Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Verejné obstarávanie v školách a školských zariadeniach

Dátum: Rubrika: Financovanie Zo seriálu: Finančné riadenie škôl a školských zariadení

V príspevku chceme manažment škôl a školských zariadení upozorniť na významnú zmenu v oblasti verejného obstarávania. 18. apríla 2016 nadobudol účinnosť nový zákon o verejnom obstarávaní, ktorý zrušil zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Cieľom je upriamiť pozornosť škôl a školských zariadení na povinnosti v procese verejného obstarávania a problematiku obstarávania zákaziek s nízkou hodnotou v školách a v školských zariadeniach.

Škola a školské zariadenie (ďalej len „škola“) je verejným obstarávateľom aj podľa nového zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 438/2015 Z. z. (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“), pretože platí pravidlo, že škola s právnou subjektivitou je právnickou osobou, zriadenou na osobitný účel plnenia potrieb všeobecného záujmu, ktorá je úplne alebo z väčšej časti financovaná verejným obstarávateľom a verejný obstarávateľ v nej vykonáva priamu alebo nepriamu výlučnú kontrolu.

Základné povinnosti verejného obstarávateľa

Základné povinnosti verejného obstarávateľa sú vymedzené v § 10 zákona o verejnom obstarávaní. Pre školy, ktoré sú verejnými obstarávateľmi vo všeobecnosti platia tieto základné povinnosti:

  1. sú povinné pri zadávaní zákaziek, koncesií a pri súťaži návrhov postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní,
  2. musia dodržať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie hospodárskych subjektov, princíp transparentnosti, princíp proporcionality a princíp hospodárnosti a efektívnosti.

Zákazka

Podľa § 3 ods. 1 až 4 zákona o verejnom obstarávaní zákazkou je odplatná zmluva uzavretá medzi školou ako verejným obstarávateľom na jednej strane a jedným alebo viacerými úspešnými uchádzačmi na strane druhej, ktorej predmetom je dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby.

Podľa predmetu zmluvy sa zákazky členia na:

1. Zákazku na dodanie tovaru – ide o zákazku, ktorej predmetom je kúpa, lízing, kúpa tovaru na splátky alebo prenájom tovaru s možnosťou odkúpenia alebo bez možnosti odkúpenia. Predmetom môžu byť aj činnosti spojené s umiestnením a montážou tovaru.
2. Zákazku na uskutočnenie stavebných prác – ide o zákazku, ktorej predmetom je:

  • uskutočnenie stavebných prác alebo vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác súvisiacich s niektorou z činností uvedených v oddiele 45 slovníka obstarávania,
  • uskutočnenie stavby alebo vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavby alebo uskutočnenie stavby akýmkoľvek spôsobom podľa požiadaviek, ktoré určil verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ, ktorý má rozhodujúci vplyv na druh stavby alebo projekt stavby.

3. Zákazka na poskytnutie služby – ide o zákazku, ktorej predmetom je poskytnutie služby. Podľa § 5 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní zákazka môže byť nadlimitná, podlimitná alebo s nízkou hodnotou v závislosti od jej predpokladanej hodnoty.

Pozn.: Našim zámerom je riešiť obstarávanie zákaziek s nízkou hodnotou v školách, a preto v tab. č. 1 uvádzame prehľad zákaziek s nízkou hodnotou.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály