Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Sťažnosti v školách a školských zariadeniach po novele zákona o sťažnostiach (1.)

Dátum: Rubrika: Manažment

V príspevku sa budeme venovať problematike sťažností v školách a školských zariadeniach po novele zákona o sťažnostiach. Manažment škôl a školských zariadení má zo zákona povinnosť prijímať, evidovať, prešetrovať a vybavovať rôzne podania, ktoré spĺňajú zákonné náležitosti sťažnosti, doručené najmä od fyzických osôb – rodičov alebo zákonných zástupcov detí a žiakov.

Postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a vybavovaní sťažnosti upravuje zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach (ďalej „zákon o sťažnostiach“), ktorý bol novelizovaný zákonom č. 94/2017 Z. z., ktorého účinnosť je od 1. júna 2017.

Problematiku kompetencie vybavovania sťažností občanov a zákonných zástupcov detí a žiakov škôl a školských zariadení upravuje aj zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Podľa citovaného zákona zriaďovateľ vybavuje sťažnosti občanov a zákonných zástupcov detí a žiakov škôl a školských zariadení, okrem sťažností týkajúcich sa úrovne pedagogického riadenia, úrovne výchovy a vzdelávania a materiálno-technických podmienok vrátane praktického vyučovania (§ 13 ods. 1 cit. zákona). Zriaďovateľ má v prípade potreby možnosť požiadať o pomoc pri prešetrovaní sťažností Štátnu školskú inšpekciu alebo okresný úrad v sídle kraja.

Kompetenciu vybavovať sťažnosti občanov a zákonných zástupcov detí a žiakov škôl a školských zariadení zriadených obcou, má teda obec, za ktorú koná štatutárny zástupca, ktorým je starosta.

Zákon o sťažnostiach sa vzťahuje na všetky orgány verejnej správy, ktorými sú aj školy a školské zariadenia  (ďalej „škola“), ktoré musia mať podľa § 11 ods. 1 zákona o sťažnostiach na vybavovanie sťažností vydaný vlastný vnútorný predpis (smernicu).

Vymedzenie sťažnosti

Nie každé podanie, ktoré je na školu doručené, je sťažnosťou. Definícii sťažnosti treba zo strany manažmentu školy venovať veľkú pozornosť, a to z dôvodu, že je veľmi dôležité správne posúdiť, či podanie označené ako sťažnosť je naozaj sťažnosťou v zmysle zákona o sťažnostiach. Sťažnosť je podanie a podanie sa vždy posudzuje podľa obsahu (a teda nie podľa názvu). Sťažnosť je podanie fyzickej alebo právnickej osoby (ďalej „sťažovateľ“), ktorým:

  • a) sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy,
  • b) poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.

V prípade školy teda ide o podanie ktorým:

  • a) sa sťažovateľ domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou školy,
  • b) sťažovateľ poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti školy.

Otázka č. 1: Aké sú základné znaky sťažnosti? 

Základné znaky sťažnosti:

  • sťažovateľ musí uviesť aké jeho individuálne práva alebo právom chránené záujmy boli činnosťou alebo nečinnosťou školy porušené,
  • sťažovateľ už nemusí uviesť, ktoré právne predpisy boli konaním alebo nekonaním školy porušené,
  • sťažovateľ musí poukázať na konkrétne nedostatky v činnosti školy,
  • škola musí mať oprávnenie v sťažnosti opisovaný nedostatok odstrániť (musí to byť v jej pôsobnosti).

Sťažnosť musí:

  • byť čitateľná a zrozumiteľná,
  • obsahovať predmet sťažnosti – zo sťažnosti musí byť jednoznačné, proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje a čoho sa sťažovateľ domáha.

Sťažnosť musí obsa

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály