Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Štatutári, nevybavíte si občiansky včas? Môžete niekoho splnomocniť

Publikované: Autor/i: Lucia Maková

Štatutári, nestíhate si vybaviť občiansky preukaz s čipom a viete, že vaša asistentka či účtovníčka tento preukaz vlastní? Poverte ju na prácu s vašou e-schránkou! Budete mať istotu, že vám neujdú dôležité informácie od úradov. 

1. júla 2017 Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) aktivuje na doručovanie všetky schránky právnických osôb zapísaných v obchodnom registri a so sídlom na Slovensku. „Dostať sa do schránky a prečítať si tak dôležité správy od úradov budú môcť iba tí štatutári alebo nimi poverené osoby, ktoré majú občiansky preukaz s čipom a bezpečnostným osobným kódom,“ upozorňuje generálny riaditeľ NASES Norbert Molnár.

Už teraz viete, že nebudete v tomto období na Slovensku, alebo ešte nemáte dodaný nový občiansky? Ak je vo vašej firme človek, ktorému dôverujete, môžete ho poveriť na prístup a disponovanie s e-schránkou vašej firmy. Splnomocniť však nemusíte len zamestnancov, ale ktorúkoľvek fyzickú či dokonca právnickú osobu. Podmienkou je len vlastníctvo e-občianskeho a príslušných kódov.

Poveriť niekoho na správou svojej firemnej schránky viete na dobu určitú, ale aj nastálo. Oprávnenie viete udeliť v plnom režime alebo obmedzene, zrušiť ho môžete hocikedy.

Všetko o oprávneniach 

  • udelenie oprávnenia môžete požiadať priamo vo svojej e-schránke alebo zaslať listinne na Úrad vlády SR (tlačivá sú na stránke slovensko.sk),
  • prístup do svojej schránky viete udeliť v plnom rozsahu, alebo iba obmedzene a niektoré úkony,
  • splnomocnenie viete kedykoľvek zrušiť,
  • máte istotu, že vám neujdú dôležité správy, ktoré štátne úrady budú do vašej e-schránky zasielať od 1. júla,
  • do schránky sa štatutár alebo ním poverená osoba môže prihlásiť iba s občianskym preukazom (prípadne dokladom o pobyte alebo alternatívnym autentifikátorom pre štatutárov bez 
  • trvalého pobytu v SR) s elektronickým čipom a bezpečnostným osobným kódom (BOK).

DÔLEŽITÉ INFORMÁCIE V SKRATKE

  • Od 1. júla 2017 budú firmám so sídlom v SR zapísaným v obchodnom registri zasielané úradné rozhodnutia či oznámenia výhradne prostredníctvom elektronických schránok.
  • Do elektronickej schránky je možné prihlásiť sa cez portál slovensko.sk.
  • Na prístup do schránky je potrebný občiansky preukaz s čipom s aktivovaným bezpečnostným osobným kódom (BOK), počítač, prístup na internet, čítačka a príslušný softvér.
  • K 12. júnu 2017 malo 125 578 štatutárov vybavený elektronický občiansky preukaz s čipom s bezpečnostným osobným kódom (BOK) a 27 727 štatutárov má občiansky preukaz s čipom, avšak nemá k nemu bezpečnostný osobný kód (BOK).
  • V prípade, ak máte občiansky preukaz s čipom a nemáte k nemu BOK, je potrebné zastaviť sa na oddelení dokladov, pretože bez BOK nie je možné prihlásiť sa do e-schránky.
  • O vydanie občianskeho preukazu s čipom či aktiváciu bezpečnostného osobného kódu môžete požiadať na ktoromkoľvek zo 76 oddelení dokladov na celom Slovensku.
  • Aktuálne je priemerná čakacia doba na podanie žiadosti o vydanie dokladov 55 minút.

Tlačová správa, Bratislava, 16. jún 2017



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk