Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

UČIACE SA SLOVENSKO - Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania

Dátum: Rubrika: Vzdelávanie

Výber z programu zameraný na regionálne školstvo

V marci bol zverejnený návrh Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania – Učiace sa Slovensko. Strategické ciele pre regionálne školstvo sú definované takto: efektívne fungujúce regionálne školstvo poskytujúce kvalitnú výchovu a vzdelávanie, reagujúce na aktuálne i očakávané potreby jednotlivca a spoločnosti a osobitne na potreby hospodárskej praxe, dostupné pre všetky vrstvy spoločnosti, poskytujúce deťom a žiakom radosť zo získavania vedomostí, ich osobného rastu, ako i základ zdravého životného štýlu a zabezpečujúce učiteľom postavenie a ohodnotenie zodpovedajúce mimoriadnemu významu ich práce.

1. Kvalita a dostupnosť výchovy a vzdelávania  (úplné znenie od str. 11)

Rozvíjanie potenciálu a napĺňanie potrieb – individualizované vzdelávanie 

Vytvoriť predpoklady pre implementáciu individualizácie vzdelávania (personálne, materiálne, finančné podmienky, podpora a plán podpory učiteľov, odborných pracovníkov, pre rodičov informačné kanály, vytvorenie metodiky, štruktúry úvodného, priebežného vyhodnocovania komplexného potenciálu detí, systému sledovania a vyhodnocovania individuálneho pokroku v rámci individualizácie vzdelávania).

Úplné znenie od str. 14

Vzdelávanie žiakov s rôznorodým potenciálom – inkluzívne vzdelávanie

Vytvoriť stratégiu rozvoja inkluzívneho vzdelávania a rámcový implementačný plán (personálne, materiálne a finančné podmienky, programy so špeciálnym zameraním, zadefinovanie úloh špecializovaných vzdelávacích zariadení, pre nadané deti osobitné štipendiá, podpora organizácií pracujúcich s takýmito deťmi, prepojiť a rozvíjať funkčnosť VIMS PPI s potrebami inkluzívnych škôl, pre rodičov informačné kanály).

Úplné znenie od str. 18

Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia a zo sociálne vylúčených spoločenstiev

Vytvoriť doplnkovú časť stratégie zameranej na vzdelávanie detí zo SZP a zo sociálne vylúčených spoločenstiev, jej implementačný plán, charakteristiky inkluzívnej školy pre takéto deti, vytvorenie plánu výskumných a projektových aktivít v oblastiach, ktoré doposiaľ neboli pokryté, špecifických programov ranej starostlivosti a včasnej intervencie zohľadňujúce špecifické potreby týchto detí.

Úplné znenie od str. 23

Viacúrovňový integrovaný multidisciplinárny systém prevencie, podpory a intervencie

Jeho kľúčovou výkonnou zložkou budú Centrá VIMS PPI. Zlúčiť samostatné CPPPaP a CŠPP a previesť ich činnosti do preneseného výkonu štátnej správy. Zmeniť CŠPP pri špeciálnych školách na samostatné špecializované centrá odbornosti. Vytvoriť katalóg výkonov a stanoviť očakávaný priemerný štandardný výkon odborného pracovníka, informačný systém na evidenciu výkonov a financovanie Centier, mapovať periodicky potreby služieb Centier, transparentne vykrývať identifikované potreby, zaviesť štandardizované procesy, systém supervízie, autoevaluácie a externého hodnotenia.

Úplné znenie od str. 27

Podmienky na vzdelávanie príslušníkov národnostných menšín

Zohľadniť špecifiká pri vzdelávaní príslušníkov národnostných menšín v legislatíve, zabezpečiť učebnice, učebné texty, pracovné zošity, voľne šíriteľné digitálne učebné zdroje, normy, dokumenty aj v jazyku národnostných menšín. Zohľadňovať pri rozhodovaní o sieti škôl a minimálnych počtoch žiakov prirodzené nižšie počty žiakov na školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín a pri rozpise finančných prostriedkov špecifiká škôl pre príslušníkov národnostných menšín. Konzultovať zmeny v systéme výchovy a vzdelávania príslušníkov národnostných menšín osobitne aj s občianskymi združeniami a neziskovými organizáciami.

Úplné znenie od str. 32

Povinná školská dochádzka sa mení na povinné vzdelávanie

Povinnú školskú dochádzku transformovať na povinné vzdelávanie, pričom základným prvkom vzdelávacieho systému je vzdelávací program. Rozpracovať a zaviesť systém „garančných centier osobitného spôsobu plnenia povinného vzdelávania“ a definovať ich úlohy. Overiť experimentálne možnosť osobitného spôsobu plnenia povinného vzdelávania na druhom stupni ZŠ.

Úplné znenie od str. 34

Predškolské vzdelávanie a výchova

Garantovať predškolské vzdelávanie pre deti od 3 rokov a povinnosť vzdelávania pre deti od 5 rokov, nadviazať na rozvinuté rané vzdelávanie a starostlivosť a na komplexný systém služieb ranej starostlivosti a včasnej intervencie pre deti od 0 do 3 rokov. Vytvoriť komplexný systém zdravotnej, psychologickej a sociálnej depistáže detí od 0 do 6 rokov, sústavu zariadení pre deti od 0 do 3 rokov, ktoré budú v prípade požiadavky poskytovať deťom ranú starostlivosť a vzdelávanie. Predĺžiť povinné vzdelávanie na 11 rokov a stanoviť jeho začiatok vo veku 5 rokov.

Úplné znenie od str. 36

Gymnáziá

Neznižovať podiel žiakov, ktorí získajú úplné stredné všeobecné vzdelanie s maturitou pod súčasnú úroveň a vytvárať podmienky pre jeho postupný nárast. Rozšíriť ponuku všeobecno-vzdelávacích programov sekundárneho vzdelávania. Upraviť postupne počet žiakov v osemročných gymnáziách , aby v žiadnom regióne či meste výrazne neprekračoval 5 – 10 % populačného ročníka. Zjednotiť podmienky prechodu zo ZŠ do bilingválnych gymnázií.

Úplné znenie od str. 40

Ciele výchovno-vzdelávacieho systému

Škola plní svoju úlohu v oblastiach individuálneho rozvoja jednotlivcov, socializácie a enkulturácie, ekonomických potrieb spoločnosti. Výchovno-vzdelávací systém usiluje o vyrovnávanie individuálnych znevýhodnení a zvyšovanie sociálnej mobility. Zahrnúť medzi kľúčové ciele podporu sociálnej mobility, venovať viac pozornosti nezamýšľaným efektom a skrytým dôsledkom školského vzdelávania.

Úplné znenie od str. 43

Obsah vzdelávania

Inovovať ŠVP v pravidelných vopred známych cykloch, premietnuť výchovné ciele do obsahu, foriem, metód, organizácie vyučovania. Zachovať možnosť prispôsobovať si obsah vzdelávania. Poskytnúť možnosť čiastočne variovať preberané učivo aj na úrovni tried, učiteľov. Umožniť žiakom prispôsobovať si náplň vlastného vzdelávania. Vytvoriť v programoch priestor na komentovanie aktuálneho diania. Rešpektovať orientačnú hodinovú dotáciu. V predmetoch, kde je predpísaného priveľa učiva, urobiť primeranú redukciu. Zohľadňovať pri výbere a usporiadaní učiva do ŠVP a ŠkVP, pri písaní učebníc mentálny svet detí a mladých ľudí, vyváženosť teórie a praxe. Zaradenie do vzdelávania viac manuálnych, umeleckých a pohybových aktivít. Koncipovať ŠVP tak, aby školy mohli vyučovať integrované predmety, vytvoriť priestor na prierezové témy, zakomponovanie rozvíjania mäkkých zručnosti. Poskytovať učiteľom intenzívnejšiu a kvalitnejšiu odbornú a metodickú podporu. Zlepšiť výsledky v oblasti rozvíjania matematickej gramotnosti skvalitnením vyučovania matematiky v ZŠ a zvýšenou podporou mimoškolských aktivít zameraných na

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály