Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Aktuálne - Manažment školy v praxi č. 6/2025

Kategória: Aktuality Autor/i: redakcia

Manažment školy v praxi č. 6/2025

Najdôležitejšie rozhovory

Život plynie často bez veľkých fanfár, no práve v tých obyčajných chvíľach sa skrýva jeho podstata. V školskom prostredí to platí dvojnásobne – medzi zvoneniami, úlohami a prestávkami sa odohrávajú tie najdôležitejšie rozhovory. Nie sú to vždy oficiálne porady, skôr letmé výmeny názorov, úsmevy na chodbe či tiché pozorovanie, ktoré prezradí viac než slová. Práve tieto momenty si vyžadujú našu pozornosť – reagovať, všimnúť si. Lebo len vtedy môže riaditeľ byť skutočným lídrom – nielen tým, kto riadi, ale tým, kto počúva a spája. Ambíciu spájať máme aj my v redakcii, a to prostredníctvom aktuálnych tém v časopise Manažment školy v praxi.

Zdenka Matulová Juríková píše o profesijnom rozvoji pedagogických a odborných zamestnancov. Zameriava sa na odborné kompetencie a plánovanie, kariérny rast a odmeňovanie, ale aj na finančný príplatok, ktorý môže motivovať zamestnancov. Pri správnej aplikácii profesijný rozvoj pomáha školám reagovať na výzvy a zlepšovať vzdelávanie.

Katarína Vanková sa zaoberá krízovou intervenciou v školách. Príspevok sa zameriava na jej význam. Autorka poskytuje prehľad prístupov, metód a legislatívy, ktoré podporujú jej implementáciu s cieľom zabezpečiť psychickú pohodu a ochranu detí.

Elena Zenkovich sa zaoberá vzdelávaním nadaných detí a žiakov v kontexte školského zákona, pričom zohľadňuje rozvoj intelektového, umeleckého a športového nadania. Rozlišuje medzi inštitucionálnymi a individuálnymi podmienkami podpory nadania a analyzuje aspekty diagnostiky, prijímania a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu týchto žiakov.

Michal Dzurenko vo svojom článku diskutuje o bezpečnosti pri používaní umelej inteligencie. Umelá inteligencia sa stáva čoraz bežnejšou súčasťou moderného vzdelávania. Učitelia ju spolu so žiakmi využívajú na rýchlejšie spracovanie informácií, pre individuálny prístup k učeniu a na zefektívnenie administratívnych činností. S rastúcim využívaním týchto technológií však prichádzajú aj nové riziká – od ochrany osobných údajov až po správne nastavenie ich používania.

Ladislav Šnapko sa venuje plánovaným zmenám v zákone o informačných technológiách vo verejnej správe, ktorý označuje školy ako subjekty verejnej správy.

Karola Dobrotka Martáková ponúka pohľad na zvládanie náročných situácií s deťmi v predškolskom veku, ktorý je označovaný ako vek hry. V tomto období dochádza k jedinečnému rozvoju schopností dieťaťa, či už ide o psychomotorické, kognitívne (poznávacie), osobnostné, sociálne, morálne, alebo jazykové schopnosti.

Erich Petlák a Dušana Bieleszová sa zamerali na význam školskej mediácie. Vo svojom príspevku sa sústreďujú na dôležitosť školskej mediácie ako reakcie na rastúci výskyt nežiaducich prejavov správania medzi mládežou. Uvedomujú si potrebu efektívnej mediácie v školách, ktorá neslúži len ako nástroj na riešenie konfliktov, ale zároveň prispieva k zlepšovaniu vzťahov, znižovaniu násilia a rozvoju sociálnych zručností medzi žiakmi. Na záver chceme poukázať na dôležitosť rovesníckej mediácie, ktorá je v zahraničí široko aplikovaná a napomáha zvyšovať efektivitu mediácie v školskom prostredí.

Adam Bielesz v rubrike Z histórie školstva píše o Ladislavovi Ďuričovi, ktorý bol významnou osobnosťou slovenského školstva, psychológie a pedagogiky 20. storočia.

Veríme, že aj tentoraz v našom časopise nájdete inšpiráciu, podporu a priestor na zamyslenie nad tým, čo je dôležité, čo funguje a čo by sme mohli robiť ešte lepšie. Ďakujeme vám za vašu priazeň, podnety a aktívnu spoluprácu počas celého školského roka 2024/2025. Vaša dôvera nás motivuje a zaväzuje prinášať obsah, ktorý má pre školskú prax zmysel.

PRODUKTY PORTÁLU DIREKTORManažment školy v praxi - tlačená verzia



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov