Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Časopis Manažment školy v praxi a Didaktika - rozhovory

Kategória: Aktuality Autor/i: redakcia

V tomto adventom období sa ponúka čas na zamyslenie sa, relexiu k získaným skúsenostiam z praxe, ale aj zdieľané myšlienky odborníkov, ktoré stoja za to, pripomenúť si ich v časopisoch Manažment školy v praxi aj v Didaktike.

"Never, keď ti niekto vraví, že niečo nezvládneš. Ani keď som to ja, dobre? Keď máš sen, musíš ho uskutočniť. Keď niekto prehrá, tak ti bude hovoriť, že prehráš aj ty. Ale ak niečo chceš, bež za tým. Bodka.” Will Smith ako Chris Gardner

Markéta Švamberk Šauerová - Zodpovědnost za edukaci dítěte mají učitelé i rodiče

Zdôraznili ste aj potrebu mentoringu a koučingu učiteľov. Prečo ho považujete za dôležitý?

Učitelé se musí věnovat osobnostnímu rozvoji celoživotně, jejich profese je velmi náročná a bez neustálého zdokonalování a práci na sobě samém nelze tuto profesi vykonávat dobře. Oba zmíněné způsoby podporují odpovědnost za sebe samého, koučování vede k lepší strukturaci myšlenek a plánovaných kroků. Kouč i mentor napomáhají druhému, aby si myšlenky i plány strukturoval, podporují druhé zrcadlením a nasloucháním porozumění vlastním potřebám. Kouč může druhému napomoci různými technikami, které v dotyčném vzbudí lepší představu, jak vypadá cíl i proces dosahování cíle, čímž se cíl stává dosažitelný, napomáhá při odstraňování vnitřních bariér. Jde o pozitivní myšlenkový přístup. Mentoring je podobnou technikou, kde mentor předává své zkušenosti druhému, působí ale jako průvodce, podpora. Obě metody rozvíjejí tvořivost a představivost. Koučování jako takové lze užít i pro sebe samého, nutná je jen určitá disciplína. U učitelů by sebekoučování mělo být běžnou součástí jejich vzdělávání, nicméně, bez chuti a nadšení lze těžko něco v přístupech učitelů měnit.

Celý rozhovor tu: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/zodpovednost-za-edukaci-ditete-maji-ucitele-i-rodice.m-370.html

Erich Petlák - Najhlavnejším nositeľom zmien je škola a učitelia

Riaditeľ má zodpovednosť pri motivovaní tímu. Aké požiadavky sú motivujúce pre učiteľov?

Mimoriadne ma oslovujú myšlienky anglického novinára a spisovateľa zaoberajúceho sa školstvom Sutcliffeho, ktorý v knihe opisuje osem vodcovských kvalít s dopadom na motivovanie kolektívu. Je to VÍZIA (mať jasnú víziu a cieľ, ku ktorému má škola smerovať), ODVAHA (niekedy si vyžaduje aj riskovanie, trpezlivosť, ale aj odhodlanie dosiahnuť dobré výsledky), NADŠENIE (je predpokladom úspešnosti vlastnej práce, aj práce kolektívu, známe pedagogické prirovnanie hovorí „ak chceš zapaľovať, musíš sám horieť“), emocionálna inteligencia (schopnosť pracovať s ľuďmi ako predpoklad vytvorenia dobrého kolektívu, ktorý je predpokladom dobrej tímovej práce), ÚSUDOK (zo správneho úsudku vychádzajú správne rozhodnutia a aby bol úsudok správny, riaditeľ školy sa musí radiť a vypočuť si aj názory a podnety učiteľov), ODOLNOSŤ (vedenie školy musí byť optimálne naladené, pretože ľudia s takýmto prístupom k realite vedia zvládať aj náročnejšie situácie), PRESVEDČENIE (vedenie školy musí komunikovať s kolektívom, získavať ich pre plnenie úloh, na kolektív učiteľov má motivujúci vplyv aj to, keď riaditeľ školy okrem štandardných povinností robí aj niečo navyše), ZVEDAVOSŤ (dobrý riaditeľ školy sa zaujíma nielen o to „čo sa deje doma“, ale aj mimo školy a v iných školách, to je pre neho veľkým zdrojom inšpirácií).

Celý rozhovor: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/najhlavnejsim-nositelom-zmien-je-skola-a-ucitelia.m-633.html

Helena Vicenová - Dobrý vedúci predmetovej komisie kolegov inšpiruje

Čo by malo byť obsahom stretnutí predmetovej komisie zameranej na prírodovedné predmety?

Jednou z hlavných náplní predmetovej komisie je prerokovanie otázok pedagogického procesu v súlade s učebnými osnovami a tematickými celkami. Je pre mňa nepochopiteľné, prečo sa tematické výchovno-vzdelávacie plány vyňali z povinnej dokumentácie. Nakoniec, bez plánovania nemôže fungovať učiteľ, riaditeľ, škola. Na prvom zasadnutí komisie zameranej na prírodovedné predmety sa treba zaoberať plánovaním učiva – jeho prerozdelením, medzipredmetovými vzťahmi, naplánovaním odborných exkurzií, prizvania odborníkov z praxe pri vyučovaní vhodných tém, vyriešiť aktuálne problémy. Ak je to potrebné, je dôležité sa dohodnúť na opatreniach, inováciách, a to na základe analýzy práce v predchádzajúcom školskom roku. Pri riadnom fungovaní predmetovej komisie sa nemôže stať, aby niektoré učivo bolo mechanicky prevzaté zo Štátneho vzdelávacieho programu tak, že predbieha iný predmet. Treba sa spoločne zamyslieť nad zapracovaním Pedagogicko-organizačných pokynov, rozdeliť si prípravu žiakov na olympiády a prírodovedné súťaže. Samozrejme, treba naplánovať obsadzovanie odborných učební, doplniť materiálno-technické vybavenie pre prírodovedné predmety. V rámci rozvíjania prírodovednej gramotnosti treba aktualizovať plán prírodovednej gramotnosti, zapracovanie prierezových tém, ponuku záujmových krúžkov súvisiacich s obsahom prírodných vied či navrhnúť posilnenie vyučovania prírodovedných predmetov zvýšenou dotáciou vyučovacích hodín. Popritom vedúci predmetovej komisie, resp. ním poverený člen predmetovej komisie by mal sledovať ponuku odborných vzdelávaní, podujatí, seminárov a dávať ich do pozornosti ostatným.

Celý rozhovor: https://www.direktor.sk/sk/casopis/didaktika/dobry-veduci-predmetovej-komisie-kolegov-inspiruje.m-888.html


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov