Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Podoby predškolského vzdelávania v Indii

Dátum: Rubrika: Školstvo v zahraničí

Podľa posledného sčítania ľudu v roku 2011 je v Indii približne 159 miliónov detí vo veku od 0 do 6 rokov, teda asi 32-násobok celej populácie Slovenskej republiky. To je pre realitu predškolského vzdelávania naozaj riadna výzva, najmä ak sa zohľadní závažná skutočnosť – život v chudobe. Takmer polovica (približne 46 %) detskej populácie v Indii trpí podvýživou, 80 % detí do veku 3 rokov sú anemické, 57 detí z 1000 sa nedožije štyroch rokov (Kaul, Sankar, 2009). Oblasť starostlivosti a vzdelávania detí v ranom detstve v Indii sa borí skutočne s veľmi vážnymi výzvami, často celkom inými, ako si v oblasti predškolského vzdelávanie kladieme my, aj keď vízia zdravého vývinu a prosperujúceho života detí je nepochybne všade rovnaká.

Moje výpravy za podobami predškolského vzdelávania v rozličných krajinách na rozličných kontinentoch sveta ma nedávno zaviedli do pozoruhodnej lokality, do civilizácie dosť rozdielnej od tej našej, do Indie, kde som mal vďaka kolegom z Univerzity v Mumbai (štát Maháraštra) a z Maharadža Sayadžirao Univerzity v Barode (štát Gudžarát) celý mesiac možnosť venovať sa sústredenému štúdiu predškolského vzdelávania. Bolo to štúdium neobyčajne pútavé a rozhodne mi pomohlo viac otvoriť oči pri pohľade na nesmierne širokú škálu otázok a problémov, ktoré súvisia s témou detstva a starostlivosťou o ne v ranom veku.

Nejde len o vzdelávanie

Široká škála existenčných problémov detí v ranom veku je jeden (hoci nie jediný) dôvod, prečo sa aj tu v oblasti predškolskej pedagogiky a vo vzdelávacej politike, skôr ako so zúženým pojmom „predškolské vzdelávanie“, stretávame s pojmom Early Childhood Care and Education (ECCE). Starostlivosť o deti v ranom detstve a o ich vzdelávanie je v tomto koncepte vyjadrením skutočne komplexného prístupu k deťom a k ich rozvoju, nezdôrazňujúc jeden aspekt voči druhému. Koncept ECCE aj India prijíma práve preto, že starostlivosť o deti v ranom detstve je synergiou všetkých základných oblastí života detí: zdravia, výživy, psychosociálneho vývinu a vzdelávania. Pritom sa netýka iba detí, ale aj rodiny, osobitne aj matiek, už v období ich tehotenstva a laktácie, ale aj budúcich matiek, teda adolescentných dievčat. A keď sa koncept ECCE týka detí, vek, na ktorý sa ECCE viaže, spravidla nie je ohraničovaný školskými inštitúciami, ale zahŕňa deti zhruba do ôsmych rokov. Kritérium vzdelávania pri pohľade na rané detstvo nie je dominantné (štruktúra vzdelávacích inštitúcií neurčuje „periodizáciu“ detstva), aj keď je nepochybne dôležité a je súčasťou snahy o zabezpečenie dobrej a komplexnej starostlivosti o deti.

Ťažiskový program pre rané detstvo (ICDS)

V Indii si nemožno problematiku predškolského vzdelávania (a starostlivosti o deti v ranom veku) predstaviť v podobe konkrétnych inštitúcií predškolského vzdelávania, napr. materských škôl. Snaha o komplexnejší prístup znamená, že v hre sú predovšetkým programy ECCE, ktoré sa snažia o akčnosť v niektorých alebo aj vo všetkých uvedených súčastiach starostlivosti o deti a o ich vzdelávanie. Z približne 130 rôznych programov zameraných na podporu detí v ranom detstve sa do popredia dostal program Integrated Child Development Service(ICDS), ktorý sa ako vládny program podpory cieľov ECCE naštartoval v roku 1975 a v súčasnosti pokrýva všetky štáty Indie.   Program sa zameriava na každú súčasť ECCE, je cielený na znevýhodnené komunity najmä vo vidieckych, ale aj mestských sídlach a jeho dôležitým výsledkom je zakladanie centier starostlivosti a vzdelávania detí − Balwadi alebo Anganwadi.

Ak hľadáme rozšírenú analógiu inštitucionálnej starostlivosti o deti, Anganwadi či Balwadireprezentujú akúsi inštitucionalizovanú podobu predškolského vzdelávania založenú na vládou koordinovanom záujme v starostlivosti o všetky deti, s osobitným zreteľom na tie, ktoré sú ohrozené chudobou.

Hoci sa Anganwadi a Balwadi rozšírili po celej Indii práve vďaka programu ICDS, začiatok ich existencie siaha do polovice minulého storočia, kedy vďaka iniciatívam osobností akou bola Tarabai Modak vzniklo prvé Balwadiv štáte Maháraštra (1945), alebo neskôr prvé Balwadi založené pri univerzite (MS University Baroda) v Gudžaráte (1951) (bližšie Thakkar, 1980). Ich rozširovanie bolo pomerne rýchlou záležitosťou. V roku 1971 už existovalo cez 1500 týchto centier, v súčasnosti sa počet týchto centier vznikajúcich v iniciatívach ICDS blíži k miliónu, pokrývajúc do 30 miliónov detí do šesť rokov. Na doplnenie treba však dodať, že popri týchto centrách vznikali už skôr aj iné typy predškolských zariadení ovplyvnené západnou kultúrou a značným vplyvom M. Montessori, ktorú ešte v roku 1946 pri osobnom stretnutí Mahatma Gándhí požiadal o „indianizáciu“ jej prístupu, aby sa predškolské vzdelávanie stalo dostupné a primerané pre čo najširšiu populáciu detí (Sharma, 2004).

Názov Anganwadiv hindskom jazyku znamená čosi ako „prístrešok na dvore“, či ešte presnejšie, „Angan“ znamená akési pokojné miesto vonku na dvore, kde sa ľudia stretávajú pri uvoľnených diskusiách, príprave jedla a oddychu. Balwadi/Anganwadi symbolizuje teda pokojné miesto pre deti, ktoré je určené pre starostl

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály