: do 31.12.2020 Z: Sekcia financovania a rozpočtu

Redakčne skrátené.

Zdroj a celý materiál:  https://www.minedu.sk/data/att/11075.pdf


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov