Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Aktuálne - Didaktika č. 3/2025
Kategória: Aktuality Autor/i: redakcia

Duševné zdravie pedagógov v meniacom sa školskom prostredí
V čase neustále sa meniacich podmienok, rastúcich očakávaní a tlaku na výkon je dôležité si pripomenúť, že aj vedúci metodického orgánu školy je predovšetkým človek. Duševné zdravie dnes už nie je len osobná téma – stáva sa základným predpokladom kvalitného vedenia aj efektívneho vzdelávania. V prostredí školy ovplyvňuje psychická pohoda vedúcich zamestnancov nielen ich vlastný výkon, ale aj atmosféru v tíme, motiváciu učiteľov a v konečnom dôsledku aj výsledky žiakov. Psychická pohoda ovplyvňuje aj objektivitu hodnotiteľa. Vedúci zamestnanec, ktorý je preťažený, vyhorený alebo emocionálne vyčerpaný, môže hodnotiť skreslene – prísnejšie, podráždene alebo naopak, nepozorne. Duševná rovnováha zvyšuje schopnosť pristupovať k hodnoteniu spravodlivo, s odstupom a konštruktívne.
Téma duševného zdravia má preto svoje pevné miesto aj v didaktike – bez vnútornej rovnováhy nie je možné viesť s jasnou víziou, rozhodovať s rozvahou a učiť s nadšením. V 3. čísle Didaktiky ponúkame ďalšie zaujímavé témy.
Petra Letošníková, Mária Ganajová a Ivana Sotáková sa v treťom zo série príspevkov venovaných využitiu nástroja ChatGPT v práci učiteľa chémie venujú možnostiam jeho využitia pri tvorbe dvoch nástrojov formatívneho hodnotenia, ktoré sú prezentované ukážkami príkladov k vybraným témam z chémie na gymnáziu.
Patrícia Tomečková v článku Projektové vyučovanie od 1. ročníka základnej školy približuje učiteľom koncept projektového vyučovania už od prvého ročníka ako efektívny spôsob osvojovania si vedomostí a zručností.
Peter Tokoš sa vo svojom príspevku zameriava na implementáciu heuristického návodu D.I.T.O.R (definuj, informuj sa, tvor, ohodnoť, realizuj) do vyučovacej stratégie EUR (evokácia – uvedomenie si významu – reflexia) v kontexte technického vzdelávania na strednej škole.
Gabriela Zábušková v rubrike Vychovávateľ venuje pozornosť pokračovaniu témy „Obsah výchovy mimo vyučovania z hľadiska tematických výchovných oblastí“. Dôraz kladie na systematizáciu skúseností, chápanie základných časových a priestorových vzťahov a rozvoj základných sociálnych zručností.
Článok Miriam Maťašákovej sa zaoberá využitím skupinového vyučovania pri rozvoji čitateľskej gramotnosti ako efektívnej formy výučby, ktorá zlepšuje komunikačné schopnosti a kritické myslenie žiakov. Autorka predstavuje rozdiely medzi tradičnou frontálnou výučbou a skupinovou výučbou. Dozviete sa, čo vyplynulo z uskutočneného výskumu využitia skupinového vyučovania v základnej škole.
Ivica Hajdučeková, Jana Lengyelová a Ivana Vaľková v príspevku predstavujú možnosti využitia formatívneho hodnotenia pri výučbe slovenského jazyka a literatúry na stredných školách, a to v rámci vybraných tém zo slovenskej literatúry.
Tomáš Turzák a Radka Teleková v štúdii skúmajú kompetencie učiteľov, považované za zásadné pre ich odbornú činnosť, najmä schopnosť diagnostiky zameranej na poskytovanie podpory žiakom a ich rodičom.
Témy, ktorým sa autori v tomto čísle venujú, poukazujú na to, že kvalitné vzdelávanie si vyžaduje viac než len odborné vedomosti. Zahŕňa schopnosť vytvárať bezpečné a podnetné prostredie, reflektovať potreby žiakov, kolegov aj vlastné limity. Duševné zdravie, formatívne hodnotenie, projektové vyučovanie či podpora kompetencií učiteľov – všetky tieto oblasti sú navzájom prepojené a prispievajú k rozvoju školy ako miesta, kde sa učí s porozumením a vedie s ľudskosťou.
PRODUKTY PORTÁLU DIREKTOR, tlačená verzia časopisu Didaktika
10-dňová demolicencia po registrácii užívateľského konta zdarma
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Archív článkov
Kategórie
Aktuality
